1 085 330 läst · 13 086 svar
1085k läst
13,1k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Klart man kan. Det är så det fungerar för mig i alla fall. Jag har ett djur och sen en dag vaknar jag och inser att jag borde ha ett till. Därför har vi nu två hundar och en katt. Och vi borde nog ha en katt till... Så att inte Katten blir ensam hemma när vi är ute med hundarna...MariaiÖstergötland skrev:Hörrni, kan man drabbas av akut jag-vill-ha-en-till-katt-sjuka?? För isåfall har jag fått den och den kom från ingenstans. Jag kollar Blocket efter kattungar, googlar på olika raser och maken (som också blivit smittad) pratar med katten om att få ett lillasyskon...
Men hjälp! Vi har, som vissa av er vet, en brittisk korthår, kastrerad hane. Han är 2,5 år. Lugn, ligger mest och sover hela dagarna.
Jag jobbar en hel del hemifrån men ett par dagar/vecka är han ensam hela dagen. Är katter i behov av sällskap eller är det ett påhittat behov av oss tvåbenta?
Om man nu skulle köpa en katt till, ska man välja en soffpotatis-ras till, eller ska man försöka hitta en med lite mer fart i? Alltför aktiv kanske inte är lämpligt, det kanske stressar vår nuvarande katt att ha en Duracell-kanin som flyger runt.
Vad tror ni? Tankar, tack! 🥰
[bild]
(Din andra fråga om temperament... Jag brukar försöka matcha djurens temperament så att de är ungefär lika men just nu har jag misslyckats totalt och det funkar det också. )
FredrikR skrev:
Det ni säger är alltså att vi ska göra slag i saken snart?! 😬 Nästa fråga då; vilka raser är lugnast? Vet inte om ekonomin tillåter en till katt för 11.000 just nu men en till britt hade man ju inte tackat nej till...Jiji skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 491 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 491 inlägg
Då jag aldrig haft två katter samtidigt så blir detta en gissning, och vad jag sett hos vänner med två/tre katter. Är de kullsyskon så brukar det vara den perfekta matchningen och det är ju uteslutet för er, men jag har också sett [flera gånger] att någon med en äldre katt, säg 7+ år, skaffar en yngre katt eller t o m en kattunge dels för att "få fart" på den äldre katten men också - och detta låter tråkigt - att ha en fortfarande ganska ung katt när den äldre springer iväg på de eviga kattgräsängarna.MariaiÖstergötland skrev:
Med det sagt - jag tror att en ålderskillnad på 2-4 år är rimligt, och gärna också en individ som hellre chillar än rusar runt.
Vore roligt om ni agerade på den där akuta önskan om en till gosing. Lycka till 😍
Jag förstår tanken att ha en "reserv" när den äldste kastar in handduken, det måste bli otroligt tomt annars...Maria T skrev:Då jag aldrig haft två katter samtidigt så blir detta en gissning, och vad jag sett hos vänner med två/tre katter. Är de kullsyskon så brukar det vara den perfekta matchningen och det är ju uteslutet för er, men jag har också sett [flera gånger] att någon med en äldre katt, säg 7+ år, skaffar en yngre katt eller t o m en kattunge dels för att "få fart" på den äldre katten men också - och detta låter tråkigt - att ha en fortfarande ganska ung katt när den äldre springer iväg på de eviga kattgräsängarna.
Med det sagt - jag tror att en ålderskillnad på 2-4 år är rimligt, och gärna också en individ som hellre chillar än rusar runt.
Vore roligt om ni agerade på den där akuta önskan om en till gosing. Lycka till 😍
Hade jag inte varit för gammal hade jag kunnat tänka mig fler människobebisar, men det är uteslutet så en till kattunge skulle vara så himla mysigt! ❤️
Sibirier är lugna vad jag läst och upplevt.MariaiÖstergötland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och lite... ja, som många andra missar här verkar vara, livsnjutare.
Vanlig " bonnkatt" med kända föräldrar eller Ragdoll. ( är väl dyr förstås....)MariaiÖstergötland skrev:
Det kan det nog bli men ibland har katthem även kattungar. Överhuvudtaget är det lite av en chansning med att skaffa en till katt. Man vet aldrig hur den äldre reagerar. Katthem har ibland/ofta/alltid??? ”öppet köp” så man kan testa hur det fungerar.MariaiÖstergötland skrev: