nino nino skrev:
Ska den dyka upp direkt när man klickar add device? Eller måste det laddas hem nåt ?
Vad har du för hubb?
 
nino nino skrev:
Ska den dyka upp direkt när man klickar add device? Eller måste det laddas hem nåt ?
Add device och sedan sätta pluggen i parningsläge. Använd ett gem eller liknande och tryck och håll in parningsknappen vid den lilla dioden i 10 sek eller vad det nu är.
Du märker när den är in parningsläge, dioden blinkar eller nåt sånt vill jag minnas.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vad har du för hubb?
Sonoff
 
nino nino skrev:
Om jag stoppar i en Ikea plugg, agerar den router direkt eller måste den läggas in ?
Behöver inte styra den på nåt vis utan bara för att förstärka signalen mellan våningarna
Du vill väl att den ska bli en nor i mesh nätet. Inte en router.
 
nino nino skrev:
Ska den dyka upp direkt när man klickar add device? Eller måste det laddas hem nåt ?
Ikeas repeater måste vara väldigt nära din controller för att paras. Typ nudda.... Sen kan du flytta den. Lite tröttsamt...
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du vill väl att den ska bli en nor i mesh nätet. Inte en router.
De enheter i zigbeenätverket som vidarebefordrar trafik till andra, och alltså utökar täckningen, kallas router.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Ikeas repeater måste vara väldigt nära din controller för att paras. Typ nudda.... Sen kan du flytta den. Lite tröttsamt...
Drygt, då måste jag dra nätverkskabel först och flytta ut den där den ska vara, nu ligger den inne hos en hyresgäst 🙂
 
J jahallåja skrev:
De enheter i zigbeenätverket som vidarebefordrar trafik till andra, och alltså utökar täckningen, kallas router.
Okej, det låter som en lite udda benämning. Har inte hört den i mesh sammanhang tidigare.
 
Jag är osäker på om trådfri-repeatern som du vill lägga till måste vara nära just controllern, eller om det räcker med att den är nära någon annan router/repeater i nätverket. Tror tyvärr att det är det förstnämnda, men det skadar ju inte att prova om du har någon annan befintlig enhet som redan agerar router i zigbeenätet.

Om det inte skulle funka: Du är inte ett alternativ att strömsätta nya trådfri-repeatern med en förlängningssladd och hålla den nära Controllern, istället för att flytta controllern? (Tillsammans med hyresgästen, så klart...)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, det låter som en lite udda benämning. Har inte hört den i mesh sammanhang tidigare.
Jo så är det och sedan finns även End device, Ändpunkt
 
  • Nätverkskarta som visar anslutningar mellan enheter, med tekniska specifikationer och linjer som representerar kommunikationsvägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Jag är osäker på om trådfri-repeatern som du vill lägga till måste vara nära just controllern, eller om det räcker med att den är nära någon annan router/repeater i nätverket. Tror tyvärr att det är det förstnämnda, men det skadar ju inte att prova om du har någon annan befintlig enhet som redan agerar router i zigbeenätet.

Om det inte skulle funka: Du är inte ett alternativ att strömsätta nya trådfri-repeatern med en förlängningssladd och hålla den nära Controllern, istället för att flytta controllern? (Tillsammans med hyresgästen, så klart...)
Jodå det var så jag tänkte, att gå in till hg och få in den i systemet där sen flytta, men nätverkskabel måste dras iaf så det är väl lika bra att göra det rätt direkt 🙂
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
nino nino skrev:
Drygt, då måste jag dra nätverkskabel först och flytta ut den där den ska vara, nu ligger den inne hos en hyresgäst 🙂
Prova först. Jag har parat Ikea-prylar när dom suttit på sin ordinarie plats utan problem. Jag tror att det där att dom måste vara nära mest är ett problem när man parar dom med Ikeas egna gateway eller fjärrkontroller.
 
  • Gilla
zarkov och 1 till
  • Laddar…
Jag också.
Har en IKEA Trådfri signalförstärkare som anslutits från garaget, mot controllern i andra änden av huset (med några olika routrar på vägen, osäker på exakt vilken väg den tagit).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Att få in Ikea uttaget gick fint utan att vara inne hos hg, drog en skarvsladd så jag var i trapphuset precis där servern står.

Men hur får jag en switch att koppla sig mot Ikea uttaget istället för direkt till controllern?
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.