K Kane skrev:
Jag gillar de här 5-liters kannorna med skala på sidan.
[bild]
Jag har ett par sådana också, fast jag har mest haft dem för att blanda bensin......men det där är förstås också ett alternativ.
 
O O skrev:
Antagligen. All har antagligen inte pryat på kemilab och lärt sig hälla div frätande vätskor ur 10lit flaskor och dunkar i minimala små kärl. Jag ville ha en tratt. Då blev svaret från labchefen: Nej det blir bara söl & disk, Vi häller alltid utan tratt. Så klart blev jag upplärd, fick träna mycket och blev med tiden ganska duktig.

Men visst, en mycket fiffig pryl.👍
Hur lång tid tar det att göra ren den? 😎
Ja jag har också fått lära mig att sikta utan tratt men när jag såg denna "fasta" tratt kunde jag inte låta bli. Det var för listigt.

Eftersom jag har samma sorts olja i båda bilarna blir behovet av rengöring minimalt. Det är bara att lägga den i en plastpåse med plastklämma runt så är det klart. Och ingen smuts kommer dit.

Till mopederna har jag ett annat "kit" som förvaras på liknande sätt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
Vet inte vad de gjort på denna Cybertruck, men den ser ju skottsäker ut 😮

[media]
[bild]
Tror den där plåten är lite väl tunn och mjuk :)
Tabell med riktlinjer för pansarplåttjocklek baserat på ballistiskt skydd och olika hotnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet ej vad som krävs, men rymdfärjestålet är väl dryga 3mm rostfritt av nått slag, ska ju inte blandas ihop med vad våra bilar är gjorda av idag :(

Futuristisk elbil, kantig design, metallisk exteriör, kör på gata, däck smutsiga, delvis oren exteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Kan det bli fulare , ser ut som några skolelever i tidig tonår som haft något projekt - nä föresten det hade blivit snyggare
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är inte helt nöjd med min... Är lite som med stövelformade ölglas - först kommer ingenting och sen kommer det alldeles för mycket på en gång. Tror aldrig jag lyckats använda den utan att det rinner över ett antal gånger.
Vid oljefyllningen eller under oktoberfesten?🥳
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kan det bli fulare , ser ut som några skolelever i tidig tonår som haft något projekt - nä föresten det hade blivit snyggare
Åtminstone är det annorlunda. Dagens bilar är enligt mig de fulaste som producerats på 100 år, inte för att denna är snygg heller, men åtminstone sticker den ut ur mängden. Roligt att se en skarp vinkel igen...


Annars, vad kallas den äldre standarden av motorvärmaruttag. De är större än de moderna Defa pluggarna.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jaså det kunde jag inte ha trott det var en helt vanlig cee standard. Hade väl förväntat mig det skulle varit nån kryptisk plugg som endast nyttjas för motorvärmare.
 
Patrik440
MathiasS MathiasS skrev:
Inför helgens oljebyte.

På min 9-5 diesel (Z19DTH) passade det fint att gänga i en PET-flaska.

Motorolja hälls i en genomskinlig behållare på ett bilens motorområde utomhus, med en motorcykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Antagligen. All har antagligen inte pryat på kemilab och lärt sig hälla div frätande vätskor ur 10lit flaskor och dunkar i minimala små kärl. Jag ville ha en tratt. Då blev svaret från labchefen: Nej det blir bara söl & disk, Vi häller alltid utan tratt. Så klart blev jag upplärd, fick träna mycket och blev med tiden ganska duktig.

Men visst, en mycket fiffig pryl.👍
Hur lång tid tar det att göra ren den? 😎
Berätta gärna hur man gör! Jag har aldrig sett ett kemilab förutom det som fanns på gymnasieskolan men där lärde vi oss inte att hälla så listigt som ni beskriver.
 
T TommyC skrev:
Berätta gärna hur man gör! Jag har aldrig sett ett kemilab förutom det som fanns på gymnasieskolan men där lärde vi oss inte att hälla så listigt som ni beskriver.
Hemligheten är att hälla snabbt.
 
Ok, sikta mitt i och hälla snabbt redan från början? Jag har oftast börjat hälla försiktigt och det har inte varit framgångsrikt. Därav kommer behovet av tratt eller kanna med flexibel pip.
 
Japp!
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.