711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
De flesta verkar titta på en utrustningslista, kryssar i det de tror de behöver och sedan är de nöjda.N Niq skrev:
All skit som följer med på köpet bryr de sig föga om.
Jag tror inte att det finns en nybil idag som fyller de krav jag har. Snart kommer dessutom begagnatmarknaden bestå mest av skräpbilar. Vad man ska hitta på då vet jag inte riktigt.
Enda rätta vore att skaffa något skattebefriat och börja samla på sig reservdelar redan nu.
Jag känner ungefär likadant. Men jag vill inte gärna sätta barnen i en bil med så mycket sämre säkerhet så man får bara leva med det.S Stubai skrev:De flesta verkar titta på en utrustningslista, kryssar i det de tror de behöver och sedan är de nöjda.
All skit som följer med på köpet bryr de sig föga om.
Jag tror inte att det finns en nybil idag som fyller de krav jag har. Snart kommer dessutom begagnatmarknaden bestå mest av skräpbilar. Vad man ska hitta på då vet jag inte riktigt.
Enda rätta vore att skaffa något skattebefriat och börja samla på sig reservdelar redan nu.
En SUV är stor och hög med onödigt högt luftmotstånd, onödigt tung med litet bagageutrymme och dessutom dyr i inköp och drift. Undrar vem som behöver en sån. Kanske bara optimerad för biltillverkarna som lyckas ta mer betalt för eländet och därmed tjäna mer pengar. Statussymbol för somliga förstås, det kanske räcker för köparna.
Finns många som behöver lite extra markfrigång. Några färre behöver fyrkrafs eller högt insteg. Suvar har generellet också högre dragvikt än en "vanlig" bil i motsvarande storlek så nog finns det fördelar och behov av typen även om det inte är ens majoriteten av ägarna som faktiskt behöver det.T TommyC skrev:En SUV är stor och hög med onödigt högt luftmotstånd, onödigt tung med litet bagageutrymme och dessutom dyr i inköp och drift. Undrar vem som behöver en sån. Kanske bara optimerad för biltillverkarna som lyckas ta mer betalt för eländet och därmed tjäna mer pengar. Statussymbol för somliga förstås, det kanske räcker för köparna.
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Så vilken är min drömbil med högt insteg, lagom bagage, runt 150 hästar, bensin?
Vad är onödig elektronik tycker du?T TommyC skrev:Jag önskar att det fanns en bil utan en massa onödigt elektronik och andra tramsfunktioner men med väl fungerande grundfunktioner samt genomgående hög kvalité och stor tålighet mot rost. En hyfsat snål bensinmotor vill jag ha tills det finns batteribilar som inte har felmoden batteribrand.
Letar man efter rostbetyg 5 i ViBilägare så hittar man BMW 5-serie. En lagom gammal sådan kan nog vara prisvärd. För min del funkar tyvärr bakhjulsdrift dåligt då vi har en lutande infart från en ganska brant och smal liten gata.
Det finns ju fyrhjulsdrift men det slipper jag gärna då framhjulsdrift med antispinn och bra dubbdäck fungerar tillräckligt bra. Kanske får jag tänka om där.
Du får gärna nämna tramsfunktioner också.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Jag förstår absolut att den kan vara nyttig ibland. Dock hatar jag att behöva "slåss" med bilen när jag kör på "tomma" landsvägar i Norrlands inland. Det räcker liksom om jag är den enda som försöker vrida på ratten.MathiasS skrev:
På Interstate 405 skulle jag kanske känna annorlunda.
Håller med, hade en toyota proace city som firmabil ett tag och den hade riktigt hemsk lane assist. Fick man möte på en smal väg och gick ut i kanten så styrde den tillbaka in, vet inte hur många gånger man nästan krockade för att bilen siktade på mitten.Alfredo skrev:
Över lag är jag förvånad över att diffspärr inte finns på fler bilar. En tvåhjulsdriven bil skulle bli betydligt mer användbar för oss som bor där vintrarna innehåller snö.Tokslut skrev:
På vanligt vinterväglag föredrar jag annars min Toyota Starlet från 1979.