Maskintok skrev:
precis..
Det enda som kommer lösa att man får ha sin mark ifred är 2 saker....

upplösning av Allemansrätten och att man får freda sin mark.
Grovsalt i hagelpatronerna

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Grovsalt i hagelpatronerna
Japp.
Jag ser ganska mycket likhet i de som tröttnat på tältläger mm i allemansrättens namn med de som aktivt skyddar och fredar sin mark i USA...

@MoaLouise sätt ett staket eller en häck i tomtgräns och rama in tomten så slipper ni obehöriga

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hur ska de veta att det inte är ok att använda om det är utanför staketet?
Känner de inte er så tror de såklart att det är fritt fram. Hade jag också gjort.
Om det är så nära, och ni vill ha det för er själva. Varför drog ni inte staketet lite längre och hängnade in grillplatsen?

Annars kanske ni nu kan dra ett rep mellan träden längre bort och hänga skyltar att det är privatmark.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Köp elstängseltråd på Biltema + varning för elektriskt stängsel

• Gilla
1
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Lika mycket som när Svenska flyger åt andra hållet, utan att göra någon nytta.
Så om man inte är svensk så är det okay att flyga? Har inte påstått att det är ok att flyga överhuvud taget.

harry73
Man får väl utforma sin trädgård som man vill. Det verkar inte vara ett ständigt förekommande problem, men det handlar om en person som vägrar inse att det är privat.

Dra dit trädgårdsslangen och nästa gång han är där och vägrar lämna, sprutar ni vatten över hela grillplatsen och alla som befinner sig där.

harry73 harry73 skrev:
men det handlar om en person som vägrar inse att det är privat.

nästa gång han är där och vägrar lämna
Var stod det att detta har hänt?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man får väl utforma sin trädgård som man vill. Det verkar inte vara ett ständigt förekommande problem, men det handlar om en person som vägrar inse att det är privat.

Dra dit trädgårdsslangen och nästa gång han är där och vägrar lämna, sprutar ni vatten över hela grillplatsen och alla som befinner sig där.
Allt beror ju på.

Men utformar man sin grillplats så den av allmännheten uppfattas som en allmänn grillplats och sedan kommer springande som en galning med vattenslang så får man nog leva med att vara känd som kvarterets galning.

OM det är en uppenbart att det är privat och det är kvarterets allemansrättsgalning får man väl fundera på att det är sunt att reta en galning med vattensprutning.

/ATW

• Gilla
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
sysmali
M maria01 skrev:
det kommer inte stoppa nån
Det uppmärksammar ju dom som inte insett att det är privat mark? Skulle åtminstone hindra en sån som mig om jag tidigare trott att det var "allmän" plats.

Nissens
skoge skoge skrev:
Hållbart att ta hit thailändska bärplockare?

Plocka bär kan ju folk göra,men jag skrev industriell bärplockning...
Det de gör är att tjäna pengar på andras mark
Eller, de tar tillvara resurser som annars hade gått till spillo…

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Det uppmärksammar ju dom som inte insett att det är privat mark? Skulle åtminstone hindra en sån som mig om jag tidigare trott att det var "allmän" plats.
Dagens familjer skiter totalt i andras egendom det ser man i hela samhället idag därför man behöver se över allemansrätten för skötte sig folk bättre man höll sig till stigar man tog med sig allt tillbaka hem så är det inte idag såg nåt klipp för ett tag sen om svenska fjällen såg för jävligt ut massor med skräp stigar som har bredaste till vägar

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Nej, det var inte bättre förr.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller, de tar tillvara resurser som annars hade gått till spillo…
Är det rätt tycker du att företag utnyttjar allemansrätten?

• Gilla
1
  • Laddar…
Läs detta tycker jag. kortfattat gäller att om platsen tydligt hör till huset till exempel genom att den ligger nära eller syns tydligt så tillhör den hemfridszonen. Ligger den lite avsides en bit bort och inte syns så gör det inte det. dvs går under allemansrätten

https://lawline.se/answers/allemansratten-hemfridszon

• Gilla
pedber och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.