F
A AndersS skrev:
Är idag en "ickefråga", snart är det standard på alla bilar. Har kört i många år med de systemen (styrning, automatisk farthållning, autobroms, etc) och ser det som en självklarhet vid nästa byte av bilarna vi har. Då man väl kan kallas "lite äldre" så uppskattar jag utveckling och vill inte ha tillbaka de gamla bilar jag började med från 60-talare och framåt.😉 För mig finns nostalgi, men inte det jag sedan vill välja för dagens bruk.
Ska man analogt med detta införa användning av obligatoriska skyddsvästar eftersom skjutningar blivit så vanliga??
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enkla val i menyn på XC70 iallafall. Sen finns ju massor av modeller som saknar aktiv säkerhet (Dacia)
Även dacia har börjat med aktiv säkerhet då det krävdes för att komma över 3 stjärnor i euro ncap
 
F frasen_36 skrev:
Ska man analogt med detta införa användning av obligatoriska skyddsvästar eftersom skjutningar blivit så vanliga??
Nej eftersom det inte skulle ha någon mätbar påverkat på antalet dödade. De som behöver väst har redan. Annat är det med autobroms och ABS. Där har det ju en positiv effekt vilket alla biltillverkare redan insett och anpassat sig till, med någon enstaka undantag.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Nej eftersom det inte skulle ha någon mätbar påverkat på antalet dödade. De som behöver väst har redan. Annat är det med autobroms och ABS. Där har det ju en positiv effekt vilket alla biltillverkare redan insett och anpassat sig till, med någon enstaka undantag.
Det är mätbart så fort ett enda liv - eller skada undvikits.
 
F
Från det ena till det tredje: Är det nån som vet om det finns något krav på att extraljus kopplade till helljus (typ LED-ramp) måste ha separat brytare för att kunna kopplas bort?
(Jag har det av egna skäl)
 
F frasen_36 skrev:
Från det ena till det tredje: Är det nån som vet om det finns något krav på att extraljus kopplade till helljus (typ LED-ramp) måste ha separat brytare för att kunna kopplas bort?
(Jag har det av helt andra skäl)
nej?
Så länge du ej har "positionsljus" i dina extraljus finns inga andra krav. De får lysa med helljuset.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Nej, de ska slockna med ord helljus.
 
  • Haha
richardtenggren
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
nej?
Så länge du ej har "positionsljus" i dina extraljus finns inga andra krav. De får lysa med helljuset.
Positionsljus? Menar du "skrytbelysningen" som vissa extraljus har?
 
F frasen_36 skrev:
Från det ena till det tredje: Är det nån som vet om det finns något krav på att extraljus kopplade till helljus (typ LED-ramp) måste ha separat brytare för att kunna kopplas bort?
(Jag har det av egna skäl)
Vet inte när, men de kravet verkar ha försvunnit. Jag har aldrig kopplat in en brytare på någon av mina bilar. Kanske aldrig varit ett krav utan bara en "stark" standard!??
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, de ska slockna med ord helljus.
Ja det vet jag, frågan var om extraljusen måste kunna stängas av separat.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Och skulle det bli krav på knapp skulle jag rycka säkringen vid besiktningen Om man inte använder XBB Dongle eller liknande där det lätt går att sätta in knapp

Kraftenhet med kablage, säkringar och anslutningar, troligen för fordonsdiagnostik eller elektronisk modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund, mörk, möjlig elektronisk enhet med "XBB" och Bluetooth-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ja det vet jag, frågan var om extraljusen måste kunna stängas av separat.
Nej, de ska slockna med ord helljus.😉
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vet inte när, men de kravet verkar ha försvunnit. Jag har aldrig kopplat in en brytare på någon av mina bilar. Kanske aldrig varit ett krav utan bara en "stark" standard!??
Det är praktiskt att kunna stänga av dem separat eftersom man annars ibland måste blända av tidigare och får köra mer på halvljus, men det har aldrig varit ett krav.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Det är praktiskt att kunna stänga av dem separat eftersom man annars ibland måste blända av tidigare och får köra mer på halvljus, men det har aldrig varit ett krav.
Instämmer - det är praktiskt av flera skäl, därför har jag det. Men jag bara undrade om det var ett krav. Men det verkar således inte vara det.
 
F frasen_36 skrev:
Instämmer det är praktiskt av flera skäl, därför har jag det. Men jag bara undrade om det var ett krav. Men det verkar således inte vara det.
Just helljus är väl i stort sett oreglerat i sverige med tanke på mängd, riktning och styrka. Enda kravet är såvitt jag vet att man ska blända av vid möte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.