36 569 läst · 511 svar
37k läst
511 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Det blir det säkert inte men kanske duger?F Fideliox skrev:
Kan väl inte vara supernoga att det tänds exakt vid samma ljus ute?
Jag tycker det funkar med astrour, ja visst kan det bli lite skumt inne ibland men inte så att det är precis svart
Jag vet att detta är Zigbee-tråden, men jag vill tipsa om att konvertera en 433 MHz-tempsensor till ljussensor. Väldigt billigt, och har grym batteritid på normala AA-batterier.F Fideliox skrev:
Jag köpte ett gäng tempsensorer från Termometerfabriken Viking då jag tycker att 433 MHz-sensorer är bättre än både Zigbee och Z-Waves varianter. Två av dessa bytte jag sensorkomponenten till fotoresistorer och använder för att styra belysning. Det blir lite konstiga värden, med enheten C°, men för styrning fungerar det utmärkt. 👍
Kräver dock en hub som fixar 433-MHz, så sorry för 433-MHz-intrånget i den här tråden. 😇
Jo då ser man ju enheter och hur dom är kopplade, tänkte mer på om man kan mäta signalstyrkan tex i mobilen, så man lättare ser var man har bra signal och inte.P paralun skrev:
Finns ju nån app som heter wifi scanner eller nåt, där ser man kanaler och får upp signalstyrkan direkt
Homey har en "developer"-sida där man kan se sitt Zigbee-nät. Det ser ut så här:
De färgglada rutorna till höger visar vägen signalen går. Kollar du på nr 3 så går den från 0 (Hubben) till 1 (en Trådfri glödlampa) till 5 (en smart plug) till 3 (glödlampan i vår matkällare).
Ju fler hopp mellan hubben och slutenheten desto knepigare har signalen att gå fram. Detta gör att man kan avgöra ifall man behöver lägga till någon nod för att förbättra vägen. Kikar du på nr 2 så går den direkt till hubben, 0-2, så där behöver ingenting göras vilket är logiskt eftersom 2 (glödlampa över köksbordet) har fri sikt till hubben i entréhallen.
Dessa vägar ändrar sig beroende på omständigheterna/förutsättningarna. Jag har en rörelsesensor utomhus på brevlådan. Den har ibland fem hopp mellan sig själv och hubben. Just nu har den bara en nod mellan sig och hubben (två hopp). Imorgon kanske den har tre noder emellan (fyra hopp).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De färgglada rutorna till höger visar vägen signalen går. Kollar du på nr 3 så går den från 0 (Hubben) till 1 (en Trådfri glödlampa) till 5 (en smart plug) till 3 (glödlampan i vår matkällare).
Ju fler hopp mellan hubben och slutenheten desto knepigare har signalen att gå fram. Detta gör att man kan avgöra ifall man behöver lägga till någon nod för att förbättra vägen. Kikar du på nr 2 så går den direkt till hubben, 0-2, så där behöver ingenting göras vilket är logiskt eftersom 2 (glödlampa över köksbordet) har fri sikt till hubben i entréhallen.
Dessa vägar ändrar sig beroende på omständigheterna/förutsättningarna. Jag har en rörelsesensor utomhus på brevlådan. Den har ibland fem hopp mellan sig själv och hubben. Just nu har den bara en nod mellan sig och hubben (två hopp). Imorgon kanske den har tre noder emellan (fyra hopp).