711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Om det är diffspärr (och inte diffbroms/LSD) gäller det att man inte glömmer att koppla ur den, då blir det jobbigt att svänga och rent allmänt är det väl högre risk för skador på drivlinan med diffspärr. Ta ovan exempel med Volvos slungdiff, jag skulle säga att det är rätt vedertaget att slungdiffen (1041) håller sämre än motsvarande öppen diff (1031)
/U
/U
Japp, kan intyga att det är så. Jäklar vad det studsar när man man gör en parkeringsplatssväng med fyrhjulsdrift (och därmed diffspärren) i på min Suburban.ullberg skrev:Om det är diffspärr (och inte diffbroms/LSD) gäller det att man inte glömmer att koppla ur den, då blir det jobbigt att svänga och rent allmänt är det väl högre risk för skador på drivlinan med diffspärr. Ta ovan exempel med Volvos slungdiff, jag skulle säga att det är rätt vedertaget att slungdiffen (1041) håller sämre än motsvarande öppen diff (1031)
/U
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Diffbroms är ju inte ovanligt på starka framhjulsdrivna bilar nuförtiden. Många ”GTI”-bilar har det som standard eller tillval.
Men sedan finns det en del som marknadsför bilar som att de skulle ha LSD (diffbroms) men i verkligheten är det en elektronisk variant som lägger lite broms på spinnande hjul för att överföra kraft till andra hjulet.
Det sistnämnda är inte dåligt på något sätt men det lilla jag provat så är en konventionell mekanisk diffbroms att föredra.
Men sedan finns det en del som marknadsför bilar som att de skulle ha LSD (diffbroms) men i verkligheten är det en elektronisk variant som lägger lite broms på spinnande hjul för att överföra kraft till andra hjulet.
Det sistnämnda är inte dåligt på något sätt men det lilla jag provat så är en konventionell mekanisk diffbroms att föredra.
När vi är inne på ämnet - har en riktigt tråkigt problem på min Fiat Freemont (Dodge Journey på andra marknader). Fick problem, "hugg" i vissa lägen på lågfart, ibland även lukt av bränd olja. Felsökte hos en duktig mek, olja i bakdiffen såg normal ut, men i mittdiffen var den svart. Testade att byta olja i mittdiffen - det var ok i 2 timmar sen pressades oljan ut (kändes på lukten) och problemen tillbaka. Han bytte mittdiffen - men efter 2 timmars körning tappar jag drivningen helt och det skrapar och rasslar. Är rädd att det är växellådan, även om det är märkligt då symptomen (hugg på enskilda hjul, hjul som inte "hänger med" vid vändning på grusplan, etc) pekar på diff bekymmer.
Bilen är tillbaka hos meken, är rädd att han ringer och säger att växellådan rasat...
Nån som har nån idé om vad som kan ha hänt? Bilen har inte gått mer än 11tusen mil...
Bilen är tillbaka hos meken, är rädd att han ringer och säger att växellådan rasat...
Nån som har nån idé om vad som kan ha hänt? Bilen har inte gått mer än 11tusen mil...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Är det en automat?
Ja diffbroms skulle det ju stå. Diffspärr fungerar ju inte så bra att köra medullberg skrev:Om det är diffspärr (och inte diffbroms/LSD) gäller det att man inte glömmer att koppla ur den, då blir det jobbigt att svänga och rent allmänt är det väl högre risk för skador på drivlinan med diffspärr. Ta ovan exempel med Volvos slungdiff, jag skulle säga att det är rätt vedertaget att slungdiffen (1041) håller sämre än motsvarande öppen diff (1031)
/U
Låter för mig som man behöver hitta orsaken till att oljan blev svart i mittdiffen.D Dublin skrev:När vi är inne på ämnet - har en riktigt tråkigt problem på min Fiat Freemont (Dodge Journey på andra marknader). Fick problem, "hugg" i vissa lägen på lågfart, ibland även lukt av bränd olja. Felsökte hos en duktig mek, olja i bakdiffen såg normal ut, men i mittdiffen var den svart. Testade att byta olja i mittdiffen - det var ok i 2 timmar sen pressades oljan ut (kändes på lukten) och problemen tillbaka. Han bytte mittdiffen - men efter 2 timmars körning tappar jag drivningen helt och det skrapar och rasslar. Är rädd att det är växellådan, även om det är märkligt då symptomen (hugg på enskilda hjul, hjul som inte "hänger med" vid vändning på grusplan, etc) pekar på diff bekymmer.
Bilen är tillbaka hos meken, är rädd att han ringer och säger att växellådan rasat...
Nån som har nån idé om vad som kan ha hänt? Bilen har inte gått mer än 11tusen mil...
Dom är ju ganska kända för att ha dåliga växellådor.
Det var en polis Amazon inte Duett.Isakare skrev:Få personbilar har haft diffspärr, finns låsbara diffar på pickisar och utpräglade 4WD fordon, Audi hade det på tidiga Quatro modeller
Men diffbromsar av olika typ fanns på en del bilar, tyvärr vet jag inget om Franska bilar.
En kul historia av en tidningsskribent på Teknikens Värd för många år sen.
Han hade köpt en Televerks Volvo Duett som vinterbil "En sån där har jag haft, helt värdelös på vintern" hade en vän sagt.
Men han tuggade sig fram en hel vinter utan större problem. En dag hade han glömt ta av sig glasögonen, som han bara använde när han läste, och fick syn på en liten skylt på panelen.
"Denna bil är utrustad med differentialbroms"
Har också bekanta som tycker dessa drar bra i snö samt har en mkt bra åkkomfort.N Niq skrev:
Kanske inte så dum bil då de tidiga är skattebefriade också nu 😃
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg