698 513 läst · 10 806 svar
699k läst
10,8k svar
Allt om bilen
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ditt inlägg kunde tolkas som att man var tvingad att uppsöka sin märkesverkstad för att få igång tjänsterna i bilen. Att bilen var låst till märkesverkstaden brukar folk förknippa med kostnader.N Niq skrev:Ok jag förstår du hängde upp dig på ordet märkesvärkstäder. Allt vi gjort till vår bilapp har gått genom volvoförsäljare så jag utgick bara ifrån att det administreras via aukt försäljare
Det är ju bra om man slipper åka till en verkstad men du är ju ändå låst att sköta allt via Volvo eller vilket bilmärke du nu har.
"Hörde just att biltillverkarna har hittat ett nytt sätt att låsa kunderna till märkesverkstäder. Folk som har köpt bilar med appar som man kan styra funktioner på har fått problem när den gamla ägaren ännu kunnat styra bilen från sin app. Detta är tydligen något som enligt den information jag sett bara märkesvärkstäder kan åtgärda."
Att t.ex. VOC har en administrativ kostnad på typ 380kr/år ser jag som okej. Att detta inte administreras av nån fristående aktör känns rimligt då det har med gdpr och säkerhet att göra. Typ skyddad identitet, kräver sekretess då bilens ägare kan spåras mm.
Som sagt, VOC räckte med en telefonkontakt och identifiering med bankid att jag var samma person som stod som ägare till bilen så hade enbart jag access till tjänsten. Jag vet inte i detalj hur andra fabrikat fungerar, men jag misstänker att det är nått liknande.
Jag ser det som en extra löpande kostnad jag måste betala för att ha tillgång till alla funktioner som min bil har. Ja det är ju förstås rimligt att varje bilmärke sköter sin egen men det gör ju också att under hela bilens livstid så är den bunden till tillverkaren.M Markarbetaren skrev:Ditt inlägg kunde tolkas som att man var tvingad att uppsöka sin märkesverkstad för att få igång tjänsterna i bilen. Att bilen var låst till märkesverkstaden brukar folk förknippa med kostnader.
"Hörde just att biltillverkarna har hittat ett nytt sätt att låsa kunderna till märkesverkstäder. Folk som har köpt bilar med appar som man kan styra funktioner på har fått problem när den gamla ägaren ännu kunnat styra bilen från sin app. Detta är tydligen något som enligt den information jag sett bara märkesvärkstäder kan åtgärda."
Att t.ex. VOC har en administrativ kostnad på typ 380kr/år ser jag som okej. Att detta inte administreras av nån fristående aktör känns rimligt då det har med gdpr och säkerhet att göra. Typ skyddad identitet, kräver sekretess då bilens ägare kan spåras mm.
Som sagt, VOC räckte med en telefonkontakt och identifiering med bankid att jag var samma person som stod som ägare till bilen så hade enbart jag access till tjänsten. Jag vet inte i detalj hur andra fabrikat fungerar, men jag misstänker att det är nått liknande.
Sen tror jag inte någon biltillverkare har ett självkostnadspris på tjänsten utan det är ju något som hämtar vinst i någon form. Inte så mycket ännu kanske men blir väl mera med varje såld bil.
Problemen uppkommer väl troligen när folk köper bilar privat eller via mindre seriösa försäljare som inte informerar om så hemskt mycket alls. Det finns väldigt många bilister som inte har en aning om hur deras bilar fungerar.
Jag erkänner jag formulerade mig fel. Borde ha skrivit att man blir bunden till biltillverkaren istället.
Nja, det är inte så svart/vitt. Du kan göra mycket på oberoende verkstäder.N Niq skrev:
Byter du t.ex. vindruta hos fristående firma kan radar/kamerasystem kalibreras, byte bromsdelar kan göras hos de flesta där de kan köra dem elektriskt, osv.
Sedan finns det funktioner vid uppdatering som görs av auktoriserad verkstad. Jag har här märkt skillnad efter uppdatering hur bilen hanterar att hålla sig inom körfältet utifrån bilens egen styrfunktion.
Det innebär i klartext att de bilarna inte går för en vanlig människa att äga. Man måste ju kunna byta motor hemma på backen när det behövs. Annars har man ingen möjlighet att hålla sig med bil utan får sitta hemma och vänta på bidrag.N Niq skrev:Jag ser det som en extra löpande kostnad jag måste betala för att ha tillgång till alla funktioner som min bil har. Ja det är ju förstås rimligt att varje bilmärke sköter sin egen men det gör ju också att under hela bilens livstid så är den bunden till tillverkaren.
Sen tror jag inte någon biltillverkare har ett självkostnadspris på tjänsten utan det är ju något som hämtar vinst i någon form. Inte så mycket ännu kanske men blir väl mera med varje såld bil.
Problemen uppkommer väl troligen när folk köper bilar privat eller via mindre seriösa försäljare som inte informerar om så hemskt mycket alls. Det finns väldigt många bilister som inte har en aning om hur deras bilar fungerar.
Jag erkänner jag formulerade mig fel. Borde ha skrivit att man blir bunden till biltillverkaren istället.
