1 101 025 läst · 13 257 svar
1101k läst
13,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Satt i möte imorse, katten undrade vad det var för tant som pratade på skärmen.
Lite senare skulle jag lägga in tvätt och vips var han inne i linneskåpet. Inte undra på att han blir instängd i rum och garderober flera gånger i veckan, han smiter in ljudlöst bakom ryggen på en.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite senare skulle jag lägga in tvätt och vips var han inne i linneskåpet. Inte undra på att han blir instängd i rum och garderober flera gånger i veckan, han smiter in ljudlöst bakom ryggen på en.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 495 inlägg
Fick ett ”minne” bland mina bilder idag - när Nisse nyss kommit till gården… och han överlistat våra nät och väggar som vibyggt för att hålla honom i hallen medan vi letade efter hans ägare..
.. och han kom helt plötsligt spatserandes över huvudet på oss när vi kollade på tv
Tyckte det var jättekul att hoppa mellan våra takbjälkar
.. och han kom helt plötsligt spatserandes över huvudet på oss när vi kollade på tv
Logga in
Skapa konto
Tyckte det var jättekul att hoppa mellan våra takbjälkar
Nu har förberedelserna för ett möjligt uteliv börjat för vår lille katt. Har investerat i ett halsband med ID-bricka (han är givetvis chippad också), men nu funderar jag på fästingmedel. Vi har väldigt mycket fästingar här, och TBE förekommer. Använder ni detta på era (ute)katter, isf vad för medel?
Vi använder Frontline från apoteket, som droppas på huden vid nacken (så de inte når att slicka bort det). Tycker det funkar sådär, vi brukar ändå hitta 2-3 fästingar per år på katten.MariaiÖstergötland skrev:Nu har förberedelserna för ett möjligt uteliv börjat för vår lille katt. Har investerat i ett halsband med ID-bricka (han är givetvis chippad också), men nu funderar jag på fästingmedel. Vi har väldigt mycket fästingar här, och TBE förekommer. Använder ni detta på era (ute)katter, isf vad för medel?
2-3/år känns ändå lite? Är det en katt som är ute "hela tiden"? Vi människor kan hitta flera fästingar på oss själva bara av att ha suttit i gräset en stund i trädgården. Vi bor nära skogen och har rådjur som passerar tomten, tror fästingarna kommer från dem...B b8q skrev:
Hon springer ute lite då och då (vi har valt att inte ha kattlucka, för att ha koll, så hon säger till när hon vill ut.) Brukar bli några timmar om dagen.MariaiÖstergötland skrev:
Även om vi bor i ett villaområde är det en del rådjur och räv på tomten, och lite vildvuxet gräs och skogspartier som katten brukar ligga och lura i.
Intressant med kattluckan (eller inte kattlucka). Jag har trott att det är ett "måste" att ha det om katten är utomhus, men det är det kanske inte...B b8q skrev:Hon springer ute lite då och då (vi har valt att inte ha kattlucka, för att ha koll, så hon säger till när hon vill ut.) Brukar bli några timmar om dagen.
Även om vi bor i ett villaområde är det en del rådjur och räv på tomten, och lite vildvuxet gräs och skogspartier som katten brukar ligga och lura i.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 600 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 600 inlägg
Vi skaffade Bravecto till Skrållan, har haft det till hunden i flera år med goda resultat. Men blev aldrig att hon fick vara ute i koppel förra sommaren.
Frontline har vi testat men har inte fungerat lika bra som Bravecto, största fördelen är väl att de som biter också dör.
Frontline har vi testat men har inte fungerat lika bra som Bravecto, största fördelen är väl att de som biter också dör.
Det tror jag också.MariaiÖstergötland skrev:
Då vi flyttade in här för tio år sedan gick rådjuren över tomten ibland och det fanns mycket fästingar.
Hittade dem på hundarna.
Vi inhägnade de närmaste 4000 m2 runt huset (för att vargen skulle välja lättare byte än våra hundar).
Efter det blev det färre och färre fästingar år från år och efter ca tre år var de helt borta.
Nu får hunden bara fästingar efter promenader i skog och mark.
Gustav (katten) som bott här i tre år får enstaka fästingar men han går ju utanför staketet.
Brukar ge honom Frontline men har övervägt att gå över till Bravecto som funkade bra på hundarna.
Introducerat honom för uterummet idag, det var en hit.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto