1 077 777 läst · 12 969 svar
1078k läst
13,0k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Som sagt, en mycket fin katt!
Men varför har ni inte kastrerat honom ännu? Okastrerade hankatter ställer till med mycket besvär i grannskapet, alltifrån slagsmål till högljudda när ev okastrerade honkatter löper.
Eller har ni tänkt ha honom till avel?
Men varför har ni inte kastrerat honom ännu? Okastrerade hankatter ställer till med mycket besvär i grannskapet, alltifrån slagsmål till högljudda när ev okastrerade honkatter löper.
Eller har ni tänkt ha honom till avel?
Redigerat:
Jag tror inte att jag lärde mig det i gymnasiet direkt. Men det är allmänt känt. Det kallas doftmarkering när de stryker sig mot saker, och urinnarkering när de sprayar/skvätter. Du kan tex hos royalcanin läsa:Staffan2000 skrev:
”Urinmarkering är väldigt vanligt, speciellt hos hankatter som inte har blivit kastrerade och hos honkatter som löper. Urinmarkering känns lätt igen. Till skillnad från vid vanlig urinering så sprutar katten en horisontell urinstråle på lodräta ytor (träd, väggar, soffa etc). Syftet är att lämna ett ”visitkort”. En katt som kissar på marken gör så av andra orsaker.
Urinmarkeringen upphör vanligtvis när katten kastrerats, förutsatt att det görs innan katten blir könsmogen.”
Administrator
· Skåne
· 7 892 inlägg