55 504 läst · 249 svar
56k läst
249 svar
Allemansrätt eller vår rätt på vår tomt?
Fast när man plockar bär är de sällan mer än en gång på samma ställe för sen är bären slut. Och bären är ofta långt från stigar och andra ställen där andra rör sig. Så för mig är det inget problem utan snarare nåt positivt. Skulle nästan hävda hållbart (socialt, ekonomiskt och ekologiskt)skoge skrev:
Hållbart att ta hit thailändska bärplockare?O OskarL skrev:
Plocka bär kan ju folk göra,men jag skrev industriell bärplockning...
Det de gör är att tjäna pengar på andras mark
Visst är det tråkigt att det inte finns svenskar som vill plocka. Men det är ju bra att resursen tas om hand. Det har ju inte negativ påverkan på ekologin eller skogen.
Det vore väl fint om de kunde ta med sig sitt skräp från sina "tillfälliga" lägerplatser...O OskarL skrev:
/ATW
Inte själva bärplockningen nej... Men har du ett tältläger vid din grillplats skulle du kanske se det som ett problem.D Daniel 109 skrev:
/ATW
Folk får gärna övernatta vid min grillplats. Det händer att folk gör. Är det ett läger under längre tid är det en annan sak. Men det är heller inte tillåtet enligt någon allemansrätt.A ArneTW skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 890 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 890 inlägg
På något sätt måste ni markera att det är er tomt. Hur ska besökare annars veta. Sätt upp skyltar, OBS! Privat tomtmark, allemansrätten gäller ej här.M MoaLouise skrev:Hej!
På vår tomt, drygt 2500kvm stor, har vi på baksidan dels inhägnad med staket "trädgårdstomt" med gräsmatta, buskar, blommor, barnens leksaker..Men även drygt hälften "skog". Skulle inte kalla den ren skog egentligen då vi klipper gräset där, har en förvaringsbod, kör igenom med bil och parkerar husvagn där. Men den består av mycket träd, tall och gran, och gränsar till "ren skog" och långt till nästa hus.
På denna del av tomten, i "skogsdelen", har vi byggt en grillplats. Med grillrör och bänkar mannen byggt. Vi tänker oss själva denna del som en del av vår trädgård, även om vi inte sköter den på samma sätt som vår innhägnade trädgård. Från staket till grillplats är det drygt 10 meter och till boningshus cirka 20-25 meter.
Nu till frågan: Får man enligt allemansrätten gå in i vår "skog" och använda vår grillplats? Tända eld i grillröret? Är det okej enligt allemansrätt att vistas där? Leka, klättra, ha picknick? Frågar då vi nu råkat ut för detta..Enligt oss är det inte okej, men har vi lagen på vår sida? Måste skogen vara inhägnad för att räknas som vår trädgård? Är det annars bara en del av vår tomt, som man får ha tillgång till just enligt allemansrätt?
Just det.D Daniel 109 skrev:
Ställer du upp som allemansrättspolis och jagar bort tältlägerinvånare och städar efter dem då?
Problemet är ju inte alla som följer allemansrätten.
Utan de som tar sig för stora friheter i dess namn och de som begränsar den genom att hålla folk borta från sina "områden".
Jag skulle vilja att någon kan visa någon som är dömd för hemfridsbrott som inte är en uppenbar galning utan en vanlig barnfamilj som grillade ett paket denniskorv i t.ex. TS grillplats eller promenerade förbi på en väg som låg på tomten som var uppe i en tråd nyss..
/ATW
/ATW
Nej, det gör jag inte. Men att förbjuda något för att folk gör något annat tycker jag inte är en bra ide.