Höghus Höghus skrev:
Man lägger sig nära bakom en tradare som drar upp rejält med skvätt och slår på torkarna.

/Höghus
Precis så.

Idag var det torra vägar och ren ruta.
Grundas då eventuella lagöverträdelsen i att man inte kan bevisa för polisen att spolningen funkar vid en flygande besiktning?

Tokslut Tokslut skrev:
Ny vattenpump sitter på, allt bra tills jag tabbade mig och tappade viskofläkten så ett blad sprack, en tabbe på 4.700kr om man handlar original i Sverige. Lutar åt VDO/Continental i USA så tabben bara kostar 1.600kr..

[bild]

[bild]
Begagnad här om det är intressant.
https://laga.se/bil//oem/55056947AA

/Höghus

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Precis så.

Grundas då eventuella lagöverträdelsen i att man inte kan bevisa för polisen att spolningen funkar vid en flygande besiktning?
Vad är det för årsmodell på traktorn?

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Vad är det för årsmodell på traktorn?

/Höghus
2007

Höghus Höghus skrev:
Begagnad här om det är intressant.
[länk]

/Höghus
Tack, hittade på bildelsbasen med pris= 2.500kr :( Och USABilarOsby lär inte vara billigare tyvärr

FredrikR FredrikR skrev:
Precis så.

Enligt
https://www.ok.se/oka-andrahandsvardet ger spolarvätskebrist böter på 500kr.

/Höghus

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
Hus tomte
FredrikR FredrikR skrev:
2007
efter 2007 så finns det oändligt med spolarvätska 😂😂😂😂😂😂😂

fan låt grabben va
Vi alla lär oss fortfarande tills vi kilar vidare

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Stoppar polisen en förare som uppenbart tar väldigt lätt på alla möjliga regler och trafiksäkerhet så skriver de på allt de upptäcker.

I vissa kretsar med motorburen ungdom är det trendigt att köra helt oskyltade toksänkta fordon, och det säger rätt mycket om dig son förälder att du letar ursäkter istället för att använda uppfostringstillfället konstruktivt. Vid närmare eftertanke är det kanske inte så konstigt att grabben väljer att köra på det sättet med en sådan förebild som det verkar här i forumet.

• Haha
  • Gilla
Ramses II och 4 till
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Stoppar polisen en förare som uppenbart tar väldigt lätt på alla möjliga regler och trafiksäkerhet så skriver de på allt de upptäcker.

I vissa kretsar med motorburen ungdom är det trendigt att köra helt oskyltade toksänkta fordon, och det säger rätt mycket om dig son förälder att du letar ursäkter istället för att använda uppfostringstillfället konstruktivt. Vid närmare eftertanke är det kanske inte så konstigt att grabben väljer att köra på det sättet med en sådan förebild som det verkar här i forumet.
Ja jag är ett uselt föredöme, verkligen... Klart jag ska ta ansvar för hela motorburna generationen ungdomar. ☝️

Det verkar finnas gott om både laglydiga och väldigt insatta medlemmar i den här tråden, på gränsen till präktiga men det är nog bara jag som uppfattar det så eftersom jag är så långt ifrån vad som är rätt och fel.

"Allt de hittar.." ja det är lite det som är pudelns kärna här.

Hur mycket får man sänka en a-traktor?

Visst nämnde jag att a-traktorn var besiktad i samma skick som den nu var i när han blev stoppad fast högre, så när som bromsslang då kanske.

Traktorn går i 30km/h och jag förutsätter att han har bältet på, dubbdäck är på sedan första halkan.

För övrigt vet du ingenting om hur ovan nämnda händelse används i uppfostringsyfte. 😘

• Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Oj vad många som rider på höga hästar och har glömt att de förmodligen varit unga och gjort dumheter själva.

@FredrikR Jag att polisen i det här fallet valde att statuera exempel.
Ta kontakt med en besiktningsstation där man registrerar a-traktorer och ställ de tekniska frågorna till dem. De brukar vara hjälpsamma 👍

• Gilla
  • Älska
vcx och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Får man inte ha framhjul som tar i vid fullt rattutslag?
Skadad bromsslang utan läckage med fullgod bromsverkan?
Väldigt lite fjädring bak men inget tar i vägen?
Krav på spolarvätska så man kan visa att systemet funkar?

Sonen blev stoppad med epan och fick flygande besiktning som resulterade i efterkontroll pga ovan nämnda. Regskylten låg i framrutan då han tappat den, beställt ny och väntar på ny hållare.
Sen saknade han triangel vilket så klart inte är ok.

Ska man tro att det är totalen som resulterade i efterkontroll eller är nåt av ovanstående regelvidrigt?
Bromsslang får väl inte ha några skador alls.
Hjulen skall väl kunna gå fritt? Vart tar dom i. Tar dom i på insidan så skulle det ju finnas en teoretisk risk att dom klämmer sönder en bromsslang. På personbil finns det ju krav på minsta fjädringsväg vet inte hur det är med A traktor.

Sen är det väl så att om det är en flygande besiktning utförd av en polis så saknar han troligen det tekniska kunnandet och har inte utrustning för att göra en riktig besiktning så dom skriver ner dom brister dom ser och skickar en till ett besiktningskontor för en ordentlig genomgång.

• Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Alltså av alla tiotusentals mil jag kört i mina dagar har jag nog bara varit med om att spolarvätskan tagit slut en gång vad jag kan minnas. Det ingår liksom i förarens ansvar att se till så att det är påfyllt eftersom det är en säkerhetsviktig funktion i vissa väglag...
Mig händer det säkert 4-5ggr per säsong. Har ingen varning och behållaren är gömd så går inte att se nivån. Bilen har också ”bra tryck” ända tills det inte går alls.

Är jag inte noga med bilen då? Jo det är jag nog. Har ofta bra koll på oljenivåer, däck od men just spolarvätska verkar svårt…

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Bromsslang får väl inte ha några skador alls.
Hjulen skall väl kunna gå fritt? Vart tar dom i. Tar dom i på insidan så skulle det ju finnas en teoretisk risk att dom klämmer sönder en bromsslang. På personbil finns det ju krav på minsta fjädringsväg vet inte hur det är med A traktor.

Sen är det väl så att om det är en flygande besiktning utförd av en polis så saknar han troligen det tekniska kunnandet och har inte utrustning för att göra en riktig besiktning så dom skriver ner dom brister dom ser och skickar en till ett besiktningskontor för en ordentlig genomgång.
Hjulen tar i mot innerskärmarnam
Låter långsökt att man ska kunna klämma bromsslang men det kan säkert vara det som motiverar att se inte får ta i.

Jag har haft mer än en bil där hjulen tagit i vid fullt rattutslag, svärmor har samma dilemma på sin S60, hon har 17" vinterhjul på Volvo originalfälg.
Dit jag vill komma med ovan är att både svärmor och vi tidigare besiktade utan några som helst anmärkningar. Jag tror ingen av er som hävdar det är lagbrott ljuger men jag skulle gärna vilja läsa om det vad det verkligen står i lagtexten, främst med anledning av ovanstående.

Kan lova att grabben blev rätt spak och var lite uppjagad när han kom hem strax efter att han blivit stoppad. Eventuella kostnader för att åtgärda kommer han vara med och betala, samt arbete, så han drar nog mer än lärdom av gårdagens händelse.
Detta trots att ingen av oss förstod vilka hemska brott han begick när han sniglar fram i 30km/h - då fordonet besiktats än lägre utan anmärkning.

K Krux skrev:
Om du lägger handen uppe vid fjärdetornet känner du några vibrationer?
Inga vibrationer i övre fästet, och ljudet försvinner när hjulet är upphissat/obelastat.
Har kollat bättre och det kommer från närheten av navet. Felsökning fortsätter.

/Höghus

@FredrikR Det är nog som ovan skriver, det har ju varit en del olyckor med traktorer, så de tar nog alla chanser de kan för att öka säkerheten på de som rullar....
Lägger man på en polis som säkert gjort få flygande besiktningar och kanske inte ens är speciellt "händig" eller insatt i hur bilar fungerar så blir det nog såhär.... Tror inte det är grabbens "fel" egentligen....

Men byt slangen, släng på samma hjul som fordonet besiktades med ursprungligen och ett par något mindre kapade fjädrar bak så löser det sig säkert...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.