Gud vad jag avskyr saltet.
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 3 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Hittade en bild, vi pratade ju rost tidigare.
Skärmkant Toyota Camry -88 43" mil på Gotland.
Man kan ju undra om gotlänningarna är så mycket bättre bilförare än oss andra
så inte saltet behövs 🤔🤔
 
Tror det beror på att ön är så liten att de aldrig kommer upp i fart...
 
  • Gilla
  • Haha
JonasJN och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Man kan ju undra om gotlänningarna är så mycket bättre bilförare än oss andra
så inte saltet behövs 🤔🤔
Snarare klimat mitt ute i Östersjön.
Sedan vet man ju inte var bilen på bild rullat sin mil bara att den finns på Gotland. Eller inte vinterkörd då en "rostburk" fått ersätta.😉
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Man har fått intryck av att folk förlitar sej på att det är saltat och kör som på
sommaren istället för att anpassa hastighet till väglaget. Vore bra med någon
ersättning till saltet som inte påverkar grundvatten och rost i fordon.

Men att åka på knöliga vägar med isvalkar är ju heller inget vidare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
galento galento skrev:
Man kan ju undra om gotlänningarna är så mycket bättre bilförare än oss andra
så inte saltet behövs 🤔🤔
De framför bilarna i ett makligt tempo, en Gotlänning går inte att stressa upp, det tar den tid det tar.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Snarare klimat mitt ute i Östersjön.
Sedan vet man ju inte var bilen på bild rullat sin mil bara att den finns på Gotland. Eller inte vinterkörd då en "rostburk" fått ersätta.😉
Bilen har varit en Daily driver på Gotland sen ny, bekant köpte den 2017, bilden är tagen 2018, då hade kamremmen gått av.
Jag kollade på bilen förra året, nu växer det mossa på den, men rosten lyser fortfarande med sin frånvaro.
En annan bekant på Gotland har en Corolla -85, sliten, välanvänd, men ingen rost.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
hsd
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är sån sjuk skillnad på platser utan salt. Alla bilar rostfria typ
Norra Norrland, typ från töre och norrut
 
hsd hsd skrev:
Norra Norrland, typ från töre och norrut
Är i Rumänien nu, samma sak här om inte bättre. Fast solen sållar ut dålig lack
 
Det blev affär på en röd Suzuki Swift Sport igår. Bilen var överlag över förväntan, lackjobben snyggt utförda och efter lite krypande såg den bra ut under med. Inte rostfri men helt rimligt med tanke på ålder och mil. Det enda som var sämre än förväntat var bromsskivor bak som var väl rostiga men nya låg på 350kr/st så det känns som en liten kostnad i sammanhanget.

Hämtade bilen i Haninge och torrt och fint som det var igår så tog jag vägen över Rosenhill och körde slingerbulten för att känna lite på bilen. Jag är faktiskt förvånad över hur stadig och fint den låg när det svängde lite. Den vägrade frenetiskt luta det allra minsta. Kanske stadigare än Minin. Även styrningen var trevligare än förväntat, direkt, lagom med vikt och känsla trots elektrisk servo. Lättjobbad och exakt växellåda men jag håller Mazdas lådor högre i form av "den rätta känslan".

Mest imponerade är dock motorn. Nu är jag en sucker för sugmotorer men jäklar vad härligt det är när en motor drar från 1000rpm ända upp till 7200 utan protest. Visst är det en varvvillig sak men körbarheten på lågvarv är ändå imponerade för måttliga 1600cc. Ingen gång under gårdagen kände jag att jag saknade mer effekt. Inte ens vid omkörningar i 110km/h på 6:ans växel.

Inget negativt då? Ptja, inredningen är ju rätt "pappig" och enkel. Den lysande texten "Cruise" som indikerade att farthållaren var aktiverad kändes direkt tagen ur Saab 9000 -91. Blåtandsuppkopplingen och radion i övrigt var också allt annat än intuitiv utan allmänt bökig och ologisk.

Något mer då? Tja bilen drog 0,53l/mil på de 23 mil jag kör igår vilket får anses som mkt bra med tanke på att jag inte alls gick in för att köra vidare ekonomiskt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det blev affär på en röd Suzuki Swift Sport igår. Bilen var överlag över förväntan, lackjobben snyggt utförda och efter lite krypande såg den bra ut under med. Inte rostfri men helt rimligt med tanke på ålder och mil. Det enda som var sämre än förväntat var bromsskivor bak som var väl rostiga men nya låg på 350kr/st så det känns som en liten kostnad i sammanhanget.

Hämtade bilen i Haninge och torrt och fint som det var igår så tog jag vägen över Rosenhill och körde slingerbulten för att känna lite på bilen. Jag är faktiskt förvånad över hur stadig och fint den låg när det svängde lite. Den vägrade frenetiskt luta det allra minsta. Kanske stadigare än Minin. Även styrningen var trevligare än förväntat, direkt, lagom med vikt och känsla trots elektrisk servo. Lättjobbad och exakt växellåda men jag håller Mazdas lådor högre i form av "den rätta känslan".

Mest imponerade är dock motorn. Nu är jag en sucker för sugmotorer men jäklar vad härligt det är när en motor drar från 1000rpm ända upp till 7200 utan protest. Visst är det en varvvillig sak men körbarheten på lågvarv är ändå imponerade för måttliga 1600cc. Ingen gång under gårdagen kände jag att jag saknade mer effekt. Inte ens vid omkörningar i 110km/h på 6:ans växel.

Inget negativt då? Ptja, inredningen är ju rätt "pappig" och enkel. Den lysande texten "Cruise" som indikerade att farthållaren var aktiverad kändes direkt tagen ur Saab 9000 -91. Blåtandsuppkopplingen och radion i övrigt var också allt annat än intuitiv utan allmänt bökig och ologisk.

Något mer då? Tja bilen drog 0,53l/mil på de 23 mil jag kör igår vilket får anses som mkt bra med tanke på att jag inte alls gick in för att köra vidare ekonomiskt.
Jo, blåtanden är bökig att koppla upp, men ljudet i andra änden om man pratar i telefon är bra, alltså hos den man pratar med trots att bilen är ganska ljudlig.
Finns dock ett litet men, man hör om vindrutetorkarna är på.
Jag hade som jämförelse en Renault Trafic i samma veva som frun hade sin Swift, den gick inte att använda för att prata i telefon, folk i andra änden hörde inte vad man sa.
 
Lika bra att köra ett headset i så fall
 
S Styrman_jansson skrev:
Det blev affär på en röd Suzuki Swift Sport igår. Bilen var överlag över förväntan, lackjobben snyggt utförda och efter lite krypande såg den bra ut under med. Inte rostfri men helt rimligt med tanke på ålder och mil. Det enda som var sämre än förväntat var bromsskivor bak som var väl rostiga men nya låg på 350kr/st så det känns som en liten kostnad i sammanhanget.

Hämtade bilen i Haninge och torrt och fint som det var igår så tog jag vägen över Rosenhill och körde slingerbulten för att känna lite på bilen. Jag är faktiskt förvånad över hur stadig och fint den låg när det svängde lite. Den vägrade frenetiskt luta det allra minsta. Kanske stadigare än Minin. Även styrningen var trevligare än förväntat, direkt, lagom med vikt och känsla trots elektrisk servo. Lättjobbad och exakt växellåda men jag håller Mazdas lådor högre i form av "den rätta känslan".

Mest imponerade är dock motorn. Nu är jag en sucker för sugmotorer men jäklar vad härligt det är när en motor drar från 1000rpm ända upp till 7200 utan protest. Visst är det en varvvillig sak men körbarheten på lågvarv är ändå imponerade för måttliga 1600cc. Ingen gång under gårdagen kände jag att jag saknade mer effekt. Inte ens vid omkörningar i 110km/h på 6:ans växel.

Inget negativt då? Ptja, inredningen är ju rätt "pappig" och enkel. Den lysande texten "Cruise" som indikerade att farthållaren var aktiverad kändes direkt tagen ur Saab 9000 -91. Blåtandsuppkopplingen och radion i övrigt var också allt annat än intuitiv utan allmänt bökig och ologisk.

Något mer då? Tja bilen drog 0,53l/mil på de 23 mil jag kör igår vilket får anses som mkt bra med tanke på att jag inte alls gick in för att köra vidare ekonomiskt.
Imponerande förbrukning då
 
A AndersS skrev:
Inte ovanligt med det bilmärket när Polisen stoppat/jagat bilar vid misstänkt kriminell verksamhet utifrån artiklar med bilder, ska helst vara svarta med tonade rutor.😉
på 70-talet var det BMW E3 "bankrånarexpressen", eller "Bader-Meinhof Wagen" som gärna stals och användes av röda-armefraktionen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Imponerande förbrukning då
Jag inser att det kanske var för bra för att vara sant då jag är osäker på om jag nollställde datorn på ett korrekt sätt. Dock stämmer det om man räknar med att det gick åt mellan 1/4-1/3's tank (42L/3,5) över 23mil ger ca. 0,53l/mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.