K Kurtivan skrev:
När jag köpte en Passat tdi -98 beg 2001 så besökte jag märkesverkstaden några gånger i början, de bilarna hade ju mycket krångel med stagen i framvagn. Jag upptäckte att de alltid ville byta mer grejer än vad besiktningen gjorde nerslag på så det slutade med att jag lät en liten lokal verkstad fixa det jag inte kunde byta själv. Den hade gått 6000 mil vid inköpet och nu har den passerat 61500, men jag har aldrig lämnat in den för service. Däremot har jag bytt olja och filter var 1000:e mil, inte till den syntetolja som rekommenderades heller utan till delsyntet då jag upptäckte att den drog lite olja och jag kom aldrig ihåg att kolla... Med delsyntet så försvann ingen olja alls.
61500mil med en folkvagn är imponerande, jag brukar tröttna efter ungefär hälften så många mil.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vid 24000 så köpte jag en beg KCR-box och tänkte ta ut det sista ur den :) Efter 50000 börjar det bli intressant att se hur länge den kan gå :)
Samtidigt så gillar jag det invanda så man är väl en bakåtsträvare av rang.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vid 24000 så köpte jag en beg KCR-box och tänkte ta ut det sista ur den :) Efter 50000 börjar det bli intressant att se hur länge den kan gå :)
Samtidigt så gillar jag det invanda så man är väl en bakåtsträvare av rang.
och kanske snål :D
 
  • Haha
  • Gilla
Oaken och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kostar givaren 250 spänn beg, så är det 500 för en ny.. Sen 2000 för att ta fram datorn och leta efter felet, och 2000 spänn för att göra jobbet.. Låter inte helt konstigt faktiskt..
Givaren kostar 250:- ny på skruvat.se. Typ 1600:- plus moms på verkstaden. 1200:- i felsökning plus 850:- kr för en timmes arbete…
 
F fribygg skrev:
61500mil med en folkvagn är imponerande, jag brukar tröttna efter ungefär hälften så många mil.
Jag tröttnade på verkstadsräkningarna och att något var trasigt typ jämt efter 8000mil.
 
S Styrman_jansson skrev:
Givaren kostar 250:- ny på skruvat.se. Typ 1600:- plus moms på verkstaden. 1200:- i felsökning plus 850:- kr för en timmes arbete…
Aha, jag tänkte skruvat = bilskroten..
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag tröttnade på verkstadsräkningarna och att något var trasigt typ jämt efter 8000mil.
Det som lagats är de där stagen i framvagnen, dom svåra och speciellt i början av ägandet på verkstad, sedan var det någon plastgrej vid oljefiltret som gick sönder som lokala verkstan fick laga, då trodde jag skroten var nära när den hävde ur sig all olja helt plötsligt. Samma tanke dök upp när bakaxeln lossnade på ena sidan, trodde ju att allt var sönderrostat men det var bara ett fäste som spruckit sönder. I övrigt så däck, vindrutetorkarblad, glödlampor, två stötdämparbyten bak, klossar och skivor runt om två ggr. Jag kommer aldrig att få ett sådant billigt bilägande mer.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det som lagats är de där stagen i framvagnen, dom svåra och speciellt i början av ägandet på verkstad, sedan var det någon plastgrej vid oljefiltret som gick sönder som lokala verkstan fick laga, då trodde jag skroten var nära när den hävde ur sig all olja helt plötsligt. Samma tanke dök upp när bakaxeln lossnade på ena sidan, trodde ju att allt var sönderrostat men det var bara ett fäste som spruckit sönder. I övrigt så däck, vindrutetorkarblad, glödlampor, två stötdämparbyten bak, klossar och skivor runt om två ggr. Jag kommer aldrig att få ett sådant billigt bilägande mer.
Här är mitt ägande från 13k mil till 21k mil;
- Motorrenovering pga för hög oljeförbrukning ( typ 1,2l på 100mil). Gick på garanti men blev av med bilen i 6 veckor.
- Byte av tändspolar ( bilen började hacka och blev orkeslös). Bytte först en men när nästa kom byttes resterande
- Samtliga bromsok rostskadade ( kärvade och gick inte smörja upp längre)
- Vevaxelgivare ( bilen dog mitt under en omkörning)
- Kardanaxel lossnade. Gängpaj så verkstaden fick laga med insatsgänga.
- Inredning faller sönder ( backluckehandtaget lossnade, div. luckor och fack spruckna)
- Framfjädrar av. Byte.
- Stötdämpare bak läckage ena sidan. Byte båda.
- Omfattande lacksläpp. Färgen vägrade hålla sig kvar på bilen. Var ett evigt duttande med lackstift…
- Rostlagning förardörr ( omfattande rostangrepp vid 15k mil)

Bilen såldes med intermittent fel ”low oilpressure. Max 4000rpm” som verkstaden avfärdade som ett ”givarfel” samt en infotainment som vissa dagar frös sig vid uppstart och aldrig kom ingång mer den dagen.

Otroligt nog fick jag skapligt betalt för bilen…

En sak är säker. Aldrig mer VAG.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
[länk]
Utmärkt forum om man kör BMW och söker div info, ett bra komplement till youtube. Utan det forumet hade jag aldrig vågat köpa den beggade 550 som jag körde i +10000 mil. Mycket kunskap som gärna delas på autopower. Rekommenderas
Jo då, jag har redan varit där och fått tips, grymt bra forum.
 
G
F fribygg skrev:
61500mil med en folkvagn är imponerande, jag brukar tröttna efter ungefär hälften så många mil.
Bytte min VW igår till en nyare, gamla 7020 mil, nyare 795 mil på. Vågade inte behålla den gamla;)
Bytt olja varje 1000 mil samt DSG olja vid 4000. Även diesel filter, luftfilter osv bytte jag "för tidigt". Bromsvätska varannan vår. Nästa ägare bör väl få ut några mil till hoppas jag.
Blir ny olja/filter i den nya snart.
 
Olja.
Hade en Peugeot med 2.0 hdi som firmabil, servade själv.
I boken fanns ett schema över olja för alla motorer, både bensin och diesel.
Dieseln skulle ha 10-40/50 eller 15-50 för varmare klimat.
Vid 16" mil lämnade jag bilen till Peugeot verkstaden för kamremsbyte, de fick serva den samtidigt.
Efter 400 mil fick jag varning för låg oljenivå ?? Tänkte att verkstaden fyllt på för lite, så jag fyllde på en liter och höll koll på nivån som minskade överraskande fort. Tidigare hade den inte dragit nått alls på intervallen 2000 mil.
Kontaktade verkstaden och frågade vad de hällt i för olja ??
Castrol Edge 0-30 "Den häller vi i alla bilar" !!!! Aktoriserad verkstad som inte vet vad deras motorer ska ha för olja !!!
Jag bytte själv till en rekommenderad viskositet, och åkte till 27.600 mil utan att motorn drog nån olja att prata om.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Olja.
Hade en Peugeot med 2.0 hdi som firmabil, servade själv.
I boken fanns ett schema över olja för alla motorer, både bensin och diesel.
Dieseln skulle ha 10-40/50 eller 15-50 för varmare klimat.
Vid 16" mil lämnade jag bilen till Peugeot verkstaden för kamremsbyte, de fick serva den samtidigt.
Efter 400 mil fick jag varning för låg oljenivå ?? Tänkte att verkstaden fyllt på för lite, så jag fyllde på en liter och höll koll på nivån som minskade överraskande fort. Tidigare hade den inte dragit nått alls på intervallen 2000 mil.
Kontaktade verkstaden och frågade vad de hällt i för olja ??
Castrol Edge 0-30 "Den häller vi i alla bilar" !!!! Aktoriserad verkstad som inte vet vad deras motorer ska ha för olja !!!
Jag bytte själv till en rekommenderad viskositet, och åkte till 27.600 mil utan att motorn drog nån olja att prata om.
Jäkla sätt. Det är ju främst expertisen för just sitt märke och sin modell som man betalar för på en märkesverkstad. När de sedan inte verkar besitta det kan man ju lika gärna lämna bilen till firman "runt hörnet" eller görat själv.

Jag har råkat ut för något liknande. Fick problem med en Saab 9-5 som började rycka vid fullgas. Lämnade in bilen på auk. verkstad och de felsökte i en vecka och bytte bland annat samtliga vakumslangar, katalysator, 2-3 givare och magnetventilen till wastegaten innan de hittade felet; Bränslepumpen som de hade bytt för ett halvår sedan hade monterats med nya bränsleslangar som inte var avsedda att sitta i en bensintank ( de tålde inte bensin från "utsidan") så de hade börjat spricka.

