711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jo nog är det enkelt med fossilbil, 135mil mil ska jag ta mig enl datorn utan att tanka.
Men hade inte sagt nej till en Tesla, stanna gör man ju oftast och det är ju inte ofta man gör så långa resor.
Runt 30mil borde man komma utan att bli nervös för elbrist, iaf vore det optimalt för mig.
Men bilarna är för dyra för mig och jag drar husvagnen mest hela somrarna så då skulle jag behöva ha kvar dieseln och en Tesla och då blir det för dyrt helt enkelt (troende utan att ha räknat på det ska väl tilläggas)
Men hade inte sagt nej till en Tesla, stanna gör man ju oftast och det är ju inte ofta man gör så långa resor.
Runt 30mil borde man komma utan att bli nervös för elbrist, iaf vore det optimalt för mig.
Men bilarna är för dyra för mig och jag drar husvagnen mest hela somrarna så då skulle jag behöva ha kvar dieseln och en Tesla och då blir det för dyrt helt enkelt (troende utan att ha räknat på det ska väl tilläggas)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Försäkring, skatt och värdeminskning är ganska mycket.nino skrev:Jo nog är det enkelt med fossilbil, 135mil mil ska jag ta mig enl datorn utan att tanka.
Men hade inte sagt nej till en Tesla, stanna gör man ju oftast och det är ju inte ofta man gör så långa resor.
Runt 30mil borde man komma utan att bli nervös för elbrist, iaf vore det optimalt för mig.
Men bilarna är för dyra för mig och jag drar husvagnen mest hela somrarna så då skulle jag behöva ha kvar dieseln och en Tesla och då blir det för dyrt helt enkelt (troende utan att ha räknat på det ska väl tilläggas)
300' bil räkna med 10% värdeminskning = 30'
Försäkring & skatt = 10'
Diesel som drar 0,6l/mil -> 0,6×24 = 14,4:-/mil
Elbil som drar 1,7kWh/mil -> 1,7×3 = 5,1:-/mil
Skillnad på 9,3l/mil
10' -> 10.000/9,3 = 1075mil
30' -> 30.000/9,3 = 3225mil
Så någonstans mellan 1000 och 4500mil behöver du köra med elbilen för att det ska löna sig med en extra bil.
Praktiskt ja. Men även ett tröttsamt argument från elbils-hatare.Isakare skrev:
185 mil med bara ett 10-minuters stopp är ju imponerande. Men hur realistiskt är det egentligt att ställa sånna förväntningar på ett fordon? Går jag till mig själv så vet jag ju att jag ändå skulle behöva stanna och äta och sträcka på benen typ 4 gånger på en sån resa (oavsett vilket drivmedel jag använder). Så finns det bara ett bra uttbyggt nätverk med laddstationer så känns det ändå fullt rimligt att ha en räckvidd på 40-50 mil
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Varför ordet "elbilshatare"? Vad ger det? Elbilar är dyrare och det är fakta. Om man nu MÅSTE köra bil är det bättre för både miljö och klimat att köra en mindre elbil än vilken ICE bil som helst, det är väl också fakta. Miljö och klimat blir inte bättre att man kör elbil i sig, det är bättre att låta bli. Elbilar har vissa egenskaper, tex kortare räckvidd.S Stuff skrev:Praktiskt ja. Men även ett tröttsamt argument från elbils-hatare.
185 mil med bara ett 10-minuters stopp är ju imponerande. Men hur realistiskt är det egentligt att ställa sånna förväntningar på ett fordon? Går jag till mig själv så vet jag ju att jag ändå skulle behöva stanna och äta och sträcka på benen typ 4 gånger på en sån resa (oavsett vilket drivmedel jag använder). Så finns det bara ett bra uttbyggt nätverk med laddstationer så känns det ändå fullt rimligt att ha en räckvidd på 40-50 mil
Stora tunga elbilar bör inte premieras då även de påverkar miljö och klimat negativt.
När man på facebook eller instagram stöter på en artikel/recension eller annons för en elbil så är ju kommentarsfältet nerlusat med negativa kommentarer på två sekunder. 90% av kommentarerna handlar om räckvidden eller priset.G OMathson skrev:Varför ordet "elbilshatare"? Vad ger det? Elbilar är dyrare och det är fakta. Om man nu MÅSTE köra bil är det bättre för både miljö och klimat att köra en mindre elbil än vilken ICE bil som helst, det är väl också fakta. Miljö och klimat blir inte bättre att man kör elbil i sig, det är bättre att låta bli. Elbilar har vissa egenskaper, tex kortare räckvidd.
Stora tunga elbilar bör inte premieras då även de påverkar miljö och klimat negativt.
Fine. Elbilar är kanske inte nåt som faller alla i smaken och det är såklart upp till var och en att avstå.
Men det som blir tröttsamt är ju att 90% av de som kommenterar inte kan tänka sig att köpa en elbil men ändå lägger massa tid och energi på att klanka ner på elbilar. Varför inte bara skrolla vidare och fortsätta köra sin ICE-bil och bespara alla andra den där negativiteten.
Gruppen jag pratar om är oftast män i medelåldern och uppåt.
I sakfrågorna tycker jag att räckvidden får alldeles för stort fokus.
Räckvidden är inget problem för någon, så länge infrastrukturen kommer ikapp.
Det är både onödigt och osäkert att forcera långa sträckor utan stopp. Både bil och förare kan gynnas av att ta pauser.
