haha, ibland hamnar man i snåriga situationer.

Jag har ju som sagt reserverat en bil, men som jag inte kunnat kika/hämta för att bilhandlaren hittat rost på en bakskärm som de skulle fixa. Detta har nu tagit 4 veckor och de har som kompensation på eget bevåg även lackat om motorhuven.

Nu kom de ut en liknande bil på blocket för typ samma pris med lite färre mil betydligt närmare och när jag ringer till bilhandlaren för att säga att nu väntar jag inte längre så är den jag reserverat klar.

Egentligen skulle jag vilja släppa reservationen men är lite osäker på vad det innebär och dessutom känns det rätt att "hålla sitt ord". Ångerrätt gäller ju inte längre eftersom det gått mer än 14 dagar så vet inte om jag skulle åka på mer än reservationsavgiften om 3k om jag hoppar av. Det verkar bara vara det man riskerar hos andra handlare.

Så jag får åka och kika på bilen hos handlaren först och bilda mig en uppfattning.
Det jag lär mig av detta är att det där med att reservera bil kanske inte är så väldigt solklart. Vilka villkor som gäller och vad som händer om man avstå är högst oklart.

Jaja, det går ju inte att förutsäga allt och bilen kan ju fortfarande vara fin i övrigt. Den andra bilen kom ut var ju privat så där är det ju bara "runt hörnet" garanti medans man har lite bättre villkor från en handlare.
 
Ta den om det är en bil du vill ha. Annars skit i den och köp en annan. Känns klart som att reservation är klart onödigt om det inte är en "för bara deal för att missa"

Är det någon här som sitter och räknar TCO på sina bilar?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ta den om det är en bil du vill ha. Annars skit i den och köp en annan. Känns klart som att reservation är klart onödigt om det inte är en "för bara deal för att missa"

Är det någon här som sitter och räknar TCO på sina bilar?
Ja, jag tänker att jag kikar på bilen men tar en diskussion med bilhandlaren om det inte känns rätt.
Problemet är väl att det inte kommer ut så många av modeller jag kikar på och är det bra ex. går de väldigt fort.
 
Jo men det är ju inte en unikt bra bil på något sätt, om du inte just har en fix passion för just den modellen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det någon här som sitter och räknar TCO på sina bilar?
Njet, konstaterar bara att det kostar en hel del och är ett måste för oss med två bilar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jo men det är ju inte en unikt bra bil på något sätt, om du inte just har en fix passion för just den modellen.
Förvisso. Och jag har tid på mig (ett par månader till) att leta och kan tänka mig andra bilmodeller.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ta den om det är en bil du vill ha. Annars skit i den och köp en annan. Känns klart som att reservation är klart onödigt om det inte är en "för bara deal för att missa"

Är det någon här som sitter och räknar TCO på sina bilar?
Jag har räknat rätt mycket TCO på våra bilar. Speciellt just nu när jag har stått och valt mellan en bilkontobil via jobbet och en privatägd beg. bil.

Kan konstatera att det är svårt att klara sig under 4000kr i månaden när man som jag kör ca. 2000mil om året.

Dock räknar jag väl inte riktigt TCO fullt ut då jag inte tar med ev. andrahandsvärde därför att ägandetiden skulle skilja en del mellan en bilkontobil och en privatägd.
 
Någon som har tips på glykolprovare?
Helst inte nåt som kostar så mycket 🙂 kommer ju inte användas mer än några få gånger
 
galento
Köpte en på BT som har funkar bra , hoppas den visar någorlunda rätt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Måste bara kopiera hit denna från humortråden!
Nån som är insatt, skulle det gå med 911-framdel på en DS, får Citroënprylarna plats under 911-framänden, inklusive ruta? Hur stämmer måtten?
720903-53cdc1cd6c40bd6dca224e54b54cd6cf.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 4 till
  • Laddar…
hsd
Tjaa , borde kunna gå motorn är ju långt bak i cittran
Reservhjulet får nog inte plats
 
Hittade en bild, vi pratade ju rost tidigare.
Skärmkant Toyota Camry -88 43" mil på Gotland.
 
  • Smutsig bilkant med ackumulerad vägdamm och smuts nära däcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Kasken och 11 till
  • Laddar…
Min mor hade också en Camry -88, köptes ny, efter fyra år var skärmkanterna bak mer eller mindre slut.
 
Isakare Isakare skrev:
Hittade en bild, vi pratade ju rost tidigare.
Skärmkant Toyota Camry -88 43" mil på Gotland.
Gotland är fusk, inget salt!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det är sån sjuk skillnad på platser utan salt. Alla bilar rostfria typ
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.