713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Här finns lite mer
https://mhrf.se/nyheter/mhrf-eus-elv-forordning-hot-mot-fordonshobbyn/
https://mhrf.se/nyheter/mhrf-eus-elv-forordning-hot-mot-fordonshobbyn/
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen eller en anmaning om det från myndighet, sammanfattar Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning.
Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att fordonet vid en bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram, att fälg och däck inte kan ersättas till att dörrarna inte är monterade.
Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att fordonet vid en bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram, att fälg och däck inte kan ersättas till att dörrarna inte är monterade.
Du missade meningen innan:
"För de senare och för så kallade youngtimers, andra entusiastfordon och ditt bruksfordon föreslås EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon att införas i förordningen med bindande verkan. "
"För de senare och för så kallade youngtimers, andra entusiastfordon och ditt bruksfordon föreslås EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon att införas i förordningen med bindande verkan. "
Ja det finns onödiga funktioner i nya bilar men det finns också väldigt mycket som gör körningen säkrare och bekvämare. Det går inte att finta bort med en massa ”det var bättre förr”-snack. ABS, antisladd och autobromssystem har haft stor inverkan på trafiksäkerheten och räknar man in den passiva säkerheten så är ju en Volvo 940 på nivå med en modern Nissan micra.F frasen_36 skrev:Ja inte en massa tjafs som ovana förare kräver för att klara av normal körning..
Och som dessutom inte drösar av felkällor och kräver märkesverkstad för skräpreparationer och normalt underhåll.
Samt - i karossen inte består till stor del av en massa miljöfarlig plast som går i bitar vid minsta knuff.
Att serva en ”modern” bil handlar inte om något annat än exakt samma saker som görs med en äldre bil.
Det som däremot ligger nya bilar i fatet är att enskilda komponenter kan vara så dyra att bilen behöver skrotas alt att reparationen kostar lika mycket som bilen är värd. DET är ett riktigt problem.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Alla uppstramningar av regelverken innebär väl problem någon stans. Men att blåsa upp det som att "den som äger en gammal veteranbil kan tvingas att skrota den" gör ju att fokus tas från de verkliga problemen.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Säkrare, nja...?MathiasS skrev:Ja det finns onödiga funktioner i nya bilar men det finns också väldigt mycket som gör körningen säkrare och bekvämare. Det går inte att finta bort med en massa ”det var bättre förr”-snack. ABS, antisladd och autobromssystem har haft stor inverkan på trafiksäkerheten och räknar man in den passiva säkerheten så är ju en Volvo 940 på nivå med en modern Nissan micra.
Att serva en ”modern” bil handlar inte om något annat än exakt samma saker som görs med en äldre bil.
Det som däremot ligger nya bilar i fatet är att enskilda komponenter kan vara så dyra att bilen behöver skrotas alt att reparationen kostar lika mycket som bilen är värd. DET är ett riktigt problem.
Bekvämare, ja för all del..
Det är inte självklart att det blir "säkrare" för att man tar ifrån föraren ansvaret att bedöma och anpassa körningen efter omständigheterna.
Ja det är till viss del "samma saker" som servas men med det stors undantaget att många nyare bilar kräver autoriserade verkstäder för service med tillhörande priser. Äldre bilar kan oftast servas på mindre och lokala verkstäder till vettigare priser. Många kan man serva själv. Tex en 940 byter man lätt kamrem på själv under timmen.
....men nu har vi redan facit i hand så vi behöver inte spekulera om det. Om jag bara snabbgooglar fram en siffra så visar IF's undersökning tillsammans med volvo att upphinnandeolyckor minskar med nästan 30% i bilar som har autobroms.F frasen_36 skrev:
En ny bil har ju ofta en garanti som gör att man inte kan serva hos Beppe på Hörnet, det stämmer. Det har å andra sidan alltid varit sant och det ändrades till det bättre 2011 (?) när Kia förlorade i marknadsdomstolen.F frasen_36 skrev:Ja det är till viss del "samma saker" som servas men med det stors undantaget att många nyare bilar kräver autoriserade verkstäder för service med tillhörande priser. Äldre bilar kan oftast servas på mindre och lokala verkstäder till vettigare priser. Många kan man serva själv. Tex en 940 byter man lätt kamrem på själv under timmen.
Men tex en tre år gammal bil kan ju servas var som helst utan att äventyra garantier. Men, jag håller med om att man kanske vill undvika de minsta verkstäderna som kanske ändå saknar kompetens på moderna bilar. Å andra sidan har jag inga problem att hitta mindre specialister på tex Audi som inte är knutna till märket eller någon stor kedja.
Vissa saker har ju blivit mer komplicerat också, det håller jag med om, tex en kamrem. På en del nyare bilar med större motorer så går det inte att göra med maskin kvar i bilen... å andra sidan är det rätt lika på bilar med mindre motorer.
...men man kan också säga att om man vill så går det fortfarande. Min A6 är gammal men "ny" i detta sammanhang antar jag, den servar jag själv. Det knepigaste är väl filterbytet i dubbelkopplingslådan eftersom det sitter i lådan och inte utanpå, men det var likadant på jeepen från 2001 så det är ju inget nytt påhitt.Bromsar, olja osv är ju samma som förr. Så ja, lite mer knepigt kan det bli, men det går ju ändå att göra det själv fortfarande.