De försökte ta betalt för rubbet men efter lite munhuggande betalade jag bara för en ny bränslepump då de bytt hela tankarmaturen i felsökningen. Egentligen skulle jag inte ens betalt det i efterhand men ibland vill man bara gå vidare...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jäkla sätt. Det är ju främst expertisen för just sitt märke och sin modell som man betalar för på en märkesverkstad. När de sedan inte verkar besitta det kan man ju lika gärna lämna bilen till firman "runt hörnet" eller görat själv.

Jag har råkat ut för något liknande. Fick problem med en Saab 9-5 som började rycka vid fullgas. Lämnade in bilen på auk. verkstad och de felsökte i en vecka och bytte bland annat samtliga vakumslangar, katalysator, 2-3 givare och magnetventilen till wastegaten innan de hittade felet; Bränslepumpen som de hade bytt för ett halvår sedan hade monterats med nya bränsleslangar som inte var avsedda att sitta i en bensintank ( de tålde inte bensin från "utsidan") så de hade börjat spricka.

De försökte ta betalt för rubbet men efter lite munhuggande betalade jag bara för en ny bränslepump då de bytt hela tankarmaturen i felsökningen. Egentligen skulle jag inte ens betalt det i efterhand men ibland vill man bara gå vidare...
Varit med om samma sak, slangen låg i små bitar i botten på tanken. en bekants bil där han bytt bränslepump på verkstad nått år tidigare.

Har nog tidigare här i tråden berättat om en SAAB som inte växlade, och SAAB verkstaden ville byta växellåda för 25" Jag hittade felet, trasig tändmodul som gjorde att motorn inte varvade mer än 2000 v/min, och då inte växlade, modulen fanns då att köpa på OK för nån hundring.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Hmm, jag inser nu att jag bara har ungefär ett år kvar på min bilkontobil jag har via jobbet, och med dagens leveranstider på nya bilar så är det snart dags att bestämma sig om jag ska fortsätta ha bilkontobil.

Jag har en Mini Cooper SE (Elbil) just nu som jag insett att jag har oförskämt låga kostnader för. Tror själva löneavdraget är 4000:- brutto i månaden + 1000:- i förmånsvärde. Nettokostnad landar någonstans runt 2700:- till 3300:- netto. På det har jag ca. 500:- i elkostnad. D.v.s. någonstans mellan 3-3,5k i månaden för att driva runt en "ny" bil.

Jag räknade på att ta en ny bil i ungefär samma prisklass igen men med elbilsbidraget borttaget och allmänt högre inköpspriser på bilar så landar jag runt 5400:- i månaden istället. Känns lite mycket och jag måste inte strängt taget ha en ny bil.

Funderade ett tag på att köpa ut Minin men beggade elbilar har hiskeligt bra andrahandsvärde. Motsvarande bil på blocket med 6k mil (som jag kommer ha kört när jag ska lämna in min) ligger runt 300-320k. Nypris på min var 379k - 53k i elbilsbidrag. M.a.o. typ ingen värdeminskning alls. Har inte 300k att lägga på en bil och vill inte låna så mycket...

Så nu lutar det åt att lämna in Minin, trots att den är både skitkul att köra och billiga att äga, och hitta någon annan rolig småbil att pendla till jobbet med. Blir först aktuellt till hösten 2023 men tänkte börja spana lite. Några förslag? Jäkligt sugen på en Suzuki Swift Sport just nu....
 
Isakare Isakare skrev:
Varit med om samma sak, slangen låg i små bitar i botten på tanken. en bekants bil där han bytt bränslepump på verkstad nått år tidigare.

Har nog tidigare här i tråden berättat om en SAAB som inte växlade, och SAAB verkstaden ville byta växellåda för 25" Jag hittade felet, trasig tändmodul som gjorde att motorn inte varvade mer än 2000 v/min, och då inte växlade, modulen fanns då att köpa på OK för nån hundring.
Känns som många verkstäder idag inte har någon kunskap för felsökning mer än att koppla in felkodsläsaren och byta delar tills koden försvinner. Hade bara mät bränsletrycket på min 9-5 hade felet uppenbarat sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.