711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Avsaknad av servicebok som har ersatts av information i en dator är riktigt tramsigt enligt mig. Navigator och allt annat som fungerar bra i mobiltelefonen idag och förmodligen också om 10++ år när det inte går att uppdatera kartorna i en proprietär navigator i bilen är ett annat exempel på tramsfunktioner. Varför betala för något som de flesta redan har i mobilen och som löper stor risk att sluta fungera om inte alltför många år.FredrikR skrev:
Nu när 3G mobilnätet snart stängs ner så blir folk av med diverse funktioner som dom har betalat dyrt för. Det var en Mercedesägare som grät ut om det i ViBilägare nyligen.
Jo jag vet, jag har funktionen avstängd i bilen, men ibland tänker jag lite smartare när jag har familjen i bilen och sätter på den. Man skulle ju inte förlåta sig själv om det hände något som gått att undvika.Alfredo skrev:
På en modern bil fungerar det ju dessutom rätt bra. Man behöver blinka för att få byta fil utan störning i ratten och det är ju kanske inte helt fel.....
Har en ny (m23) v90 och den håller väldigt fint i filen även om det är slitna linjer. Styr tillbaka mjukt om man inte har pilot assist aktiverad (då styr den ju helt själv, och inget ping-pong), men accepterar utan knöl om man vill hålla ut mer vid möte ex.S Styrman_jansson skrev:
Har inte tänkt på hur den gör på småvägarna hemma utan linjer. Får testa.
Upplever att det funkar bra på vår 3 år äldre också.H hapazard skrev:Har en ny (m23) v90 och den håller väldigt fint i filen även om det är slitna linjer. Styr tillbaka mjukt om man inte har pilot assist aktiverad (då styr den ju helt själv, och inget ping-pong), men accepterar utan knöl om man vill hålla ut mer vid möte ex.
Har inte tänkt på hur den gör på småvägarna hemma utan linjer. Får testa.
Blinkar man stretar det inte emot, och jag har gott mig man han ställa hur känslig lane assist ska vara, eller minns jag fel? 🤔
Man kanske får lära sig att börja blinka när man vill lägga sig till höger på en smalfilig väg.MathiasS skrev:
Lite ologiskt men kan säkert sätta sig rätt snabbt i muskelminnet som allt annat.
Peugeot 505 hade väl någon sorts diffspärr som jag kommer ihågS Stubai skrev:
Få personbilar har haft diffspärr, finns låsbara diffar på pickisar och utpräglade 4WD fordon, Audi hade det på tidiga Quatro modellerK Kurtivan skrev:
Men diffbromsar av olika typ fanns på en del bilar, tyvärr vet jag inget om Franska bilar.
En kul historia av en tidningsskribent på Teknikens Värd för många år sen.
Han hade köpt en Televerks Volvo Duett som vinterbil "En sån där har jag haft, helt värdelös på vintern" hade en vän sagt.
Men han tuggade sig fram en hel vinter utan större problem. En dag hade han glömt ta av sig glasögonen, som han bara använde när han läste, och fick syn på en liten skylt på panelen.
"Denna bil är utrustad med differentialbroms"
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
Farsan hade en 945 -91 som tjänstebil som han hade specat med diffspärr. Tydligen en "spärr" som slungades ut vid högre hastigheter. Kommer ihåg att han påstod att den var anledningen till att vi kom hem i en snöstorm efter ett besök hos släktingar i Småland.Isakare skrev:Få personbilar har haft diffspärr, finns låsbara diffar på pickisar och utpräglade 4WD fordon, Audi hade det på tidiga Quatro modeller
Men diffbromsar av olika typ fanns på en del bilar, tyvärr vet jag inget om Franska bilar.
En kul historia av en tidningsskribent på Teknikens Värd för många år sen.
Han hade köpt en Televerks Volvo Duett som vinterbil "En sån där har jag haft, helt värdelös på vintern" hade en vän sagt.
Men han tuggade sig fram en hel vinter utan större problem. En dag hade han glömt ta av sig glasögonen, som han bara använde när han läste, och fick syn på en liten skylt på panelen.
"Denna bil är utrustad med differentialbroms"
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
Efter ett halvt sekel i vila spinner gamla bettan som aldrig förr. Enda som behövdes var att göra rent brytarspetsarna och lite fräsch oljedopad soppa. Kylaren verkar relativt tät, men jag är osäker på funktionen hos termostaten, bara övre kylarslangen blir het. Får prova att slänga i den i lite kokande vatten och se vad som händer.
Fan vad kul 🙂vcx skrev:Efter ett halvt sekel i vila spinner gamla bettan som aldrig förr. Enda som behövdes var att göra rent brytarspetsarna och lite fräsch oljedopad soppa. Kylaren verkar relativt tät, men jag är osäker på funktionen hos termostaten, bara övre kylarslangen blir het. Får prova att slänga i den i lite kokande vatten och se vad som händer.
[video]
Ja Volvo har haft "slungdiff" https://bakaxel.se/product/slungdiff-volvo-140-240-740-940-helt-ny/vcx skrev:
Är det bara en kostnadsfråga eller finns det några nackdelar som jag missat med diffspärr?
Hade en bekant som hade en Cheva Caprice en av dom sista årsmodellerna med diffad bakaxel och den tog sig fram väldigt bra i Snö och halka.
Hade en bekant som hade en Cheva Caprice en av dom sista årsmodellerna med diffad bakaxel och den tog sig fram väldigt bra i Snö och halka.