Det finns ingen anledning att bygga bilar med 100+ mil räckvidd och dimensionera för extremfallen. Det ger, som du säger, bara onödigt stora och tunga bilar. En genomsnittlig bilresa ligger ju faktiskt nåstans kring 3-5 mil så för gemene man så är det bara onödigt att släpa på kapacitet för 50+mil
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Säkert är det så, håller mej undan från facebook, instagram tvitter x osv, men det verkar ju även finnas elbilsälskare som tror att om de kör elbil blir miljö/klimat bättre av att köra, jag cyklar och går alla kortare sträckor, ser att vissa (grannar) tar tom elbilen och hämtar ungarna vid fotbollsplanen 800m bort, den kostar ju nästan inget att ladda hemma och är på leasing.S Stuff skrev:När man på facebook eller instagram stöter på en artikel/recension eller annons för en elbil så är ju kommentarsfältet nerlusat med negativa kommentarer på två sekunder. 90% av kommentarerna handlar om räckvidden eller priset.
Fine. Elbilar är kanske inte nåt som faller alla i smaken och det är såklart upp till var och en att avstå.
Men det som blir tröttsamt är ju att 90% av de som kommenterar inte kan tänka sig att köpa en elbil men ändå lägger massa tid och energi på att klanka ner på elbilar. Varför inte bara skrolla vidare och fortsätta köra sin ICE-bil och bespara alla andra den där negativiteten.
Gruppen jag pratar om är oftast män i medelåldern och uppåt.
I sakfrågorna tycker jag att räckvidden får alldeles för stort fokus.
Räckvidden är inget problem för någon, så länge infrastrukturen kommer ikapp.
Det är både onödigt och osäkert att forcera långa sträckor utan stopp. Både bil och förare kan gynnas av att ta pauser.
Det finns ingen anledning att bygga bilar med 100+ mil räckvidd och dimensionera för extremfallen. Det ger, som du säger, bara onödigt stora och tunga bilar. En genomsnittlig bilresa ligger ju faktiskt nåstans kring 3-5 mil så för gemene man så är det bara onödigt att släpa på kapacitet för 50+mil
Ang att det statistiskt körs korta sträckor då stämmer det men "marknaden" verkar ändå rata sådant som tex Mazda MX-30, antar att den är för dyr och nu kommer just den med mindre batteri och wankel som alternativ för samma pris, det är ju ett misslyckande.
Så kan det såklart vara. Men jag upplever inte att "elbilsälskare" är lika militanta som "elbilshatare". Man har gjort sitt val och är oftast rätt nöjd med det utan att försöka köra ner det i halsen på alla andra.G OMathson skrev:Säkert är det så, håller mej undan från facebook, instagram tvitter x osv, men det verkar ju även finnas elbilsälskare som tror att om de kör elbil blir miljö/klimat bättre av att köra, jag cyklar och går alla kortare sträckor, ser att vissa (grannar) tar tom elbilen och hämtar ungarna vid fotbollsplanen 800m bort, den kostar ju nästan inget att ladda hemma och är på leasing.
Ang att det statistiskt körs korta sträckor då stämmer det men "marknaden" verkar ändå rata sådant som tex Mazda MX-30, antar att den är för dyr och nu kommer just den med mindre batteri och wankel som alternativ för samma pris, det är ju ett misslyckande.
Jag är ingetdera btw. Äger en dieselbil men sköter det mesta av mitt vardagsresande med cykel.
Frun däremot åker väl ca 2 mil om dagen i stadstrafik. Före pandemin hade vid två bilar men downsizade till 1st. Hade vi fortsatt haft behov av två bilar så hade vi med fördel kunnat ha en liten elbil med rätt kort räckvidd för majoriteten av vårt vardagsåkande och då kunnat nyttja den andra bilen till de 10-20 längre turer vi gör årligen, till sommarstuga och sånt. Ska man banta ner det till en enda bil så skulle nog en plug-in-hybrid vara optimalt för oss. El för de korta resorna och förbränningsmotor för de (få) långa resorna
Elbilar ja, ska bli kul och se vad Cybertrucken hamnar när de väl kommit upp i normal/någorlunda produktionstakt om 18månader (som det låter nu) En tidig prokuktionsbil hamnade på $400.000 på en välgörenhetsaktion. Jag älskar att den görs i ~3mm rostfritt rymdfärjsstål, det är porr! Batteridrift på bil har jag ingen erfarenhet utav dock. Men försäkra en Tesla verkar dyrt, runt 20.000kr på de jag slagit på (Model S och X)
Men tills dess får jag åka Bensin känns det som. Bild från gårdagens extratur
Men tills dess får jag åka Bensin känns det som. Bild från gårdagens extratur
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
RAM 1500 REV finns med 229kWh batteri ska ge ca 800km räckvidd eller så, Med en aero kåpa på flaket ännu merTokslut skrev:Elbilar ja, ska bli kul och se vad Cybertrucken hamnar när de väl kommit upp i normal/någorlunda produktionstakt om 18månader (som det låter nu) En tidig prokuktionsbil hamnade på $400.000 på en välgörenhetsaktion. Jag älskar att den görs i ~3mm rostfritt rymdfärjsstål, det är porr! Batteridrift på bil har jag ingen erfarenhet utav dock. Men försäkra en Tesla verkar dyrt, runt 20.000kr på de jag slagit på (Model S och X)
Men tills dess får jag åka Bensin känns det som. Bild från gårdagens extratur
[bild]