55 520 läst · 249 svar
56k läst
249 svar
Allemansrätt eller vår rätt på vår tomt?
Alla dessa lawlinecitat behandlar ju tomter som inte är inhägnade. I det här fallet så är en del av tomten inhägnad.
Frågan blir alltså om även det utanför inhägnaden omfattas av hemfridszonen.
I det här fallet kan jag se två anledningar till att gemene man inte tolkar området som en del av tomten. Dels att det ligger utanför staketet, men också att det är i utkanten av ett skogsparti där övergången till övriga skogen kanske inte är helt uppenbar.
Frågan blir alltså om även det utanför inhägnaden omfattas av hemfridszonen.
I det här fallet kan jag se två anledningar till att gemene man inte tolkar området som en del av tomten. Dels att det ligger utanför staketet, men också att det är i utkanten av ett skogsparti där övergången till övriga skogen kanske inte är helt uppenbar.
Det många inte vet, vem som helst får lägga till på din privata brygga, boj.. utan att det är ett brott. Är det mer än 3-4 dagar, så bör båtägaren visa motorhaveri el liknande.Maskintok skrev:
Jo det är ju så men frågan var ju mer...H Hampus11111 skrev:
Varför ens ha en rättighet för allmänhet.. Som när den överstrids ändå inte polisen bryr sig ett skit om... måste ju vara bättre att ta bort den där rätten och låta folk få äga sin mark i fred... allt annat är gameri..
äganderätten är mycket stark i EU rätten. EU har sedan 1995 försökt få svenska regeringar att ändra grundlagen, då det strider direkt mot äganderättenMaskintok skrev:
Jag tror faktiskt det är vanligare folk ockuperar kommunal mark och utvidgar sina tomter än folk avsiktligen utnyttjar hemfridzonen. Finns väl gemensamma grillplatser lite varstans i Sverige. Jag hoppas och tror en trevlig och vänlig skylt gör sitt jobb i det här fallet.
A ArneTW skrev:
Definition av tomt enligt pbl:
ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,
Hur stor kan en tomt vara?G grodis skrev:
Är en tomt en hemfridszon?
En tomt med hus på är det en fastighet?
Och hur långt var ett snöre.
Definitionen i pbl sa exakt ingenting.
/ATW
All mark är indelad i fastigheter, oavsett om de har byggnader eller ej.
Om det finns ett bostadshus är marken i nära anslutning till byggnaden tomtmark. Är det små fastigheter är det i allmänhet hela fastigheten. På större fastigheter är en del av den definierad som tomt.
Om det finns ett bostadshus är marken i nära anslutning till byggnaden tomtmark. Är det små fastigheter är det i allmänhet hela fastigheten. På större fastigheter är en del av den definierad som tomt.
jo egentligen så sa det en hel del..
stuga... dess användningsområde..
bo, leva, vistas..
ladugård.. bruka jorden, köra maskiner, sköta djuren, förvara foder, gödsel, redskap mm..
Så krävs allt en bra bit mark intill denna iallafall...
Och jag skulle nog vilja hävda att 2500m2 är ett minsta yta för detta om det är ett torp...
fälla ved, klippa gräs, leva mm..
stuga... dess användningsområde..
bo, leva, vistas..
ladugård.. bruka jorden, köra maskiner, sköta djuren, förvara foder, gödsel, redskap mm..
Så krävs allt en bra bit mark intill denna iallafall...
Och jag skulle nog vilja hävda att 2500m2 är ett minsta yta för detta om det är ett torp...
fälla ved, klippa gräs, leva mm..
Men man får inte hindra bryggans ägare att använda sin brygga. Så, när ägaren behöver använda bryggan måste övriga tillfälliga användare tillåta detta.H Hampus11111 skrev:
Detta kanske även kan gälla en grillplats…