MathiasS MathiasS skrev:
....men nu har vi redan facit i hand så vi behöver inte spekulera om det. Om jag bara snabbgooglar fram en siffra så visar IF's undersökning tillsammans med volvo att upphinnandeolyckor minskar med nästan 30% i bilar som har autobroms.


En ny bil har ju ofta en garanti som gör att man inte kan serva hos Beppe på Hörnet, det stämmer. Det har å andra sidan alltid varit sant och det ändrades till det bättre 2011 (?) när Kia förlorade i marknadsdomstolen.

Men tex en tre år gammal bil kan ju servas var som helst utan att äventyra garantier. Men, jag håller med om att man kanske vill undvika de minsta verkstäderna som kanske ändå saknar kompetens på moderna bilar. Å andra sidan har jag inga problem att hitta mindre specialister på tex Audi som inte är knutna till märket eller någon stor kedja.

Vissa saker har ju blivit mer komplicerat också, det håller jag med om, tex en kamrem. På en del nyare bilar med större motorer så går det inte att göra med maskin kvar i bilen... å andra sidan är det rätt lika på bilar med mindre motorer.

...men man kan också säga att om man vill så går det fortfarande. Min A6 är gammal men "ny" i detta sammanhang antar jag, den servar jag själv. Det knepigaste är väl filterbytet i dubbelkopplingslådan eftersom det sitter i lådan och inte utanpå, men det var likadant på jeepen från 2001 så det är ju inget nytt påhitt.Bromsar, olja osv är ju samma som förr. Så ja, lite mer knepigt kan det bli, men det går ju ändå att göra det själv fortfarande.
Tur det går snabbt att ta ut motorn. En kompis som har en bilverkstad bytte motor i 3 olika bilar på samma dag :p
 
hsd hsd skrev:
Vart Schweiz, England , Samoa...
Bättre klimat
Lägre levnadskostnad
Lägre skatt
Större frihet/chill folk

Så många platser så det är svårt att välja 😉

Vindlande bergsväg, serpentinvägar, gröna dalar, klippiga sluttningar, blå himmel, ingen trafik, natur, fjällpass, resedestination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tur det går snabbt att ta ut motorn. En kompis som har en bilverkstad bytte motor i 3 olika bilar på samma dag :p
En volvo 240 var det ju möjligt att byta motor på under en timma.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
....men nu har vi redan facit i hand så vi behöver inte spekulera om det. Om jag bara snabbgooglar fram en siffra så visar IF's undersökning tillsammans med volvo att upphinnandeolyckor minskar med nästan 30% i bilar som har autobroms.


En ny bil har ju ofta en garanti som gör att man inte kan serva hos Beppe på Hörnet, det stämmer. Det har å andra sidan alltid varit sant och det ändrades till det bättre 2011 (?) när Kia förlorade i marknadsdomstolen.

Men tex en tre år gammal bil kan ju servas var som helst utan att äventyra garantier. Men, jag håller med om att man kanske vill undvika de minsta verkstäderna som kanske ändå saknar kompetens på moderna bilar. Å andra sidan har jag inga problem att hitta mindre specialister på tex Audi som inte är knutna till märket eller någon stor kedja.

Vissa saker har ju blivit mer komplicerat också, det håller jag med om, tex en kamrem. På en del nyare bilar med större motorer så går det inte att göra med maskin kvar i bilen... å andra sidan är det rätt lika på bilar med mindre motorer.

...men man kan också säga att om man vill så går det fortfarande. Min A6 är gammal men "ny" i detta sammanhang antar jag, den servar jag själv. Det knepigaste är väl filterbytet i dubbelkopplingslådan eftersom det sitter i lådan och inte utanpå, men det var likadant på jeepen från 2001 så det är ju inget nytt påhitt.Bromsar, olja osv är ju samma som förr. Så ja, lite mer knepigt kan det bli, men det går ju ändå att göra det själv fortfarande.
Upphinnandeolyckorna beror nog inte främst på bilarna, utan på dagens hyperstressade förare som inte tar sitt ansvar med sitt aggresiva körsätt.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Upphinnandeolyckorna beror nog inte främst på bilarna, utan på dagens hyperstressade förare som inte tar sitt ansvar med sitt aggresiva körsätt.
Just det, och därför behövs hjälpmedel som kompenserar för detta. Som förare kommer vi bara bli sämre.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Niq skrev:
En volvo 240 var det ju möjligt att byta motor på under en timma.
Ett par minuter borde räcka?



 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett par minuter borde räcka?



[media]
Ja dom gamla folkabussarna med motorn bak var ju också extremt lätta att byta på
 
...och stridsvagn 122 går det att byta motor på under 20 min med lite träning...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Just det, och därför behövs hjälpmedel som kompenserar för detta. Som förare kommer vi bara bli sämre.
Tveksamt om det är rätt väg att gå att kapitulera inför farliga förare genom att kladda in en massa automatik som ska kompensera för deras inkompetens eller hänsynslöshet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tveksamt om det är rätt väg att gå att kapitulera inför farliga förare genom att kladda in en massa automatik som ska kompensera för deras inkompetens eller hänsynslöshet.
Jag tycker det känns som vi pratar om saker som redan hänt nu. Vi vet ju redan att folk kör som rövhål och att det inte verkar ändra sig och vi vet att flera tekniska hjälpmedel (aktiva och passiva) i moderna bilar, har minskat antalet skadade i trafiken. Det är redan fakta.

Man kan förstås tycka att problemet skulle lösas genom bättre utbildning och att folk helt enkelt skärper sig när de kör, men 1 vem tror att det kommer hända och 2 dessa tekniska hjälpmedel kommer ju ändå minska antalet olyckor. Dessutom, det ena utesluter ju inte det andra, det är fritt att fixa rötäggen i trafiken (tex lika ofta som du ser en taxibil i Stockholm, lika ofta har du passerat en onykter förare, det skulle vara en bra grej att fixa).

Allt är inte bra med moderna bilar men de är utan minsta lilla tvekan mycket bättre på att förhindra olyckor och mycket bättre att sitta i när det ändå smäller.
 
  • Gilla
HSP och 5 till
  • Laddar…
Man borde väl inte ge upp på någondera. Bilar borde utvecklas och bli säkrare och bättre. Samtidigt som man jobbar för att folk ska bete sig i trafiken och köra bättre.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tveksamt om det är rätt väg att gå att kapitulera inför farliga förare genom att kladda in en massa automatik som ska kompensera för deras inkompetens eller hänsynslöshet.
Är idag en "ickefråga", snart är det standard på alla bilar. Har kört i många år med de systemen (styrning, automatisk farthållning, autobroms, etc) och ser det som en självklarhet vid nästa byte av bilarna vi har. Då man väl kan kallas "lite äldre" så uppskattar jag utveckling och vill inte ha tillbaka de gamla bilar jag började med från 60-talare och framåt.😉 För mig finns nostalgi, men inte det jag sedan vill välja för dagens bruk.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
galento
Hör väl också till kategorin "lite äldre" och är väl ingen långpendlare som Isakare
t,ex . Kör ofta bilar äldre än 30 år och den "nyaste" är väl drygt 20 år gammal nu.
Måste jag ha en ny bil med alla "system" för att förflytta mej så kanske man får
fundera på om man ska ha kvar körkortet 😏🤔😉

Men vi har alla olika åsikter , man kanske är intresserad av den nya tekniken i
bilarna nåt som är helt ointressant för mej , tittar inte ens på bilannonser på
nyare bilar.
 
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hör väl också till kategorin "lite äldre" och är väl ingen långpendlare som Isakare
t,ex . Kör ofta bilar äldre än 30 år och den "nyaste" är väl drygt 20 år gammal nu.
Måste jag ha en ny bil med alla "system" för att förflytta mej så kanske man får
fundera på om man ska ha kvar körkortet 😏🤔😉

Men vi har alla olika åsikter , man kanske är intresserad av den nya tekniken i
bilarna nåt som är helt ointressant för mej , tittar inte ens på bilannonser på
nyare bilar.
Kommer säkert att finnas alternativ med färre funktioner, men troligtvis begränsat urval.
Sedan måste jag aktivera styrfunktion och autofarthållare under körning.
Vissa av de andra funktionerna med autobroms, etc, kan också väljas bort, permanent eller när bilen startas, har inte helt koll då allt är aktiverat.
Men det är ingen "skruva självbil".
Bil är för mig ett transportmedel och ska bara fungera, byter i princip bara sommar/vinterhjul. Den nyaste är 7 år men har i princip det som finns idag i "hjälpsystem". Behöver inte systemen för att köra men är bekvämare och säkrare för mina transporter.😉
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kommer säkert att finnas alternativ med färre funktioner, men troligtvis begränsat urval.
Sedan måste jag aktivera styrfunktion och autofarthållare under körning.
Vissa av de andra funktionerna med autobroms, etc, kan också väljas bort, permanent eller när bilen startas, har inte helt koll då allt är aktiverat.
Men det är ingen "skruva självbil".
Bil är för mig ett transportmedel och ska bara fungera, byter i princip bara sommar/vinterhjul. Den nyaste är 7 år men har i princip det som finns idag i "hjälpsystem". Behöver inte systemen för att köra men är bekvämare och säkrare för mina transporter.😉
Enkla val i menyn på XC70 iallafall. Sen finns ju massor av modeller som saknar aktiv säkerhet (Dacia)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.