MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det här nya med att man ska registrera sin katt från den 2 januari... Jag trodde inte att det rörde mig eftersom min katt är chippad och redan registrerad "överallt" där jag trodde det var relevant, men läser nu att det är hos Jordbruksverket man ska registrera? :thinking:
..var hade du registrerat?
Har nog missat dessa listor :oops:

Snigla Snigla skrev:
..var hade du registrerat?
Har nog missat dessa listor :oops:
Hahaha, jag skrev avsiktligt luddigt eftersom jag är så oinsatt. Men Sverak...? Känns som det var på nåt mer ställe också, men som sagt, dålig koll faktiskt. Nej, jag har inte smuttat på champagnen än, däremot legat i influensa hela veckan, bortse från mitt svammel. :crysmile:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nu blir jag lite förvirrad.. vi bet 100 kr och reg Nisse när vi tatuerade honom för flera år sedan.. det trodde jag var Jordbruksverket register .. men vad är det då för tjänst som öppnar den 2 Jan?
Finns redan 2 för katter - ID-registret, och Sveraks register.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nu blir jag lite förvirrad.. vi bet 100 kr och reg Nisse när vi tatuerade honom för flera år sedan.. det trodde jag var Jordbruksverket register .. men vad är det då för tjänst som öppnar den 2 Jan?
Det är ett eller båda frivilliga register som sköts av intresseorganisationer som Nisse är registrerad i.

Nu blir det ett statligt register. Staten kan inte samköra sitt register med frivilliga register. Därför måste vi nu registrera i det nya, obligatoriska registret.

Edit: Jordbruksverket har alltså inte ett register över katter ännu. Utan det öppnar den 2 januari 2023 då också den nya lagen börjar gälla.

Redigerat:
Jiji Jiji skrev:
Det är ett eller båda frivilliga register som sköts av intresseorganisationer som Nisse är registrerad i.

Nu blir det ett statligt register. Staten kan inte samköra sitt register med frivilliga register. Därför måste vi nu registrera i det nya, obligatoriska registret.

Edit: Jordbruksverket har alltså inte ett register över katter ännu. Utan det öppnar den 2 januari 2023 då också den nya lagen börjar gälla.
Vad heter de då? :thinking:(där man blivit registrerad) :)

Trodde jag betalade till samma som för hunden .. det var ju samma summa iaf :cool:

Bra att ha allt samlat på en lista dock, oavsett vem som nu sköter om det (y)

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
En naken katt (Sphynx-ras) ligger på en mörk matta bredvid en sängkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av killarna har en specialsvans, och den är hemskt söt när den gör lite som den vill. Ibland är den rak, ibland som en kringla och när han rusar runt som en överjävlig furie så påminner den emellanåt om en EKG-kurva. Det är inte en kroksvans, den är helt rak och fin och kan göra krumelurer precis var som helst efter hela svanslängden, den är bara överrörlig av någon anledning och har varit så sedan han var ett litet knytte.

• Gilla
  • Älska
dicliff och 9 till
  • Laddar…
I 2 dagar har vår katt Elsa legat i soffan och vad vi tror, sörjer sin kompis. Hon har aldrig legat i soffan tidigare men nu när Doris är borta så har hon legat där sedan hon gick bort.
En grå och vit katt sover ihoprullad på en mörk soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 12 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Finns redan 2 för katter - ID-registret, och Sveraks register.
Ja, men det är nog det jag menar med min "lista". :crysmile:

E Etrompa skrev:
Jättebra. Synd bara att dom inte kan hämta uppgifter direkt från de frivilliga registren. Men, men. Det är ju staten, så vad kan man begära;). Bara att betala, och registrera. För 5:e och 6:e gången …[bild]
Hm.. vi läser din kommentar igen och tittar på katternas miner. Läser, tittar på katter, läser, tittar på katter.

De verkar så självsäkert ha fångat de båda känslorna "bara att göra" och "För 5:e och 6:e gången"

... jag hade gärna haft en katt, en Blue Russian.
Får se om möjlighet ges.

P Pappa1986 skrev:
I 2 dagar har vår katt Elsa legat i soffan och vad vi tror, sörjer sin kompis. Hon har aldrig legat i soffan tidigare men nu när Doris är borta så har hon legat där sedan hon gick bort.
[bild]
Ja det gör hon nog. Katter går undan när de ska dö, så själva delen att en är borta tror jag är naturlig för dem men visst sörjer däggdjur de som dött eller försvunnit. Där skiljer vi oss inte åt människan och de andra djuren.

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ja det gör hon nog. Katter går undan när de ska dö, så själva delen att en är borta tror jag är naturlig för dem men visst sörjer däggdjur de som dött eller försvunnit. Där skiljer vi oss inte åt människan och de andra djuren.
Dem hängde ju ihop i 16 år :heart: men mäktigt är det

• Älska
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Snart händer det, min arm blir en tuggleksak.

bfabRich.jpg

• Haha
  • Gilla
dicliff och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.