DennisCA DennisCA skrev:
Haft lite problem med saaben efter jag bytte bränslepump, märktes inte före några dar sen då jag tankade bilen full (brukar inte göra det, är för snål, men priserna var låga just då och påväg upp). Luktade bensin i kupén då bilten stått ett tag efter man kört den. Märkte det läckte vid pumpen. Antingen sitter o-ringen fel eller så är den lös. Jag tillverkade ett nytt verktyg som är robustare, i stil med Saabs egna verktyg, fick den ett halvt varv till då. Så ska hoppas det fixade problemet, annars måste jag byta o-ring.

[bild]

Sen har jag börjat ersätta de saknade kromlisterna, hittade nya på ebay som kan klistras på. Och skitbilligt dessutom. Har så det räcker för hela bilen för dryga 10 euro. Köpte ju en gammal stötfångare med intakt list men detta körde jag på istället. Ska fixa upp den gamla stötfångaren ändå, bra med reserv.

[bild]

Här kan man se kontrasten mellan den nya och originalet, den nya är glansigare, mera kromliknande. Originalet här hade gått sönder och det var två skruvar som höll ihop det i mitten av listen... Ska byta ut alla så allt ser likadant ut.
[bild] [bild]

Sen har jag också hittat Bosh dimljus som ska installeras på bilen. De är gamla och det står made in sweden på dom, ingen CE märkning vilket ska betyda den tillverkades före 1984 då det blev krav på sånt. 10€ för dessa också.

Utan plast-restorer till höger.

[bild]

Lite rost på botten av lampan, lägger linolja på det, tror det duger. Kunde väl fixas med rostkonverter och ny täckfärg också om man ville.

[bild]

Plastrenoverare nu på båda lampkropparna
[bild] [bild]

Nästan som nya, liten brun rand på botten av rosten. Ska det fixas måste nog glaset av och det blir lite väl jobbigt. Jag tänkte ändå ha dom att lysa gult så det ska inte synas. Oklart om det finns nån produkt för att tinta själva glaset gult, eller om jag får köpa gula brännare. Ska ha svagare ljus och lamporna ska kopplas så dom lyser tillsammans med parkeringsljusen men slår av då halvljusen går igång. Så de blir DRL lampor. Helst skulle jag vilja att dom lyser tillsammans med halvljusen också, men det får man inte...
Köp Thinner. Skaffa en burk/fat el liknande i plåt med kant som strålkastarens glas får plats i.
lägg glaset neråt, fyll med thinner så det täcker limkanten, häll även i strålkastaren så limkanten täcks.
Efter 5 -10 min är det bara att lyfta reflektorn så ligger glaset kvar.
Limma ihop sen med polyretanfog.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Skrev här för nått halvår sen att jag bytte kamkedja på en Dacia.
När jag beställde dela poppade upp "andra köpte även detta" och en bild på ett tätningsmedel.
Så jag klickade hem en tub sånt oxå, motorn har inga packningar, utan allt är limmat med silikon.
Nu har tråget börjat läcka olja, det är ingen balja, utan bara ett platt lock i botten, det står alltså olja där hela tiden.
Massan jag använde har inte torkat alls, även fast det gick flera dagar innan jag fyllde på oljan.
Hittar tyvärr inte tuben nu, det läcker inte på de andra ytorna, som typ bröstkåpan, men där är ju planslipade ytor mot varandra, tåget är i pressad plåt.
Ska köpa motorsilikon i morgon, frågan är om man ska dra på en sträng och låta den härda nån dag innan man drar dit det. Svart oljetråg ligger på ett träbord, troligtvis från en bil, mekanisk komponent, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Brukar köra med Locktite SI 5980 då monterar jag ihop delarna efter ca 20 minuter

Fungerar bra till bakaxelkåpor mm där står det också olja hela tiden.
Vet att det är bäst före datum på Locktite och jag har gjort misstaget en gång att använda en gammal förpackning med resultatet att det aldrig härdade.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
hsd
Jag har använt blå silicon i stället för packning, tunt med olja på ena ytan så kan man lossa utan att behöva lägga nytt , har fungerat utmärkt
Däremot är man orolig för om det släpper någon bit som kan ställa till det i maskinen
 
