E EB2 skrev:
Jag har haft en Sportage, dock nyare modell (2020) som jag bytte ut mot en Sorento när jag insåg att jag behövde sju säten. Är generellt mycket nöjd med Kia men min erfarenhet begränsar sig som sagt till nyare modeller. Kia har väl tagit ganska stora steg uppåt på kvalitetsstegen på senare år, så det är svårt för mig att ha en uppfattning om hur äldre modeller står sig. Tror dock 1.6l räcker för dina syften så länge det är fyrhjulsdrift.
Tack. Dom jag sett på var utan fyrhjulsdrift. Det borde dra lite mindre bensin. Fyrhjulsdrift skulle vara trevligt att ha men det är bara några dagar i året jag verkligen behöver den. Vad hade du för bensinförbrukning på din sportage?

Har dock lagt mitt bilbytarprojekt åt sidan för tillfället dels pga att jag haft fullt upp med annat men också för att bilpriserna är för höga för tillfället. Bilfirmorna har dyra priser och ger nästan inget för inbytesbilar.
 
Sittställning
Mats-S Mats-S skrev:
Hört talas om vätgas?

Där har vi framtiden, iofs är det ju en form av "elbil", men med ett bränsle som man kan hantera lika man gör idag med fossila bränslen. Bränslet kan vindsnurrorna tillverka när det blåser, så glöm snacket om att elen inte räcker att ladda bilarna för att det inte blåser. Och inget köande och väntande vid laddstolpar. Och inget trams om att bygga laddstationer överallt, infrastrukturen finns redan, bara att ersätta E85 pumparna med vätgas istället.

Men våra politiker verkar totalt okunniga om vätgasalternativet ..........

Ja alla är okunniga utom du ? :thinking:;)
 
M maria01 skrev:
fick du betala för veckan då?
De ville ha betalt för hela veckan samt för massa delar som de bytt ( varav den dyraste var en katalysator för 8k) som det inte var något fel på. Jag sade åt dem att de var välkomna att montera tillbaka alla gamla delar, men de hade de visst redan slängt.

Det slutade med att jag bara betalade för en ny bränslepump. Fattas bara annat, de hade själva orsakat felet när de monterade förra bränslepumpen med fel bränsleslang.

Det är nog enda gången jag blivit riktigt förbannad hos en verkstad och jag tror faktiskt det hjälpte. Han som stod i verkstadskassan skämdes helt klart och ville nog bara ha mig därifrån.

Lämnade aldrig en bil där igen. Nu brukar det vanligtvis bli en mindre Meca-verkstad som startats av riktigt duktiga mekar från andra märkesverkstäder. Min erfarenhet är att de felsöker på riktigt och byter inte bara delar hej vilt tills felet försvinner.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du var nog inte så kunnig heller. Eller du menar man tankar flytande gas?

Enl bild från en vätgasstation i sverige så säger den att du har fel. Och är det samma jävla tryck som att tanka gasbilar så är det inte bara att byta ut e85.
Och med tanke på hur uruselt de byggde ut till gasbilar så ska de inte satsa alls på vätgas om de inte kan sätta de jävligt tätt. Det var bland det jobbigaste bränslet jag nånsin kört med (gas)
Stora mängder vätgas är rätt komplicerat att lagra regelmässigt med. Det är inte för inte det även kallas "knallgas".

En del "system" för vätgas har också problem med rätt usel verkningsgrad. När man gör el med vindsnurror - sedan gör vätgas - som sedan ska tankas i en bil - som ska göra el igen i en bränslecell så skulle det inte förvåna mig om man landar på runt 10% i verkningsgrad. Typ processen gör mest värme.

Tycker vätgas kan användas smartare. Framtidens kärnkraft lämpar sig utmärkt för att göra vätgas då de kan göra det utan att gå via el. Sedan används vätgasen direkt för värme i industriprocesser. Det tror jag mer på än i fordon.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Stora mängder vätgas är rätt komplicerat att lagra regelmässigt med. Det är inte för inte det även kallas "knallgas".

En del "system" för vätgas har också problem med rätt usel verkningsgrad. När man gör el med vindsnurror - sedan gör vätgas - som sedan ska tankas i en bil - som ska göra el igen i en bränslecell så skulle det inte förvåna mig om man landar på runt 10% i verkningsgrad. Typ processen gör mest värme.

Tycker vätgas kan användas smartare. Framtidens kärnkraft lämpar sig utmärkt för att göra vätgas då de kan göra det utan att gå via el. Sedan används vätgasen direkt för värme i industriprocesser. Det tror jag mer på än i fordon.
Jag har ingen aning om hur bilarna och bussarna funkar som går på vätgas. Men jag tror inte alls på det, dels lär det bli extremt kostsamt.

Om man ska gå enl detta FAQ - Vätgas Sverige (vatgas.se) så kostar alltså en vätgas bil 300 kWh per tank.
Jag tankade själv för 294kWh i november och körde mer än 60 mil.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Här om dagen blev jag utsatt för symbol politik i trafiken.
Jobbade vid Liljeholmen som ligger strax utanför centrala Stockholm, nästa jobb var på Södermalm.
Åker i 7 min (8 min till destinationen) och möts av en skylt "Dubbdäcksförbud"
Mitt minne hade svikit, jag trodde förbudet gällde från korsningen Hornsgatan/Ringvägen (det var den korsningen jag skulle till) och bort till Slussen, men det var hela Hornsgatan från Hornstull.
Så jag fick vända, åka tillbaka, ta tunneln, Gullmarsplan, ner på lilla bron, upp på Ringvägen och åka den hela vägen och över Hornsgatan (som tur var fick man korsa den lagligt)
28 minuter tog omvägen enkel resa.
Om hela stan hade dubbdäcksförbud som tex Oslo, skulle jag haft förståelse för det, men en enda gata.
 
  • Wow
tensiden
  • Laddar…
Kungsgatan har också
 
Isakare Isakare skrev:
Här om dagen blev jag utsatt för symbol politik i trafiken.
Jobbade vid Liljeholmen som ligger strax utanför centrala Stockholm, nästa jobb var på Södermalm.
Åker i 7 min (8 min till destinationen) och möts av en skylt "Dubbdäcksförbud"
Mitt minne hade svikit, jag trodde förbudet gällde från korsningen Hornsgatan/Ringvägen (det var den korsningen jag skulle till) och bort till Slussen, men det var hela Hornsgatan från Hornstull.
Så jag fick vända, åka tillbaka, ta tunneln, Gullmarsplan, ner på lilla bron, upp på Ringvägen och åka den hela vägen och över Hornsgatan (som tur var fick man korsa den lagligt)
28 minuter tog omvägen enkel resa.
Om hela stan hade dubbdäcksförbud som tex Oslo, skulle jag haft förståelse för det, men en enda gata.
knappt nån som får böter för det har vart Dubbdäcksförbud i många år nu lokal polisen sa för några år sen att dom skiter i det helt håller på med riktiga brott istället
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kungsgatan har också
Åker bara Kungsgatan en gång per år, första lördagen i Juli, och då på moped.....så jag har inte noterat det förbudet :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Starkt av dig att bry dig eller ens se skylten känner jag :oops:
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Starkt av dig att bry dig eller ens se skylten känner jag :oops:
Var ju i tjänsten, har ju betalt för att åka. Privat vet jag inte om jag bryt mig :rolleyes:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Har du något emot Söder mälarstrand?
 
N Nyikåk skrev:
Har du något emot Söder mälarstrand?
Nä, den är fin. Tog den väg som jag säkert viste funkade.
 
Isakare Isakare skrev:
Nä, den är fin. Tog den väg som jag säkert viste funkade.
….men går det verkligen att ta sig lagligt dit du skulle via södermälarstrand. Brännkyrkagatan har ju cykelväg mitt på.
 
MathiasS MathiasS skrev:
….men går det verkligen att ta sig lagligt dit du skulle via södermälarstrand. Brännkyrkagatan har ju cykelväg mitt på.
Just av den anledningen tog jag vägen runt via tunneln.
På 80-90 talet kunde jag gatorna på söder utantill, nu åker jag sällan där med bil och har ingen aning om var det är stopp, cykelbanor, bussfiler, enkelriktat, vintergågator mm.
"Efter succén med sommargågator har vi nu infört några vintergågator" "Biltrafiken får maka på sig"
 
  • Gilla
knyhlen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.