711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Köp Thinner. Skaffa en burk/fat el liknande i plåt med kant som strålkastarens glas får plats i.DennisCA skrev:Haft lite problem med saaben efter jag bytte bränslepump, märktes inte före några dar sen då jag tankade bilen full (brukar inte göra det, är för snål, men priserna var låga just då och påväg upp). Luktade bensin i kupén då bilten stått ett tag efter man kört den. Märkte det läckte vid pumpen. Antingen sitter o-ringen fel eller så är den lös. Jag tillverkade ett nytt verktyg som är robustare, i stil med Saabs egna verktyg, fick den ett halvt varv till då. Så ska hoppas det fixade problemet, annars måste jag byta o-ring.
[bild]
Sen har jag börjat ersätta de saknade kromlisterna, hittade nya på ebay som kan klistras på. Och skitbilligt dessutom. Har så det räcker för hela bilen för dryga 10 euro. Köpte ju en gammal stötfångare med intakt list men detta körde jag på istället. Ska fixa upp den gamla stötfångaren ändå, bra med reserv.
[bild]
Här kan man se kontrasten mellan den nya och originalet, den nya är glansigare, mera kromliknande. Originalet här hade gått sönder och det var två skruvar som höll ihop det i mitten av listen... Ska byta ut alla så allt ser likadant ut.
[bild] [bild]
Sen har jag också hittat Bosh dimljus som ska installeras på bilen. De är gamla och det står made in sweden på dom, ingen CE märkning vilket ska betyda den tillverkades före 1984 då det blev krav på sånt. 10€ för dessa också.
Utan plast-restorer till höger.
[bild]
Lite rost på botten av lampan, lägger linolja på det, tror det duger. Kunde väl fixas med rostkonverter och ny täckfärg också om man ville.
[bild]
Plastrenoverare nu på båda lampkropparna
[bild] [bild]
Nästan som nya, liten brun rand på botten av rosten. Ska det fixas måste nog glaset av och det blir lite väl jobbigt. Jag tänkte ändå ha dom att lysa gult så det ska inte synas. Oklart om det finns nån produkt för att tinta själva glaset gult, eller om jag får köpa gula brännare. Ska ha svagare ljus och lamporna ska kopplas så dom lyser tillsammans med parkeringsljusen men slår av då halvljusen går igång. Så de blir DRL lampor. Helst skulle jag vilja att dom lyser tillsammans med halvljusen också, men det får man inte...
lägg glaset neråt, fyll med thinner så det täcker limkanten, häll även i strålkastaren så limkanten täcks.
Efter 5 -10 min är det bara att lyfta reflektorn så ligger glaset kvar.
Limma ihop sen med polyretanfog.
Skrev här för nått halvår sen att jag bytte kamkedja på en Dacia.
När jag beställde dela poppade upp "andra köpte även detta" och en bild på ett tätningsmedel.
Så jag klickade hem en tub sånt oxå, motorn har inga packningar, utan allt är limmat med silikon.
Nu har tråget börjat läcka olja, det är ingen balja, utan bara ett platt lock i botten, det står alltså olja där hela tiden.
Massan jag använde har inte torkat alls, även fast det gick flera dagar innan jag fyllde på oljan.
Hittar tyvärr inte tuben nu, det läcker inte på de andra ytorna, som typ bröstkåpan, men där är ju planslipade ytor mot varandra, tåget är i pressad plåt.
Ska köpa motorsilikon i morgon, frågan är om man ska dra på en sträng och låta den härda nån dag innan man drar dit det.
När jag beställde dela poppade upp "andra köpte även detta" och en bild på ett tätningsmedel.
Så jag klickade hem en tub sånt oxå, motorn har inga packningar, utan allt är limmat med silikon.
Nu har tråget börjat läcka olja, det är ingen balja, utan bara ett platt lock i botten, det står alltså olja där hela tiden.
Massan jag använde har inte torkat alls, även fast det gick flera dagar innan jag fyllde på oljan.
Hittar tyvärr inte tuben nu, det läcker inte på de andra ytorna, som typ bröstkåpan, men där är ju planslipade ytor mot varandra, tåget är i pressad plåt.
Ska köpa motorsilikon i morgon, frågan är om man ska dra på en sträng och låta den härda nån dag innan man drar dit det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar köra med Locktite SI 5980 då monterar jag ihop delarna efter ca 20 minuter
Fungerar bra till bakaxelkåpor mm där står det också olja hela tiden.
Vet att det är bäst före datum på Locktite och jag har gjort misstaget en gång att använda en gammal förpackning med resultatet att det aldrig härdade.
Fungerar bra till bakaxelkåpor mm där står det också olja hela tiden.
Vet att det är bäst före datum på Locktite och jag har gjort misstaget en gång att använda en gammal förpackning med resultatet att det aldrig härdade.
Saab lär ha använt Loctite 5188 eller 518, lär ska vara mycket bättre än silikon. Det löses upp i motoroljan och härdar inte i kontakt med den, så att rester på insidan inte kan plugga upp nån oljepassage, sil, filter eller liknande.
https://www.maptunparts.se/serviceprodukter/packningar/4834/flanstatning-50ml-original-saab.html
https://www.maptunparts.se/serviceprodukter/packningar/4834/flanstatning-50ml-original-saab.html
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 356 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 356 inlägg
Jag har använt blå silicon i stället för packning, tunt med olja på ena ytan så kan man lossa utan att behöva lägga nytt , har fungerat utmärkt
Däremot är man orolig för om det släpper någon bit som kan ställa till det i maskinen
Däremot är man orolig för om det släpper någon bit som kan ställa till det i maskinen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...ckningssilikon-hogtemperatur-75-ml-2000041863
Packningssilikon funkar till det mesta tycker jag. dra inte åt för hårt bara så bör det funka
Packningssilikon funkar till det mesta tycker jag. dra inte åt för hårt bara så bör det funka
Kan prova det nån gång i vinter då bilen går i dvala. just nu vill jag få det att fungera först.Isakare skrev:Köp Thinner. Skaffa en burk/fat el liknande i plåt med kant som strålkastarens glas får plats i.
lägg glaset neråt, fyll med thinner så det täcker limkanten, häll även i strålkastaren så limkanten täcks.
Efter 5 -10 min är det bara att lyfta reflektorn så ligger glaset kvar.
Limma ihop sen med polyretanfog.
Känns som lite tonåring med sin första Volvo varning nu men provade med gul strålkastartint från biltema, och en 24V lampa som kör på 12V ger ett passligt sken. Tror det kan bli bra och plasten skyddar glaset så den får agera som ablativ, förnybar sköld. Man kan visst värma det och göra ett mycket bättre jobb än vad jag gjorde här, aldrig nyttjat nåt sånt här förut... Nästa blir väl bättre hoppas jag.
Skillnaden mellan en 70W 24V och en 55W 12V som båda körs på 12V, svårt att se på photot men i verkligheten ser man skillnad, 12V lampan lyser jättestarkt.
Dacian jag håller på med fick nerslag på att tutan inte fungerade, mätte och kollade lite utan att förstå varför (tutknappen sitter i blinkesspaken)H HSP skrev:Brukar köra med Locktite SI 5980 då monterar jag ihop delarna efter ca 20 minuter
Fungerar bra till bakaxelkåpor mm där står det också olja hela tiden.
Vet att det är bäst före datum på Locktite och jag har gjort misstaget en gång att använda en gammal förpackning med resultatet att det aldrig härdade.
Googlade, trasig spak var vardagsmat, på Autodoc fanns 33 olika spakar att köpa !!!
Fick samma på caravellbussen och då drog jag in en fjädrande knapp i kupén. Så kan man också göra var besiktningsgubbens kommentar 🙂Isakare skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Uppföljning på ovan - fixade min brustna bakfjäder (tja, bytte både dämpare och fjädrar på båda sidor bak) och besiktigade för någon månad sedan. Nu i helgen körde jag en rejäl tvätt - utsidan blir så bra det blir med lite rost och 30k mil på mätaren men insidan tror jag aldrig varit så här ren i min ägo, APC och borste har fått jobba hårt!ullberg skrev:Idag har var det dags för att fixa en av två besiktningsanärkningar på en av mina två gamla saab:ar som jag inte längre använder mer än sporadiskt men har kvar då de i) fortfarande går bra i motor och drivlina även om åldern / miltalen börjat ta ut sin rätt ffa i form av rost ii) inte längre är värda något (men ändå funkar) och iii) ger mig vettig dragvikt eftersom jag inte fått arslet ur och ta BE.
Dessutom vill jag hellre än att sälja ge bort den till någon jag känner och har många vänner som börjar få barn i övningskörningsålder och letar nu efter lämplig kandidat som även i dagens tider vill ta manuellt körkort, har fått ett nej tack men har två kandidater kvar, och då kan jag lägga en semesterdag eller två på att fixa denna.
