O O skrev:
Längs kusterna i t.ex Skåne, Blekinge Småland, Västra Götaland och Halland är det lite väl ofta is för att det skall vara säkert att köra odubbat. När det blir nattfrost och vägen kyls ned till under noll dunstar det relativt varma öppna havet och det blir dimmoln. Dimman kommer in över land och skapar is på vägarna.

Men oxo långa perioder över 10C varmt med barmark. Däremot sällan snö.

Klimatet är faktisk nästan som en kompromiss för att passa dubbade sommardäck.🤣
Men allvarligt talat är dubbade vinterdäck nog det som är den bästa kompromissen i kustnära klimat.
Men nästan så man kan köra europeiska Vinterdäck eller Cross climate. Så sjukt sällan det är vinterväglag, vi pratar en halv dag vid knäppar sen är allt nersaltat

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Fick bli en skvätt bensin igår eftermiddag.

En snabb uträkning gav 1,38 liter milen de senaste 36 milen.
Polisbil märkt med "K-9 Unit" tankas, hund inne i bilen, regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tankning innan dess blev det 1,37 liter/mil.
Polisbil vid bensinstation under regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mestadels småkörning senaste tankningarna medans 22 mil motorväg/landsväg tidigare i höst blev 0,93.

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:

[bild]

[bild]

Mestadels småkörning senaste tankningarna medans 22 mil motorväg/landsväg tidigare i höst blev 0,93.
https://spotify.link/CcyIvzdF7Db

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har ju stuckit ut hakan och försvarat Autodoc en del, men nu verkar det som "utbytesstrategin" nått mig också...

Två beställningar i rad har de bytt ut saker..

Första gången mot en detalj som inte passar samma bil som den jag köpte, inte ens enligt deras egna system.. de bytte inte mot sitt egna märke "Stark" dock... De tog tillbaka sakerna efter en hel del knorr, mest av allt ville de ha regnummer och VIN på bilen (vilket jag förklarade tio gånger att jag inte hade).

Nu böt de en tempgivare från ett märke (även om det varken var det dyraste eller mest kända, kostade dubbelt så mycket som den billigaste, men en tredjedel av den dyraste varianten)... Mot Stark...
[bild]

Ska nog överväga Trodo nästa gång... De var dock nästan 300 spänn dyrare på exakt samma saker den här gången.. (9 stycken bussningar, en drivaxeldamask, en fläktrem och en tempgivare)
Jag har hela garaget fullt av Autodoc-prylar som inte passar som jag aldrig orkat tjafsa med dom om. Sen fick jag uppgifter om att det ägs av en Rysk Oligark, vet inte om det ör sant?

Jag har börjat handla från Trodo istället, det blir dyrare men det passar. Dom har kostnadsfri verifiering mot VIN (om man har nåt) och den är lite kantig. Jag tror mycket kompatibelt blir bortsorterat. Men jag kommer att hålla mig till Trodo skulle jag tro, hittils passar allt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Men nästan så man kan köra europeiska Vinterdäck eller Cross climate. Så sjukt sällan det är vinterväglag, vi pratar en halv dag vid knäppar sen är allt nersaltat
Precis, saltbilarna är ute på de blöta vägarna när tempen sjunker vintertid.
Snöslungan brukar behöva luftas 2-3 gånger vartannat år.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har hela garaget fullt av Autodoc-prylar som inte passar som jag aldrig orkat tjafsa med dom om. Sen fick jag uppgifter om att det ägs av en Rysk Oligark, vet inte om det ör sant?

Jag har börjat handla från Trodo istället, det blir dyrare men det passar. Dom har kostnadsfri verifiering mot VIN (om man har nåt) och den är lite kantig. Jag tror mycket kompatibelt blir bortsorterat. Men jag kommer att hålla mig till Trodo skulle jag tro, hittils passar allt.
Jämförde priset för bromsdelar, tändstift och filter nyligen och autodoc och trodo hade i allt väsentligt samma priser, så varför inte då använda trodo och verifieringsmöjligheten. Även om jag kunde göra detsamma själv med PR koderna för VW så flyttar ju verifieringen ansvaret från mig till trodo, vilket är bra.

galento

[bild]

[bild]

Det var väl inte så illa 👍 Såg att fordonsskatten på bilen är ungefär som V70,n här. Nog en skön bil att åka i .

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…

[bild]

[bild]

Mestadels småkörning senaste tankningarna medans 22 mil motorväg/landsväg tidigare i höst b
Du måste gilla Cleetus McFarland på youtube....

https://www.youtube.com/@CleetusM

Leta efter videos med "Neighbor" i och LeMullets.........har har väl ett par hundra crown vics nu....

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Irriterande, köpte biltemas fälgrengöring och trots själva rengöringen funkade bra så själva sprayflaskan slutade funka efter ett däck.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
MathiasS MathiasS skrev:
Du måste gilla Cleetus McFarland på youtube....

[länk]

Leta efter videos med "Neighbor" i och LeMullets.........har har väl ett par hundra crown vics nu....
Har sett en del klipp som kommit upp i flödet men inte mer än så. :)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Patrik440
galento galento skrev:
Det var väl inte så illa 👍 Såg att fordonsskatten på bilen är ungefär som V70,n här. Nog en skön bil att åka i .
Ja det är inte så farligt.
Jag har ju en V70 bensin med automat också och den vill ha en del bränsle den också

galento
Här kört v70,n med aut här på 0,7 långkörning . Men det är väldigt sällan man kollar förbrukningen.

Såg ett program på kanal 10 igår som hette " chasing cars " , vilka bilar 👍👍👍
Det var både mopar 440 och 383 med där. 🤘🤘🤘🤘

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jämförde priset för bromsdelar, tändstift och filter nyligen och autodoc och trodo hade i allt väsentligt samma priser, så varför inte då använda trodo och verifieringsmöjligheten. Även om jag kunde göra detsamma själv med PR koderna för VW så flyttar ju verifieringen ansvaret från mig till trodo, vilket är bra.
Jag har precis bytt ok, skivor och belägg på en bil och det var ca 10% dyrare på Trodo från början och gick upp ett par % till efter att dom i sin verifiering bytte ut 3 av 4 delar som dom hävdade inte passade på bilen. Jag tror dock dom har fel där men det är en annan fråga.

Men qbsolut, det är som jag ser det lätt värt den rätt marginella skillnaden i pris och som sagt, jag handlar numera på Trodo.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Googlade specifika tändstift igår, Trodo var billigast med 269:- st Autodoc skulle ha 301:-

Isakare Isakare skrev:
Googlade specifika tändstift igår, Trodo var billigast med 269:- st Autodoc skulle ha 301:-
På den begränsade koll jag gjorde så skiljer det sig lite hit och dit. Tex kunde en bromsskiva från Brembo vara billigare på Trodo men tvärtom för en Bosch-skiva. Tändstift var kanske lite billigare men luftfilter dyrare osv osv.

Kuriosa: Dyrast på tändstift är förövrigt kopenscooter.nu. De skulle ha 326kr för ett NGK-stift till en moped, när samma stift gick att köpa för 40kr på annat ställe....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.