RoTe
F fsn skrev:
Intressant, nyss var det en svens företeelse, nu har den blivit Amerikans. Jag var upstate NY och upp till New Hampshire och Vermont. Gissa om det var förskottsbetalning eller inte🤫
Jag har hållit mig till de varma staterna måste jag erkänna, vet att det finns stater där man inte ens får pumpa bränslet själv fortfarande dessutom.

Tycker fortfarande det är totalt efterblivet att ge kunden varan före betalning, du får tycka vad du vill om det.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Jag har hållit mig till de varma staterna måste jag erkänna, vet att det finns stater där man inte ens får pumpa bränslet själv fortfarande dessutom.

Tycker fortfarande det är totalt efterblivet att ge kunden varan före betalning, du får tycka vad du vill om det.
Ja, det gör jag också. Jag vet också att du har fel. De mackar som tillåter pumpning innan betalning har uppenbarligen extremt begränsade problem med smitning. Då är vi överens om att i delar av Europa och i delar av USA så har dom anammat Svenska korkade påfund?
 
RoTe
F fsn skrev:
Ja, det gör jag också. Jag vet också att du har fel. De mackar som tillåter pumpning innan betalning har uppenbarligen extremt begränsade problem med smitning. Då är vi överens om att i delar av Europa och i delar av USA så har dom anammat Svenska korkade påfund?
Vet inte riktigt vad vi skulle vara överens om. Visst har jag tankat på förskott utomlands men det har varit länder med obetydliga problem med dylikt. Själv ser jag inte problemet med att betala först. Jag äter t.ex. inte inne i matbutiken men många svenskar ser inget problem med det bara dom scannar den tomma förpackningen i kassan.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har varit många gånger utomlands dom flesta i USA och där betalar man före tankning utan undantag.
Jag har också tankat i USA rätt många gånger och aldrig betalat i förskott. I kanske runt 50 procent av gångerna har jag fått lämna ett kreditkort som säkerhet innan tankning kunde påbörjas.

Nu var det några år sen sist så hur det eventuellt förändrats de senaste tre-fyra åren vet jag inte.
 
RoTe RoTe skrev:
Själv ser jag inte problemet med att betala först.
Problemet vid tankning är väl tämligen uppenbart. Innan man tankat vet man ju inte vad det kommer att kosta.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Försökte bli av med kontanter på den lokala Shell-macken för några år sen, och då var man tvungen att betala i förskott. Om mängden jag köpte inte fick plats i tanken var det min förlust.. helt omöjligt att tanka innan och betala efter, inte ens om jag lämnade både alla kontanter jag ville bli av med och körkortet .. helt efterblivet... Har inte tankat där sen dess.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet vid tankning är väl tämligen uppenbart. Innan man tankat vet man ju inte vad det kommer att kosta.
Ehm alltså jag var senast i USA 2017 och tidigast 2010 och har alltid tvingats betala i förskott. Vad är det för andra liv ni lever?? "20 on pump 11" var liksom standard. Fyllde man tanken med pengar kvar gick man in och fick tillbaks.
 
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Försökte bli av med kontanter på den lokala Shell-macken för några år sen, och då var man tvungen att betala i förskott. Om mängden jag köpte inte fick plats i tanken var det min förlust.. helt omöjligt att tanka innan och betala efter, inte ens om jag lämnade både alla kontanter jag ville bli av med och körkortet .. helt efterblivet... Har inte tankat där sen dess.
Haha man får tillbaks så klart, herre gud.
 
RoTe RoTe skrev:
Haha man får tillbaks så klart, herre gud.
Nej, det fick man definitivt inte på den Shell-macken, vid det tillfället. Som sagt, det var sista gången jag försökte tanka på en bemannad mack, så de kanske insett hur dumt det var och ändrat sina regler... Det har trots allt ett par år sen.
 
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej, det fick man definitivt inte på den Shell-macken, vid det tillfället. Som sagt, det var sista gången jag försökte tanka på en bemannad mack, så de kanske insett hur dumt det var och ändrat sina regler... Det har trots allt ett par år sen.
Det är för att du är en efterbliven svenne isf. Du har din rätt som konsument, herre gud.
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
alltid tvingats betala i förskott. Vad är det för andra liv ni lever?
Kan det inte skilja mellan olika delar (av landet) som det gör i Sverige. Ta Los Angeles som exempel. Man kan bo i ett område där ingen någonsin låser garaget och fem km därifrån vill man inte sätta sin fot efter skymningen. Är väl rätt troligt att även mackarna anpassar sig.
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det inte skilja mellan olika delar (av landet) som det gör i Sverige. Ta Los Angeles som exempel. Man kan bo i ett område där ingen någonsin låser garaget och fem km därifrån vill man inte sätta sin fot efter skymningen. Är väl rätt troligt att även mackarna anpassar sig.
Så klart, frågan är då varför svenska mackarna aldrig accepterar det nya Sverige.
 
RoTe RoTe skrev:
Du har din rätt som konsument, herre gud.
Var hittar du rätten att låta delar av ett butiksköpköp återgå? Någon sådan rätt existerar inte hävdar jag. Hävdar du motsatsen är jag intresserad av svaret på min fråga.

Sen att det är förbannat idiotiskt av macken är en annan sak.
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du rätten att låta delar av ett butiksköpköp återgå? Någon sådan rätt existerar inte hävdar jag. Hävdar du motsatsen är jag intresserad av svaret på min fråga.

Sen att det är förbannat idiotiskt av macken är en annan sak.
Var hittar du rätten att om du råkar ge kassörskan 1000kr för ditt 100kr köp så får hon behålla resten?
 
R
RoTe RoTe skrev:
Var hittar du rätten att om du råkar ge kassörskan 1000kr för ditt 100kr köp så får hon behålla resten?
Om hon är blond och har en stor hylla då har dom sådana rättigheter😉😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.