FredrikR FredrikR skrev:
Klart han behöver ett syskon. 😻
Våra respekterar varandra mer och mer, men emellanåt blir det bus som låter som det övergår i bråk, men då är det 10år drygt emellan dom.

Men ofta sover de ihop i hallen utanför sovrummet. ❤️
Vilken är den bästa åldersskillnaden egentligen? 🤔

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hörrni, kan man drabbas av akut jag-vill-ha-en-till-katt-sjuka?? För isåfall har jag fått den och den kom från ingenstans. Jag kollar Blocket efter kattungar, googlar på olika raser och maken (som också blivit smittad) pratar med katten om att få ett lillasyskon...

Men hjälp! Vi har, som vissa av er vet, en brittisk korthår, kastrerad hane. Han är 2,5 år. Lugn, ligger mest och sover hela dagarna.
Jag jobbar en hel del hemifrån men ett par dagar/vecka är han ensam hela dagen. Är katter i behov av sällskap eller är det ett påhittat behov av oss tvåbenta?

Om man nu skulle köpa en katt till, ska man välja en soffpotatis-ras till, eller ska man försöka hitta en med lite mer fart i? Alltför aktiv kanske inte är lämpligt, det kanske stressar vår nuvarande katt att ha en Duracell-kanin som flyger runt.

Vad tror ni? Tankar, tack! 🥰

[bild]
Klart man kan. Det är så det fungerar för mig i alla fall. Jag har ett djur och sen en dag vaknar jag och inser att jag borde ha ett till. Därför har vi nu två hundar och en katt. Och vi borde nog ha en katt till... Så att inte Katten blir ensam hemma när vi är ute med hundarna...

(Din andra fråga om temperament... Jag brukar försöka matcha djurens temperament så att de är ungefär lika men just nu har jag misslyckats totalt och det funkar det också. )

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Utan att veta skulle jag gissa på ju mindre desto bättre.
Men det är bara en gissning. ❤️

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att nu är perfekt.
Han är inte för gammal men inte heller en omogen unge.

• Gilla
  • Älska
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har läst mig till att Bengal är generellt aktivare,
Jag vet en bengal som är "till salu". 😀 Tyvärr kanske inte en som ska ha kattkompisar. 😢

FredrikR FredrikR skrev:
Utan att veta skulle jag gissa på ju mindre desto bättre.
Men det är bara en gissning. ❤️
Jiji Jiji skrev:
Jag tror att nu är perfekt.
Han är inte för gammal men inte heller en omogen unge.
Det ni säger är alltså att vi ska göra slag i saken snart?! 😬 Nästa fråga då; vilka raser är lugnast? Vet inte om ekonomin tillåter en till katt för 11.000 just nu men en till britt hade man ju inte tackat nej till...

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
Då jag aldrig haft två katter samtidigt så blir detta en gissning, och vad jag sett hos vänner med två/tre katter. Är de kullsyskon så brukar det vara den perfekta matchningen och det är ju uteslutet för er, men jag har också sett [flera gånger] att någon med en äldre katt, säg 7+ år, skaffar en yngre katt eller t o m en kattunge dels för att "få fart" på den äldre katten men också - och detta låter tråkigt - att ha en fortfarande ganska ung katt när den äldre springer iväg på de eviga kattgräsängarna.
Med det sagt - jag tror att en ålderskillnad på 2-4 år är rimligt, och gärna också en individ som hellre chillar än rusar runt.
Vore roligt om ni agerade på den där akuta önskan om en till gosing. Lycka till 😍

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Då jag aldrig haft två katter samtidigt så blir detta en gissning, och vad jag sett hos vänner med två/tre katter. Är de kullsyskon så brukar det vara den perfekta matchningen och det är ju uteslutet för er, men jag har också sett [flera gånger] att någon med en äldre katt, säg 7+ år, skaffar en yngre katt eller t o m en kattunge dels för att "få fart" på den äldre katten men också - och detta låter tråkigt - att ha en fortfarande ganska ung katt när den äldre springer iväg på de eviga kattgräsängarna.
Med det sagt - jag tror att en ålderskillnad på 2-4 år är rimligt, och gärna också en individ som hellre chillar än rusar runt.
Vore roligt om ni agerade på den där akuta önskan om en till gosing. Lycka till 😍
Jag förstår tanken att ha en "reserv" när den äldste kastar in handduken, det måste bli otroligt tomt annars...
Hade jag inte varit för gammal hade jag kunnat tänka mig fler människobebisar, men det är uteslutet så en till kattunge skulle vara så himla mysigt! ❤️

• Älska
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det ni säger är alltså att vi ska göra slag i saken snart?! 😬 Nästa fråga då; vilka raser är lugnast? Vet inte om ekonomin tillåter en till katt för 11.000 just nu men en till britt hade man ju inte tackat nej till...
Sibirier är lugna vad jag läst och upplevt.
Rödorange katt sover i mjuk, blå kattsäng med vita kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fluffig, ljus katt sover djupt på en grå stol med ett dekorativt kudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lite... ja, som många andra missar här verkar vara, livsnjutare.

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Sibirier är lugna vad jag läst och upplevt.
[bild][bild]
Och lite... ja, som många andra missar här verkar vara, livsnjutare.
Men de kostar multum också antar jag. Man vill ju inte att det ska vara en faktor, men idag är det så. 😅

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Men de kostar multum också antar jag. Man vill ju inte att det ska vara en faktor, men idag är det så. 😅
Nu var det ett tag sedan men det är nog som en britt, gissar jag. 😻

Vanlig " bonnkatt" med kända föräldrar eller Ragdoll. ( är väl dyr förstås....)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Men de kostar multum också antar jag. Man vill ju inte att det ska vara en faktor, men idag är det så.
En katt från ett katthem är inget alternativ? De flesta av våra katter har varit övergivna från katthem.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En katt från ett katthem är inget alternativ? De flesta av våra katter har varit övergivna från katthem.
Hur är det att köpa en ny katt som är äldre än den man har? Blir det knäppt i "hierarkin"?

Hur är det att köpa en ny katt som är äldre än den man har? Blir det knäppt i "hierarkin"?
Det kan det nog bli men ibland har katthem även kattungar. Överhuvudtaget är det lite av en chansning med att skaffa en till katt. Man vet aldrig hur den äldre reagerar. Katthem har ibland/ofta/alltid??? ”öppet köp” så man kan testa hur det fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.