galento
Otroliga bilar som kommer in till verkstaden :surprised:

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
galento
Nån här som testat filter på returen på styrservon ? Kanske mest till
äldre bilar som detta är gångbart med tanke på utrymme. När man bytte
tätningar i pickupens servo var det en hel del skit i behållaren och det sitter
ju också en lös magnet i behållarens vägg som fick göras ren.

Magnefine Inline Transmission Power Steering Filters (magnefinefilters.com)

Har en lös hängande magnet i v70ins servo behållare. Har en ny pump liggandes om det skulle visa sig bli mekarväder någon dag. Magneten har iaf fångat några flagor hitills.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu är det ju inte humortråden detta, men det beror på att vi ska bli påminda om att dubbdäck river upp skit från marken som inte är nyttigt att andas in.

Det har säkert också något att göra med att man på just Hornsgatan haft luftkvalitetsmätningar pågående sedan 30 år tillbaka eller så, så där har man svart på vitt hur dålig luften är.
Kan ni inte bara ha munskydd på er där uppe i Stockholm?

• Gilla
Hegge_
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Kan ni inte bara ha munskydd på er där uppe i Stockholm?
eller så bara sopar och tvättar man gatan lite oftare och samlar upp smutsen och dumpar det i någon avlägsen kommun.

• Gilla
  • Haha
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
eller så bara sopar och tvättar man gatan lite oftare och samlar upp smutsen och dumpar det i någon avlägsen kommun.
Eller har automatisering av det (Japan)

131514876_2425552250924948_8804401911448959957_n.jpg

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Unikt namn
Tokslut Tokslut skrev:
Eller har automatisering av det (Japan)

[bild]
Spolar de vägen när det är minusgrader ute? :thinking:
De måste ha bra däck där borta...

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Bridgestone Blizzak... ;)

Unikt namn Unikt namn skrev:
Spolar de vägen när det är minusgrader ute? :thinking:
De måste ha bra däck där borta...

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[media]
Såg ni ?? Tågen gick även fast det snöade

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Snövädret vi pratade om för en månad sen.
Området i Farsta jag visade är fortfarande inte snöröjt, ca 50% av gatorna går inte att parkera på.
Lapplisor är det enda man skickar ut när det är städdagar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Området i Farsta jag visade är fortfarande inte snöröjt, ca 50% av gatorna går inte att parkera på.
Jag är inte förvånad. Här, ett par stenkast till vänster om Farsta, tog man precis bort de snöhögar som blockerat sikten i korsningar osv. Resten har smält bort....

Enligt många mätningar kom det närmare 60cm just här så lite tålamod får man väl ha, men jag funderar lite på vad som hänt om vi fått besök av bombcyklonen från USA med en meter snö och ihållande kyla. Då hade man nog fått stå för snöröjningen själv.

Isakare Isakare skrev:
Tror du inte att man skiter i det helt? Det kostar ju bara pengar och lokalbefolkningen blir aldrig helt nöjd med snöröjningen, väntar man ett halvår brukar det lösa sig naturligt;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är inte förvånad. Här, ett par stenkast till vänster om Farsta, tog man precis bort de snöhögar som blockerat sikten i korsningar osv. Resten har smält bort....

Enligt många mätningar kom det närmare 60cm just här så lite tålamod får man väl ha, men jag funderar lite på vad som hänt om vi fått besök av bombcyklonen från USA med en meter snö och ihållande kyla. Då hade man nog fått stå för snöröjningen själv.
Minns inte riktigt, men tror de var förra vintern. Då kom de så mycket och snöröjarna hade inte varit ute innan vi var på väg hem från jobbet varken på trafikverkets vägar eller kommunens vägar.
Så först ca 2,5-3 mil på puckelpist, snön hade bara tryckts till av långtradare, den tog drygt 30 minuter att köra mot vanliga 15 minuter.
Sen kom man upp på riksvägen, och den var värre. Inte ett plogblad hade varit nära vägen på hela dagen, så lastbilar fastnade i lätta backar av all hårdpackad snö. Där satt jag från 1730 till 2030 ungefär. Hamnade olyckligt under snötyngda träd så jag våga inte gå ut och pissa heller, tur man har beredskap :p

När man till sist kom hem där vid 2030-21 snåret så har såklart inte kommunen tagit EN enda väg i samhället, snön vad upp till grillen på bilen. Bara igång med varningsblinkers och ut och göra upp spår i uppfarten ner i garaget. Sen tvinga bilen genom snön på gatan för att backa in i mitt nygrävda spår.

Så nu skulle man snabbt i med ny energi. Sen ut och skotta fram uppfart och brevlåda. Klockan blev 2230, då kommer en traktor och lägger upp en 1,5 metersvall mot uppfarten när jag står där och håller på.

Klockan blev ungefär 0030. Och all snö lades på kommunens trottoarer som de vill man ska ploga.

Upp vid 4 för att sen köra till jobbet och ploga så att bilar kommer in till jobbet.

Behöver jag säga att jag bryr mig inte om kommunen skulle ha synpunkter på att trottoarer inte skottas vid min tomtgräns :)

Just det, kommunens snöröjarbudget försvann på 2 kvällar. Så de fick inte ut och köra.

Själv velar jag om jag ska ha en 4 hjuling eller för skojs skull hitta en liten holder för de dagar man ska skotta. Och ha fordonet till något annat roligt emellan.

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Själv velar jag om jag ska ha en 4 hjuling eller för skojs skull hitta en liten holder för de dagar man ska skotta. Och ha fordonet till något annat roligt emellan.
Klart du ska ha en 4hjuling, men inte att skotta med hoppas jag?

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.