Idag var det frambromsarna som hade nedslag på rostiga skivor, en klassiker när bilen inte används. Eftersom jag kört tre 9-5: or i många 10k mil och ingen är köpt ny är detta inte första gången jag gör samma ingrepp - kunde två av tre åtdragningsmoment i huvudet, men det blir lätt kaos på infarten när jag drar igång, men blev glad av att plocka fram min uråldriga boschdragare som fick agera motoriserad stålborste.
[bild]
[bild]
Jag har inget att invända mot besiktningsmannens anmärkning, detta var mer än dags för byte:
[bild]
mest förvånad att den gick igenom utan en kommentar förra året, men har som sagt knappt körts sen dess…
Nu är det bytt
[bild]
…och snart kommer delarna för andra anmärkningen och när den sen är besiktigad hoppas jag att någon av de andra kandidaterna är intresserad - en av dem överväger av att bli polis och hennes pappa påstod att man då inte får ha restriktion på automat - och om det kan hjälpa henne är detta en väldigt liten insats från min sida som jag skulle göra alla dagar i veckan!
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
…och idag gav jag bort den. Går som jag skrev ovan till en tjej som just ska börja övningsköra och åtminstone just nu siktar på att bli polis (där det verkar vara krav på manuellt körkort). Känns skönt att denna pålitliga slitvarg som varit i familjen sen ny kommer till ett bra ställe. Och även om jag troligen köpt min sista SAAB (låt vara att jag blir inspirerad av @DennisCA slit) behöver jag inte känna abstinens ännu - som man kan ana i reflektionen i bakskärmen har jag fortfarande kvar en SAAB - liksom denna en 9-5 kombi 2,3t BP - men i alla fall lite variation då den är grå
/U
Vad rekommenderas för verktyg för att komprimera fjädrarna på en bil? Jag tycker dessa:
Känns som farliga och dåligt designade. Min systerson har en konstgjord framtand p.g.a. en av dessa och då hade han ändå tur. Saab hade ett eget verktyg som lär ska varit bra, men är svårt att få tag i och förmodligen dyrbart p.g.a. sin sällsynthet. Såhär såg det ut, hade en riktig bild av det men hittar det inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som farliga och dåligt designade. Min systerson har en konstgjord framtand p.g.a. en av dessa och då hade han ändå tur. Saab hade ett eget verktyg som lär ska varit bra, men är svårt att få tag i och förmodligen dyrbart p.g.a. sin sällsynthet. Såhär såg det ut, hade en riktig bild av det men hittar det inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
dylika kåpor ska ha typ vanlig packningssilicon. Inte typ "flänstätning". De produkterna är gjorda för planslipade ytor på gjutna komponenter.Isakare skrev:Skrev här för nått halvår sen att jag bytte kamkedja på en Dacia.
När jag beställde dela poppade upp "andra köpte även detta" och en bild på ett tätningsmedel.
Så jag klickade hem en tub sånt oxå, motorn har inga packningar, utan allt är limmat med silikon.
Nu har tråget börjat läcka olja, det är ingen balja, utan bara ett platt lock i botten, det står alltså olja där hela tiden.
Massan jag använde har inte torkat alls, även fast det gick flera dagar innan jag fyllde på oljan.
Hittar tyvärr inte tuben nu, det läcker inte på de andra ytorna, som typ bröstkåpan, men där är ju planslipade ytor mot varandra, tåget är i pressad plåt.
Ska köpa motorsilikon i morgon, frågan är om man ska dra på en sträng och låta den härda nån dag innan man drar dit det.[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
det beror väl lite på typ av bil? Ska man byta fram på en saab 900 så är originalverktyget nästan oumbärligt. problemet är plastbristen och vanliga verktyg som på bilden brukar ta i överallt utan att man ens har komprimerat fjädern så man får bort den.......DennisCA skrev:Vad rekommenderas för verktyg för att komprimera fjädrarna på en bil? Jag tycker dessa:
[bild]
Känns som farliga och dåligt designade. Min systerson har en konstgjord framtand p.g.a. en av dessa och då hade han ändå tur. Saab hade ett eget verktyg som lär ska varit bra, men är svårt att få tag i och förmodligen dyrbart p.g.a. sin sällsynthet. Såhär såg det ut, hade en riktig bild av det men hittar det inte
[bild]