1 072 316 läst · 12 907 svar
1072k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Igår åkte vi till veterinären då vi misstänkte att vår katt ätit upp ett snöre och att tarmen var blockerad. Efter lavemang och massage av tarmen så kom det ut ett föremål (personalen som ringde mig visste inte vad det var för föremål, men det hoppas jag få reda på idag). Nu väntar vi på att få hämta hem katten.
Som de flesta katter mår våran skit av att ha på sig tratt, jag har därför sneglat på om body hade varit något att varva med. Alltså att hon ev har body på nätterna så vi slipper bli väckta när hon går in i saker och släpar tratten i golvet, för att sedan ha tratt på dagarna.
Är det någon av er som har erfarenhet av body vid bukoperation? Hur länge kan katten ha på sig den i sträck? Såret måste ju få luft. Är de lätta att ta sig ur?
Jag kollade också på en sån uppblåsbar krage, men det förstod jag är mest för sår vid frambenen.
//Tobbe
Som de flesta katter mår våran skit av att ha på sig tratt, jag har därför sneglat på om body hade varit något att varva med. Alltså att hon ev har body på nätterna så vi slipper bli väckta när hon går in i saker och släpar tratten i golvet, för att sedan ha tratt på dagarna.
Är det någon av er som har erfarenhet av body vid bukoperation? Hur länge kan katten ha på sig den i sträck? Såret måste ju få luft. Är de lätta att ta sig ur?
Jag kollade också på en sån uppblåsbar krage, men det förstod jag är mest för sår vid frambenen.
//Tobbe
Min lille GlufsGlufs hade lyckats stjäla ett köttnät som jag trodde jag slängt och hamnade på Ultuna där han opererades och låg inne ett par dagar. Han fick som en sorts cape som fungerade väldigt bra. Den var tillräckligt lång så han kunde inte slicka sig på magen. Jag klippte senare till en body åt honom och det fungerade också bra. Kragar är ett elände, iaf de i hårdplast, har aldrig testa någon mjuk.Tobbe.A skrev:Igår åkte vi till veterinären då vi misstänkte att vår katt ätit upp ett snöre och att tarmen var blockerad. Efter lavemang och massage av tarmen så kom det ut ett föremål (personalen som ringde mig visste inte vad det var för föremål, men det hoppas jag få reda på idag). Nu väntar vi på att få hämta hem katten.
//Tobbe
Jag hämtade henne förut. De hittade inget snöre, däremot en plastbit. Snöret måste ha kommit ut, men plastbiten hade kunnat ställa till det ordentligt… tur i oturen.
Veterinären menade på att det absolut bästa skyddet är en tratt, de rekommenderar inte body då de kan slicka igenom den tydligen. Hon sa också ”din katt gillar verkligen inte tratten”, så nu har vi en katt hemma som ser totalt deprimerad ut. Vi får hoppas de här 14 dagarna går snabbt.
Veterinären menade på att det absolut bästa skyddet är en tratt, de rekommenderar inte body då de kan slicka igenom den tydligen. Hon sa också ”din katt gillar verkligen inte tratten”, så nu har vi en katt hemma som ser totalt deprimerad ut. Vi får hoppas de här 14 dagarna går snabbt.
Sedan bukoperationen i fredags vill vår katt vara nära hela tiden, dag som natt. Tidigare låg hon bara i knät kortare stunder, men då nästan uteslutande hos min fru. Nu verkar det ha ändrats. Det är mysigt… men även lite jobbigt ibland 😊