Absolut allt sådant kan göras. Men det har inte så mycket med styrning och kontroll av appen och dens funktioner att göra.A AndersS skrev:Nja, det är inte så svart/vitt. Du kan göra mycket på oberoende verkstäder.
Byter du t.ex. vindruta hos fristående firma kan radar/kamerasystem kalibreras, byte bromsdelar kan göras hos de flesta där de kan köra dem elektriskt, osv.
Sedan finns det funktioner vid uppdatering som görs av auktoriserad verkstad. Jag har här märkt skillnad efter uppdatering hur bilen hanterar att hålla sig inom körfältet utifrån bilens egen styrfunktion.
Mb tex har börjat skydda sina kamerainfästningar så andra tillverkare inte får kopiera dom. Det sägs att dom är patenterade men jag vet inte om det faktiskt är patent eller mönsterskydd eller något annat skydd. Men dom är iaf olagliga att kopiera.
Tesla tex delar inte med sig av något av sin programvara så det är bara dom som kan hantera datorerna i bilarna. Om du som icke auktoriserad Tesla verkstad ska byta vindruta måste du först köpa vindrutan från Tesla sedan byta den och sedan åka till Tesla och få kameran kalibrerad.
Dom flesta vanliga människor har varken kunskap eller utrustning ens för att byta motor på en gammal 240.H heimlaga skrev:
De flesta vanliga människor klarar inte av att ens köpa rätt olja till bilen, än mindre att byta den.N Niq skrev:
Man kan också konstatera att många av de som trots allt meckar hemma och sköter servicen själv, inte har några problem med att skaffa de diagnosverktyg som behövs för att göra det. Nej, det är inte tillgängligt för alla bilmodeller, men tex för varenda bil i VW-koncernen är det enkelt, så man kommer rätt långt på egen hand fortfarande. Mjukvaruuppdateringar är förstås ett problem som lär vara svårt att komma runt i den mån det inte sker automatiskt.
Det har du rätt i. Än så länge går det bra. Men bilar som du kan fjärrstyra kräver att man har ett datorprogram där man är registrerad som användare och har blivit identifierad och godkänd. Om man ska göra något annat än att kolla felkoder. Vet inte om alla bilmärken kräver det. Men har råkat ut för det på nyare VW och Hyundai iaf.MathiasS skrev:De flesta vanliga människor klarar inte av att ens köpa rätt olja till bilen, än mindre att byta den.
Man kan också konstatera att många av de som trots allt meckar hemma och sköter servicen själv, inte har några problem med att skaffa de diagnosverktyg som behövs för att göra det. Nej, det är inte tillgängligt för alla bilmodeller, men tex för varenda bil i VW-koncernen är det enkelt, så man kommer rätt långt på egen hand fortfarande. Mjukvaruuppdateringar är förstås ett problem som lär vara svårt att komma runt i den mån det inte sker automatiskt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man kan se på detta ur olika perspektiv. Jag tycker inte att typ 30kr/mån, som i mitt fall med VOC, är dyrt med tanke på all funktionalitet. Starta värmaren, fjärrupplåsa bilen, se vart bilen är parkerad, tända belysning osv. Det är ju trots allt en funktion som använder mobilnätet, och dom som byggt/underhåller detta ska ju rimligtvis ha ersättning. Sedan är det ju valfritt som sagt, man behöver inte använda sig av det.N Niq skrev:
Just sånt här som gör jag blir ointresserad av nyare bilar. Alldeles för mycket lull-lull. Och förstås utseended på bilarna, de verkar alla ha drabbats av design.galento skrev:
Nä det är inte dyrt. Själv upplever vi inte att appen tillför så mycket. Funktionen att man kan se vart bilen är är ju iofs bra om man glömmer vart man parkerat eller om någon skulle stjäla bilen. Tycker mest det är onödigt med en app till som ständigt har koll på vart man är och vad man gör. Men alla tycker vi olika.M Markarbetaren skrev:Man kan se på detta ur olika perspektiv. Jag tycker inte att typ 30kr/mån, som i mitt fall med VOC, är dyrt med tanke på all funktionalitet. Starta värmaren, fjärrupplåsa bilen, se vart bilen är parkerad, tända belysning osv. Det är ju trots allt en funktion som använder mobilnätet, och dom som byggt/underhåller detta ska ju rimligtvis ha ersättning. Sedan är det ju valfritt som sagt, man behöver inte använda sig av det.
Hur mycket större risk är det att någon kan stjäla din bil genom att hacka din app eller göra så att din bil blir oanvändbar. Är ju inte så ovanligt med dataattacker där man blockerar ett företags hela datasystem. Är ju kanske mindre roligt om tex varenda Volvo vägrar starta för att någon hackat Volvos appsystem. Har väl inte hänt ännu men ju mer som blir uppkopplat och möjligt att fjärrstyra desto vanligare kommer det bli.
Eftersom biltillverkarna investerar mångmiljardbelopp i detta så funkar det inte att göra så. Lagkravet idag är ju att tillverkaren måste tillåta andra verkstäder att utbilda sig och använda märkesspecifika verktyg. Det bestämde marknadsdomstolen redan för 15år sedan i en tvist med Kia. Antagligen ett rätt rimligt upplägg om än inte perfekt.DennisCA skrev: