Nån som har förslag på vad man kan använda för att styra elradiatorer. Dom jag har är kopplade direkt i väggen bakom elementet genom en kulodosa. Så vanliga smartplugs utgår. Med andra ord behöver jag en liten enhet som tål den effekt som ett element drar. Tips?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Nån som har förslag på vad man kan använda för att styra elradiatorer. Dom jag har är kopplade direkt i väggen bakom elementet genom en kulodosa. Så vanliga smartplugs utgår. Med andra ord behöver jag en liten enhet som tål den effekt som ett element drar. Tips?
Har radiatorerna stöd för t ex extern nattsänkning? Hur är det kopplat i centralen? Går det att styra enskilda radiatorer/rum därifrån?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har radiatorerna stöd för t ex extern nattsänkning? Hur är det kopplat i centralen? Går det att styra enskilda radiatorer/rum därifrån?
Hej
Det finns ett internt stöd för nattsänkning men det behöver man ju inte ha igång om man vill få elementet "smart" :)
Dom är inte kopplade separat i centralen så det fungerar inte att styra därifrån. Måste göras vid varje element separat.
 
HJS HJS skrev:
Det finns ett internt stöd för nattsänkning men det behöver man ju inte ha igång om man vill få elementet "smart" :)
Nej, men ibland kan man använda den funktionen för att göra elementet smart. Under förutsättning att det går att styra nattsänkningen utifrån.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men ibland kan man använda den funktionen för att göra elementet smart. Under förutsättning att det går att styra nattsänkningen utifrån.
Det är ju en inte helt dum funktion som är inbyggd. Men tänkte att man skulle kunna styra det här lite smartare. Jag och sambon brukar dra nån månad utomlands varje vinter så det vore bra om man kunde få lite bättre koll på tempen då. Brukar sänka den rejält då det är ganska onödigt att elda för kråkorna. Men vore skönt om man skulle kunna skruva upp från 15 grader till 21 nån dag innan man kommer hem. Sen används inte alla rum så frekvent. Visst kan man skruva manuellt men lite nördigt lat måste man väl få vara :p
 
Vad är det för element?
 
useless useless skrev:
Vad är det för element?
Gnosjö 1560-modellen.
Tänkte mest om nån visste av en lite mindre strömställare som jag kan ansluta med plint. Tempen ska jag styra med givare i varje rum/zon var tanken.
 
Ok. Den modellen verkar inte ha några anslutningsmöjligheter för extern styrning. Då återstår att helt enkelt styra matningsspänningen till elementen och det kan göras på lite olika sätt beroende på förutsättningarna.
Är det 230 eller 400 Volts element?
 
useless useless skrev:
Ok. Den modellen verkar inte ha några anslutningsmöjligheter för extern styrning. Då återstår att helt enkelt styra matningsspänningen till elementen och det kan göras på lite olika sätt beroende på förutsättningarna.
Är det 230 eller 400 Volts element?
Jo jag har insett att det är den enda vägen att gå för att få till det. Enklast vore att kunna sätta den styrningen bakom elementet. Men finns ingen väggdosa utan bara ett TP-rör så att det är utvändig montering som gäller. Det är 230V
 
Redigerat:
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har visserligen inte testat nya Dirigera-gatewayen, men jag misstänker att en funktion den inte klarar av är att anpassa tillslaget efter utetemperaturen. Jag kör min motorvärmare i HA (som @useless föreslog) och det funkar kanon.
Efter att ha kollat runt lite mer får HA vänta. Ledvance verkar fungera med Dirigera, då skulle jag kunna styra motorvärmaren. Men jag har även tittat lite på Aeotec, vilken verkar kunna lite mer än Ikea.
Nån som har erfarenhet av Aeotecs hub?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Är det nån som har sett några DIN-monterade dimmers med 2 eller fler kanaler som är prisvärda, men inte den allra billigaste Ali-kvaliteten?

Jag ska styra drygt 10 belysningsgrupper från en liten undercentral. Alternativet just nu är ett par Shelly Pro 4 och Shelly Pro 2, men då får jag ingen dimmermöjlighet.

Ett annat alternativ är puckar med DIN-hållare, men det ser ju lite hempulat ut...
 
useless useless skrev:
men det ser ju lite hempulat ut.
kommer det inte att vara det då? 😂
 
Nä, det är inte i mitt nuvarande hem. Det blir blivandehempulat...
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
É
Kan man lokalt para ihop två zigbee-enheter (binding?) så att ena ingången på enheten styr sin egen lampa/utgång och den andra ingången styr en annan enhets utgång?
Har ni tips på vilken enhet jag då ska köpa? Tydligen funkar det inte på alla enheter.

Jag tänker mig alltså enligt bild nedan om det är enklare förstå. Röda signaler tänder röd utgång. Blåa signaler tänder blå utgång.

Edit: med återfjädrande knappar.

Två scheman för koppling av enheter med Zigbee-moduler och symboler för strömställare och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.