Isakare Isakare skrev:
Köp Thinner. Skaffa en burk/fat el liknande i plåt med kant som strålkastarens glas får plats i.
lägg glaset neråt, fyll med thinner så det täcker limkanten, häll även i strålkastaren så limkanten täcks.
Efter 5 -10 min är det bara att lyfta reflektorn så ligger glaset kvar.
Limma ihop sen med polyretanfog.
Kan prova det nån gång i vinter då bilen går i dvala. just nu vill jag få det att fungera först.

Känns som lite tonåring med sin första Volvo varning nu men provade med gul strålkastartint från biltema, och en 24V lampa som kör på 12V ger ett passligt sken. Tror det kan bli bra och plasten skyddar glaset så den får agera som ablativ, förnybar sköld. Man kan visst värma det och göra ett mycket bättre jobb än vad jag gjorde här, aldrig nyttjat nåt sånt här förut... Nästa blir väl bättre hoppas jag.

0eGfUXWh.jpg

Skillnaden mellan en 70W 24V och en 55W 12V som båda körs på 12V, svårt att se på photot men i verkligheten ser man skillnad, 12V lampan lyser jättestarkt.
gE3OFBEh.jpg
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Brukar köra med Locktite SI 5980 då monterar jag ihop delarna efter ca 20 minuter

Fungerar bra till bakaxelkåpor mm där står det också olja hela tiden.
Vet att det är bäst före datum på Locktite och jag har gjort misstaget en gång att använda en gammal förpackning med resultatet att det aldrig härdade.
Dacian jag håller på med fick nerslag på att tutan inte fungerade, mätte och kollade lite utan att förstå varför (tutknappen sitter i blinkesspaken)
Googlade, trasig spak var vardagsmat, på Autodoc fanns 33 olika spakar att köpa !!!
 
  • Wow
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dacian jag håller på med fick nerslag på att tutan inte fungerade, mätte och kollade lite utan att förstå varför (tutknappen sitter i blinkesspaken)
Googlade, trasig spak var vardagsmat, på Autodoc fanns 33 olika spakar att köpa !!!
Fick samma på caravellbussen och då drog jag in en fjädrande knapp i kupén. Så kan man också göra var besiktningsgubbens kommentar 🙂
 
galento
nino nino skrev:
Fick samma på caravellbussen och då drog jag in en fjädrande knapp i kupén. Så kan man också göra var besiktningsgubbens kommentar 🙂
Har det på ett par gammelbilar här också.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
ullberg
ullberg ullberg skrev:
Idag har var det dags för att fixa en av två besiktningsanärkningar på en av mina två gamla saab:ar som jag inte längre använder mer än sporadiskt men har kvar då de i) fortfarande går bra i motor och drivlina även om åldern / miltalen börjat ta ut sin rätt ffa i form av rost ii) inte längre är värda något (men ändå funkar) och iii) ger mig vettig dragvikt eftersom jag inte fått arslet ur och ta BE.

Dessutom vill jag hellre än att sälja ge bort den till någon jag känner och har många vänner som börjar få barn i övningskörningsålder och letar nu efter lämplig kandidat som även i dagens tider vill ta manuellt körkort, har fått ett nej tack men har två kandidater kvar, och då kan jag lägga en semesterdag eller två på att fixa denna.

Idag var det frambromsarna som hade nedslag på rostiga skivor, en klassiker när bilen inte används. Eftersom jag kört tre 9-5: or i många 10k mil och ingen är köpt ny är detta inte första gången jag gör samma ingrepp - kunde två av tre åtdragningsmoment i huvudet, men det blir lätt kaos på infarten när jag drar igång, men blev glad av att plocka fram min uråldriga boschdragare som fick agera motoriserad stålborste.

