FredrikR FredrikR skrev:
Vad är onödig elektronik tycker du?
Du får gärna nämna tramsfunktioner också.
Avsaknad av servicebok som har ersatts av information i en dator är riktigt tramsigt enligt mig. Navigator och allt annat som fungerar bra i mobiltelefonen idag och förmodligen också om 10++ år när det inte går att uppdatera kartorna i en proprietär navigator i bilen är ett annat exempel på tramsfunktioner. Varför betala för något som de flesta redan har i mobilen och som löper stor risk att sluta fungera om inte alltför många år.

Nu när 3G mobilnätet snart stängs ner så blir folk av med diverse funktioner som dom har betalat dyrt för. Det var en Mercedesägare som grät ut om det i ViBilägare nyligen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår absolut att den kan vara nyttig ibland. Dock hatar jag att behöva "slåss" med bilen när jag kör på "tomma" landsvägar i Norrlands inland. Det räcker liksom om jag är den enda som försöker vrida på ratten.

På Interstate 405 skulle jag kanske känna annorlunda.
Jo jag vet, jag har funktionen avstängd i bilen, men ibland tänker jag lite smartare när jag har familjen i bilen och sätter på den. Man skulle ju inte förlåta sig själv om det hände något som gått att undvika.

På en modern bil fungerar det ju dessutom rätt bra. Man behöver blinka för att få byta fil utan störning i ratten och det är ju kanske inte helt fel.....:)
 
  • Gilla
Maltemullvad och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag hade en XC60 som hyrbil med någon dylik funktion men den åkte mest ping-pong mellan linjerna och gjorde styrningen obehaglig(are) så det stängdes av fortare än kvickt.
Har en ny (m23) v90 och den håller väldigt fint i filen även om det är slitna linjer. Styr tillbaka mjukt om man inte har pilot assist aktiverad (då styr den ju helt själv, och inget ping-pong), men accepterar utan knöl om man vill hålla ut mer vid möte ex.

Har inte tänkt på hur den gör på småvägarna hemma utan linjer. Får testa.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Har en ny (m23) v90 och den håller väldigt fint i filen även om det är slitna linjer. Styr tillbaka mjukt om man inte har pilot assist aktiverad (då styr den ju helt själv, och inget ping-pong), men accepterar utan knöl om man vill hålla ut mer vid möte ex.

Har inte tänkt på hur den gör på småvägarna hemma utan linjer. Får testa.
Upplever att det funkar bra på vår 3 år äldre också.
Blinkar man stretar det inte emot, och jag har gott mig man han ställa hur känslig lane assist ska vara, eller minns jag fel? 🤔
 
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
På en modern bil fungerar det ju dessutom rätt bra. Man behöver blinka för att få byta fil utan störning i ratten och det är ju kanske inte helt fel.....:)
Man kanske får lära sig att börja blinka när man vill lägga sig till höger på en smalfilig väg.
Lite ologiskt men kan säkert sätta sig rätt snabbt i muskelminnet som allt annat.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kanske får lära sig att börja blinka när man vill lägga sig till höger på en smalfilig väg.
Lite ologiskt men kan säkert sätta sig rätt snabbt i muskelminnet som allt annat.
På nyare volvo styr de som sagt bara emot initialt men släpper sedan.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Över lag är jag förvånad över att diffspärr inte finns på fler bilar. En tvåhjulsdriven bil skulle bli betydligt mer användbar för oss som bor där vintrarna innehåller snö.

På vanligt vinterväglag föredrar jag annars min Toyota Starlet från 1979.
Peugeot 505 hade väl någon sorts diffspärr som jag kommer ihåg
 
K Kurtivan skrev:
Peugeot 505 hade väl någon sorts diffspärr som jag kommer ihåg
Få personbilar har haft diffspärr, finns låsbara diffar på pickisar och utpräglade 4WD fordon, Audi hade det på tidiga Quatro modeller
Men diffbromsar av olika typ fanns på en del bilar, tyvärr vet jag inget om Franska bilar.

En kul historia av en tidningsskribent på Teknikens Värd för många år sen.
Han hade köpt en Televerks Volvo Duett som vinterbil "En sån där har jag haft, helt värdelös på vintern" hade en vän sagt.
Men han tuggade sig fram en hel vinter utan större problem. En dag hade han glömt ta av sig glasögonen, som han bara använde när han läste, och fick syn på en liten skylt på panelen.
"Denna bil är utrustad med differentialbroms"
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Få personbilar har haft diffspärr, finns låsbara diffar på pickisar och utpräglade 4WD fordon, Audi hade det på tidiga Quatro modeller
Men diffbromsar av olika typ fanns på en del bilar, tyvärr vet jag inget om Franska bilar.

En kul historia av en tidningsskribent på Teknikens Värd för många år sen.
Han hade köpt en Televerks Volvo Duett som vinterbil "En sån där har jag haft, helt värdelös på vintern" hade en vän sagt.
Men han tuggade sig fram en hel vinter utan större problem. En dag hade han glömt ta av sig glasögonen, som han bara använde när han läste, och fick syn på en liten skylt på panelen.
"Denna bil är utrustad med differentialbroms"
Farsan hade en 945 -91 som tjänstebil som han hade specat med diffspärr. Tydligen en "spärr" som slungades ut vid högre hastigheter. Kommer ihåg att han påstod att den var anledningen till att vi kom hem i en snöstorm efter ett besök hos släktingar i Småland.
 
Efter ett halvt sekel i vila spinner gamla bettan som aldrig förr. Enda som behövdes var att göra rent brytarspetsarna och lite fräsch oljedopad soppa. Kylaren verkar relativt tät, men jag är osäker på funktionen hos termostaten, bara övre kylarslangen blir het. Får prova att slänga i den i lite kokande vatten och se vad som händer.

 
  • Gilla
Pen och 14 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Efter ett halvt sekel i vila spinner gamla bettan som aldrig förr. Enda som behövdes var att göra rent brytarspetsarna och lite fräsch oljedopad soppa. Kylaren verkar relativt tät, men jag är osäker på funktionen hos termostaten, bara övre kylarslangen blir het. Får prova att slänga i den i lite kokande vatten och se vad som händer.

[video]
Fan vad kul 🙂
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Peugeot 505 hade väl någon sorts diffspärr som jag kommer ihåg
Min mor hade en 505, jag kan inte minnas att den hade diffspärr.
 
lite sportigare modeller som GTI mdf. kunde väl även de ha diffat vill jag minnas 🤔
 
RoTe
vcx vcx skrev:
Farsan hade en 945 -91 som tjänstebil som han hade specat med diffspärr. Tydligen en "spärr" som slungades ut vid högre hastigheter. Kommer ihåg att han påstod att den var anledningen till att vi kom hem i en snöstorm efter ett besök hos släktingar i Småland.
Ja Volvo har haft "slungdiff" https://bakaxel.se/product/slungdiff-volvo-140-240-740-940-helt-ny/
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Är det bara en kostnadsfråga eller finns det några nackdelar som jag missat med diffspärr?

Hade en bekant som hade en Cheva Caprice en av dom sista årsmodellerna med diffad bakaxel och den tog sig fram väldigt bra i Snö och halka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.