711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 356 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 356 inlägg
Rkub är inte bra,hobbs skrev:Hallå tråden!
Har precis monterat dragkrok på Golfen. Allt lyser fint, men har ett par frågor.. Jag har dragit matningen till släpmodulgrunkan från ett cigarettuttag i bagaget. 1,5mm RKUB som jag hade liggandes. Är det tillräckligt? Bara körlampor. Inga extra backljus/arbetsljus eller så.
Använde en sån strömtjuv som kläms på befintlig kabel. Har förstått det som att de är mindre pålitliga, men innebär det bara sämre ljus om det skulle börja glappa eller är det typ risk för brand?
Kalibrering sker genom att ett mätdon jämförs med en känd normal och är en uppmätning av vilken mätosäkerhet mätdonet har en viss tidpunkt och under vissa specificerade betingelser, det vill säga hur stort fel den kan ge vid en mätning.[1] Kalibrering innebär inte att mätdonet trimmas eller justeras till att ge korrekta värden, även om en justering kan göras i samband med kalibreringen. En viss mätosäkerhet kommer dock alltid att finnas.[2]galento skrev:
Köpte en kraftigt överprisad sådan på OK-macken, men lyckades inte få ut något vettigt av den.nino skrev:
Kom fram till att det var någonstans mellan -10 och -30, typ. Fick inget repeterbart resultat.
Borde vetat bättre och satsat slantarna på en dunk glykol och bara bytt istället, det syntes lång väg att den var av enklaste möjliga kinamodell.
Ja jag vet inte varför jag fick för mig att köpa en sån där modell... Jaja 40:- lär jag väl klara mig utan 🙂C cpalm skrev:Köpte en kraftigt överprisad sådan på OK-macken, men lyckades inte få ut något vettigt av den.
Kom fram till att det var någonstans mellan -10 och -30, typ. Fick inget repeterbart resultat.
Borde vetat bättre och satsat slantarna på en dunk glykol och bara bytt istället, det syntes lång väg att den var av enklaste möjliga kinamodell.
Detta med kalibreringen var det som det stod i manualen . Har sett på tidigare arbetsplatser att kalibrering av mätinstrument är mer omfattandehsd skrev:Rkub är inte bra,
Kalibrering sker genom att ett mätdon jämförs med en känd normal och är en uppmätning av vilken mätosäkerhet mätdonet har en viss tidpunkt och under vissa specificerade betingelser, det vill säga hur stort fel den kan ge vid en mätning.[1] Kalibrering innebär inte att mätdonet trimmas eller justeras till att ge korrekta värden, även om en justering kan göras i samband med kalibreringen. En viss mätosäkerhet kommer dock alltid att finnas.[2]
än att justera en skruv så att ett blått fält hamnar på nollstrecket som det var på denna glykolprovaren.
Lite bilder under en Volvo v60 2020 med ca 80000km på mätaren
Bakaxel och tröskelkanter. Bakaxeln lär väl hålla ett antal år men tråkigare med rostbörjan i tröskellådskanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bakaxel och tröskelkanter. Bakaxeln lär väl hålla ett antal år men tråkigare med rostbörjan i tröskellådskanten.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag har ju stuckit ut hakan och försvarat Autodoc en del, men nu verkar det som "utbytesstrategin" nått mig också...
Två beställningar i rad har de bytt ut saker..
Första gången mot en detalj som inte passar samma bil som den jag köpte, inte ens enligt deras egna system.. de bytte inte mot sitt egna märke "Stark" dock... De tog tillbaka sakerna efter en hel del knorr, mest av allt ville de ha regnummer och VIN på bilen (vilket jag förklarade tio gånger att jag inte hade).
Nu böt de en tempgivare från ett märke (även om det varken var det dyraste eller mest kända, kostade dubbelt så mycket som den billigaste, men en tredjedel av den dyraste varianten)... Mot Stark...
Ska nog överväga Trodo nästa gång... De var dock nästan 300 spänn dyrare på exakt samma saker den här gången.. (9 stycken bussningar, en drivaxeldamask, en fläktrem och en tempgivare)
Två beställningar i rad har de bytt ut saker..
Första gången mot en detalj som inte passar samma bil som den jag köpte, inte ens enligt deras egna system.. de bytte inte mot sitt egna märke "Stark" dock... De tog tillbaka sakerna efter en hel del knorr, mest av allt ville de ha regnummer och VIN på bilen (vilket jag förklarade tio gånger att jag inte hade).
Nu böt de en tempgivare från ett märke (även om det varken var det dyraste eller mest kända, kostade dubbelt så mycket som den billigaste, men en tredjedel av den dyraste varianten)... Mot Stark...
Logga in
Skapa konto
Ska nog överväga Trodo nästa gång... De var dock nästan 300 spänn dyrare på exakt samma saker den här gången.. (9 stycken bussningar, en drivaxeldamask, en fläktrem och en tempgivare)
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 304 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 304 inlägg
Brukar funka bra, men sist blev det vaj. Skulle ha två bromsok till bilen som redan stod upp-pallad då vä-oket visade sig vara sämre än väntat när jag skulle byta skivor o belägg. Beställde nya både hö och vä. Fick paketet, och det innehöll höger ok och ett motorfäste till volvo. Försökte nå support och det va helt omöjligt, kontaktformulär var enda sättet och det tog 3 dagar innan de svarade. Måste ju ha bilen så efter 2.9 dagar drog jag iväg en ny order på vä-ok. Självklart kunde de avbryta den order, och korrigerat ok från lev. var redan skickat... GAAH! så nu måste jag göra en retur på ett av oken. Och motorfästet har de inte sagt nåt om...så hör jag inget så finns det ett vänster motorfäste till v60/v70 från 2010 o framåt om nån behöverhsd skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Japp.. har tom kapat av en millimeter på toppen (efter Autodoc sa att jag slapp skicka tillbaka den) men det hjälpte inte...