1 072 926 läst · 12 909 svar
1073k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Egentligen är blötmat bättre, helst grainfree, så de får i sig vätska ordentligt. Särskilt hankatter kan få problem med urinstenar när de bara äter torrfoder. Här får jag kämpa så att de äter blötmaten och inte bara torrisar.
Men om hans mage är bättre utan blötmaten skulle jag nog vänta ett tag innan jag försiktigt introducerade den igen.
Men om hans mage är bättre utan blötmaten skulle jag nog vänta ett tag innan jag försiktigt introducerade den igen.
Tror inte att det finns krav på att gilla alla katter.. Men när man börjar tycka om en blir det lätt så att man börjar tycka om andra.MariaiÖstergötland skrev:
Sedan behöver du kanske inte behöver bli som jag som fotograferar främmande katter och skickar bilder till dottern. Som blir glad över bilderna
Hahaha, du får visa henne bild på min lille sötnos, då måste hon bli charmad.Karlia skrev:
Lite blötmat är bra, men vänta tio dagar så att magen stabiliseras. Om han ff bajsar fint då kan du börja med lite blötmat. En tsk första dagen och sedan öka, då ser du snabbt hur magen reagerar. Vi ger blötmat, en eller två msk, på morgonen, för vätskans skull men just nu äter vår katt inte mer än lite grann. Han dricker dock bra och kissar. Då håll kåll på hur mycket din katt kissar också.
Du har koll på att många katter föredrar vatten som inte står ihop med maten?
Vår dricker ur akvarierna, vattenkranen och har en skål i vårt sovrum.
Det svåra är att få vår katt att dricka när vi är på landet för där är så efterblivet att det inte finns rinnande vatten.
Det svåra är att få vår katt att dricka när vi är på landet för där är så efterblivet att det inte finns rinnande vatten.
Jag skulle absolut skaffa akvarium om det var vad som krävdes för att katterna skulle dricka. Men din hör till undantagen, oftast dricker kissarna ändåJiji skrev:Lite blötmat är bra, men vänta tio dagar så att magen stabiliseras. Om han ff bajsar fint då kan du börja med lite blötmat. En tsk första dagen och sedan öka, då ser du snabbt hur magen reagerar. Vi ger blötmat, en eller två msk, på morgonen, för vätskans skull men just nu äter vår katt inte mer än lite grann. Han dricker dock bra och kissar. Då håll kåll på hur mycket din katt kissar också.
Tack! Då behöver jag inte skicka iväg maken extra till djuraffären idag.Jiji skrev:Lite blötmat är bra, men vänta tio dagar så att magen stabiliseras. Om han ff bajsar fint då kan du börja med lite blötmat. En tsk första dagen och sedan öka, då ser du snabbt hur magen reagerar. Vi ger blötmat, en eller två msk, på morgonen, för vätskans skull men just nu äter vår katt inte mer än lite grann. Han dricker dock bra och kissar. Då håll kåll på hur mycket din katt kissar också.
Vår lillkille dricker gärna vatten ur sin skål i köket, och har inte visat tendenser att vilja dricka någon annanstans ännu.
Igenkänningsfaktor på stugan, mina föräldrar har varken el eller rinnande vatten och dasset är 20 m från huset. I sommarstugan alltså.
Än idag har han bajsat 2 fasta, ganska korta korvar. Mot tidigare upp till 5 kladdiga "högar"/dag. Vilken skillnad det blev snabbt! Tackar er så hemskt mycket för era tips och råd, jag hade nog varit antingen gråhårig eller hårlös vid det här laget om jag inte frågat om råd här.
Bonusbild: här köper man fina kattbäddar och så gosar han in sig på skyddsplasten från Jysk-bokhyllan.
Bonusbild: här köper man fina kattbäddar och så gosar han in sig på skyddsplasten från Jysk-bokhyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MariaiÖstergötland
Själv skulle jag nog låta det gå relativt länge innan jag börjar ändra i något, ifall det nu har börjat fungera.
Både att ta in mattor och sånt, och att ändra på mat, kattsand, lådans plats etc.
Det är nog rätt bra att först låta det bli riktigt stabilt, sen ändra försiktigt lite i taget.
Inte för att det säkert behövs, men för att bakslag skulle vara så tråkigt.
Som läget är just nu så är det väl ingen som lider speciellt mycket? Lillkatten saknar förstås sitt blötfoder, ni saknar kanske era mattor. Men sånt klarar ni er säkert utan någon vecka till.
Hade du kollat upp vilket foder han fick hos uppfödaren? Börja gärna med det, sen när ni återintroducerar blötfoder.
Själv skulle jag nog låta det gå relativt länge innan jag börjar ändra i något, ifall det nu har börjat fungera.
Både att ta in mattor och sånt, och att ändra på mat, kattsand, lådans plats etc.
Det är nog rätt bra att först låta det bli riktigt stabilt, sen ändra försiktigt lite i taget.
Som läget är just nu så är det väl ingen som lider speciellt mycket? Lillkatten saknar förstås sitt blötfoder, ni saknar kanske era mattor. Men sånt klarar ni er säkert utan någon vecka till.
Hade du kollat upp vilket foder han fick hos uppfödaren? Börja gärna med det, sen när ni återintroducerar blötfoder.
Nej, ingen lider någon nöd, men vi har stort sovrum och 3 mattor i vanliga fall, nu ingen, både kallt och kalt.Mikael_L skrev:MariaiÖstergötland
Ja, han fick Royal Canin Kitten blötfoder, så vi ska köpa den och återintroducera sakta men säkert om nån vecka kanske.