711 472 läst · 11 004 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Behöver köra på 3 av 4 när solen står på, både i jobbets peugeot boxer och min egen duster.Isakare skrev:Tycker inte ACn i min BMW kyler tillräckligt, ny kondensor, fylld och läcktestad förra sommaren.
Fick syn på när jag pysslade med dotterns bil att man även kan se livedata på värme/ kyla med min iCarsoft.
Tycket är samma som på dotterns bil (som jag upplever kallare)
8 bar vid start, upp till 10, för att sen sjunka sakta till 5.5 och hålla sig där. Ingen aning om det är bra värden ??
Evapulatorn (kylelementet i bilen) höll +1 grad när jag provade i kväll, +22,5 ute.
Av luften vid golvet 19, på panelen 18.
Inställt 16 grader, fläkten på 2 av 6.
Känndes skönt nu när solen gått ner, men jag får köra med full fläkt om jag åker med solen i vindrutan.
Solsensorn verkar funka, visade 0% nu, 100 om jag lyser på den med en ficklampa.
Kört alla spjällmotorer, både separat och ett testprogram, de funkar som de ska.
I auto om det är soligt och varmt går oxå fläkten för fullt = väldigt jobbigt att lyssna på.
Går era fläktar för fullt nu när det är 28-30 grader ute varje dag ??
Nu har ju jag en BMW från 2023 där jag inte kan välja på mer än low, medium, high (typ) för fläkten så kanske lite dålig jämförelse men när jag tog bilen igår vid +28 ute så drar den på allt vad orkar tills kupén kommit ner till önskad temp. Ligger solen på genom vindrutan så måste jag öka från low till medium för annars dör jag av värmeslag.Isakare skrev:Tycker inte ACn i min BMW kyler tillräckligt, ny kondensor, fylld och läcktestad förra sommaren.
Fick syn på när jag pysslade med dotterns bil att man även kan se livedata på värme/ kyla med min iCarsoft.
Tycket är samma som på dotterns bil (som jag upplever kallare)
8 bar vid start, upp till 10, för att sen sjunka sakta till 5.5 och hålla sig där. Ingen aning om det är bra värden ??
Evapulatorn (kylelementet i bilen) höll +1 grad när jag provade i kväll, +22,5 ute.
Av luften vid golvet 19, på panelen 18.
Inställt 16 grader, fläkten på 2 av 6.
Känndes skönt nu när solen gått ner, men jag får köra med full fläkt om jag åker med solen i vindrutan.
Solsensorn verkar funka, visade 0% nu, 100 om jag lyser på den med en ficklampa.
Kört alla spjällmotorer, både separat och ett testprogram, de funkar som de ska.
I auto om det är soligt och varmt går oxå fläkten för fullt = väldigt jobbigt att lyssna på.
Går era fläktar för fullt nu när det är 28-30 grader ute varje dag ??
Förmodligen anser bilen att kupén har rätt temp men den känner ju inte solstrålningen på mig 🙂
Det går tydligen lättare med mindre fett, Troligen även slappare tätningar. Resultatet blir kortare livslängd pga fukt som dras in när lagret kallnar efter körning. Typ så är en förklaring jag fått.
Hittat två små sprickor ovanpå instrumentpanelen på min 900a. Typiskt problem har jag förstått, men hur kan man stoppa sprickorna att bli värre? Jag tänker det har hänt p.g.a. solen som torkar ut vinylen, finns det nåt bra medel som skyddar och mjukar upp vinylen igen, utan att det blir kladdigt å äckligt?
Sen tänker jag man borde nyttja nån sorts solskydd också.
Sen tänker jag man borde nyttja nån sorts solskydd också.
Fasen dessa lager hade man inte hört talas om , det är alltså ingen ovanlighet på nyare bilar ? 😕Kuslake skrev:
Fruktansvärt dålig livslängd tycker man.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag har definitivt lågfriktionslager i min Mondeo -15 som gått 14000 mil på originaldelar, inga problem än.. peppar peppar...galento skrev:
Du har inte provat att reklamera dem?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
De är ju permanentsmorda, men det är klart det blir fel på något, även i OEM-fabriken.... Samtidigt så vet vi ju att alla biltillverkare (och alla andra som använder lager) vill minska friktionen...