[bild]

[bild]

Jag har inget att invända mot besiktningsmannens anmärkning, detta var mer än dags för byte:
[bild]
mest förvånad att den gick igenom utan en kommentar förra året, men har som sagt knappt körts sen dess…

Nu är det bytt
[bild]
…och snart kommer delarna för andra anmärkningen och när den sen är besiktigad hoppas jag att någon av de andra kandidaterna är intresserad - en av dem överväger av att bli polis och hennes pappa påstod att man då inte får ha restriktion på automat - och om det kan hjälpa henne är detta en väldigt liten insats från min sida som jag skulle göra alla dagar i veckan!

/U
Uppföljning på ovan - fixade min brustna bakfjäder (tja, bytte både dämpare och fjädrar på båda sidor bak) och besiktigade för någon månad sedan. Nu i helgen körde jag en rejäl tvätt - utsidan blir så bra det blir med lite rost och 30k mil på mätaren men insidan tror jag aldrig varit så här ren i min ägo, APC och borste har fått jobba hårt!
Svart kombibil parkerad på grus uppfart vid grönskande trädgård och röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…och idag gav jag bort den. Går som jag skrev ovan till en tjej som just ska börja övningsköra och åtminstone just nu siktar på att bli polis (där det verkar vara krav på manuellt körkort). Känns skönt att denna pålitliga slitvarg som varit i familjen sen ny kommer till ett bra ställe. Och även om jag troligen köpt min sista SAAB (låt vara att jag blir inspirerad av @DennisCA slit) behöver jag inte känna abstinens ännu - som man kan ana i reflektionen i bakskärmen har jag fortfarande kvar en SAAB - liksom denna en 9-5 kombi 2,3t BP - men i alla fall lite variation då den är grå :)

/U
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Vad rekommenderas för verktyg för att komprimera fjädrarna på en bil? Jag tycker dessa:
Tre skiftnycklar ställs upp parallellt mot en vit bakgrund. Metall, verktyg, justerbara munnstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som farliga och dåligt designade. Min systerson har en konstgjord framtand p.g.a. en av dessa och då hade han ändå tur. Saab hade ett eget verktyg som lär ska varit bra, men är svårt att få tag i och förmodligen dyrbart p.g.a. sin sällsynthet. Såhär såg det ut, hade en riktig bild av det men hittar det inte
Svartvit ritning av pantograf med justerbara armar och två handtag, för skalning av bilder eller teckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns väl dom med dubbla krokar i varje ände, dom känns väl lite säkrare
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skrev här för nått halvår sen att jag bytte kamkedja på en Dacia.
När jag beställde dela poppade upp "andra köpte även detta" och en bild på ett tätningsmedel.
Så jag klickade hem en tub sånt oxå, motorn har inga packningar, utan allt är limmat med silikon.
Nu har tråget börjat läcka olja, det är ingen balja, utan bara ett platt lock i botten, det står alltså olja där hela tiden.
Massan jag använde har inte torkat alls, även fast det gick flera dagar innan jag fyllde på oljan.
Hittar tyvärr inte tuben nu, det läcker inte på de andra ytorna, som typ bröstkåpan, men där är ju planslipade ytor mot varandra, tåget är i pressad plåt.
Ska köpa motorsilikon i morgon, frågan är om man ska dra på en sträng och låta den härda nån dag innan man drar dit det.[bild]
dylika kåpor ska ha typ vanlig packningssilicon. Inte typ "flänstätning". De produkterna är gjorda för planslipade ytor på gjutna komponenter.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad rekommenderas för verktyg för att komprimera fjädrarna på en bil? Jag tycker dessa:
[bild]
Känns som farliga och dåligt designade. Min systerson har en konstgjord framtand p.g.a. en av dessa och då hade han ändå tur. Saab hade ett eget verktyg som lär ska varit bra, men är svårt att få tag i och förmodligen dyrbart p.g.a. sin sällsynthet. Såhär såg det ut, hade en riktig bild av det men hittar det inte
[bild]
det beror väl lite på typ av bil? Ska man byta fram på en saab 900 så är originalverktyget nästan oumbärligt. problemet är plastbristen och vanliga verktyg som på bilden brukar ta i överallt utan att man ens har komprimerat fjädern så man får bort den.......
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.