Karlia Karlia skrev:
Snart 7 månader. Tur att hon sover lika intensivt som hon leker, hon klättrar fortfarande i gardiner [bild]
Katten är 3,5 år och han klättrar i gardinerna. Katten och jag har bestämt att det är ok i vardagsrummet men ingen annanstans. Eller vi är inte riktigt överens i frågan men ungefär så... :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 8 till
  • Laddar…
Mina är 8,8,7 och 6, och springer fortfarande på väggarna och klättrar i gardiner ibland :sweat:

• Haha
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jiji Jiji skrev:
Katten är 3,5 år och han klättrar i gardinerna. Katten och jag har bestämt att det är ok i vardagsrummet men ingen annanstans. Eller vi är inte riktigt överens i frågan men ungefär så... :crysmile:
Du är överens, antar jag ... :crysmile:

Jag måste ändå säga att Frasse är väldigt lugn inomhus, alltid, nuförtiden.
Eller vi får väl se till vintern, jag anar att det kommer vara en aningens mer understimulerad katt vi har då, då han troligen inte alls kommer vara ute lika många timmar om dagen. Förra vintern var ju så.

Men oavsett, ingen klätterkatt, verkar inte ens vara upp på matbord eller köksbänkar.
Han börjar dock bli lite bortskämd så han hoppar ibland upp på en stol när vi sitter till bords och kollar, ber och hoppas på något gott.

Har inte sett Frasse klättra i träd utomhus heller, kanske en meter upp på en stam, för att sen hoppa ner.
En grannkatt fick jag rädda typ 5 meter upp i en tall, när skatorna höll på och anföll kattstackaren, deras bo var i trädet!

Det är intressant hur otroligt olika alla katter är. Därför är det också fullständigt naturligt att vi alla har katt på olika vis. En del har katter som trivs bra inomhus, andra (som jag) har en som trivs dåligt inomhus, utom för att äta och sova ibland.
En del äter för mycket, andra för lite, vilket påverkar hur och vilken mat man ger, osv.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Om Katten bara är inne blir han understimulerad det är helt klart. Att vara ute i trädgården är ett måste. Han är ute i trädgården i stort sett hela dagen om det inte regnar.
Vi har ju en ganska lummig trädgård med många ställen att vara på och mycket att undersöka. Han har mycket att göra på dagarna. Smyga, gömma sig, springa och klättra. En inte så liten del av hans uppgifter är att kolla vad grannarna gör. Då klättrar han upp på stängslet och tittar in till våra två grannar. När han kommer in på kvällen leker han en stund med hundarna och sen lägger han sig på soffryggen bakom oss och myser tills vi alla går och lägger oss. Det är ett hårt jobb men någon måste göra det. ;)

• Gilla
  • Älska
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Utlånad till dottern som känner sig ensam utan katt. Signe är den av katterna som bäst klarar förändring.

Först tänkte dottern att hon inte ville ha katt eftersom den inte skulle kunna vara ute hos henne som bor i liten lägenhet centralt. Nu funderar hon på äldre stillsam katt som klarar och är van att vara inne. Provar med Signe för att se hur det går.

Grå katt Signe sitter på fönsterkarmen inomhus bredvid en röd växt, ser lugn ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Nisse gillar äventyrsbanor... (som när man försöker bygga upp något för att hindra att han tar sig ut/dit osv).

Men tror aldrig han ens nuddat en gardin.. petat på nån växt/blomma.. en gång hade han ner en ljushållare tror jag.. när han klättrade på öppna spisen.. (men där står 2000 smågrejer o glas osv.. så att inte hela är nerrivet ser jag som en vinst i fallet..)

Vi såg att han klöst på baksidan av en fåtölj några gånger... sedan köpte vi ett kattorn.. och där slipar han numer klorna.

Han e dock en mästare på att rulla ihop gångmattan hahaha så att pappa fastnar med rullatorn när han försöker gå..(tror katten gör det på ren jäkelskap :p )

Men det är märkligt tycker jag.. en kattunge som en dag bara satte sig på trappen och hade bestämt sig för att han skulle bo här.. helt orädd för oss, hunden.. har gått på lådan sedan vi köpte den (han gör sitt ute för det mesta).. har inte haft ner några blommor.. hoppar inte på fönsterbrädorna.. river inte på tapeterna (eller andra möbler)

Tror han dessutom kollat på hur hunden funkar o gör... han ligger på golvet i hennes gamla säng... ligger gärna under köksbordet.. sover inte på möblerna, men hoppar gärna upp i sängen om det är lugnt.. ska kolla allt som går att äta .. och sitter nedanför pappa och tindrar med ögonen för att få smaka av både frukost lunch o middag.. (när han är hemma). Om pappa visslar och han är nära.. ja då kommer han fortare än hunden haha

Djur e lustiga.. undrar än idag var han kom ifrån :thinking:

• Gilla
  • Älska
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Nisse började tidigt fundera på det här med att lägga lite på hullet inför vinterdvalan...

Katt ligger avslappnat på sidan på grus vid stenplattor och gräsmatta i solskenet.
Skapa konto

.. började äta både godis, matransonen och alla extra möss/sork som dök upp här på sensommaren! Vi tränar också på att ligga still under en längre tid.. o vila.. i värmen..

• Gilla
  • Älska
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Om man klipper av handtagen på kassen blir den säkrare OCH roligare

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 11 till
  • Laddar…
Thania steker sig lite :love: Hon är först på plats när kaminen tänds. Ester som är korthårig är inte alls lika förtjust i värme, borde vara tvärtom.
Långt hårig katt som slappnar av på mattan framför en tänd kamin.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 10 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Thania steker sig lite :love: Hon är först på plats när kaminen tänds. Ester som är korthårig är inte alls lika förtjust i värme, borde vara tvärtom.
[bild]
OT: Vilken fin kamin. Det ser ut som att den står ganska nära väggen? (Letar så klart efter snygga modeller som kan göra det så att Katten kan få ligga och gosa sig framför kaminen, han också.)

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Kaminen är en Westbo Victoria, vår står ca 8 cm från väggen. Den får stå så nära som 5 cm från icke brännbart vägg, annars 12 cm från brännbar vägg.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Långhårig beige katt som ligger avslappnat på rygg på en soffa med prydnadskuddar.
Skapa konto

Värt att påminnas om, han valde oss :love:
Älskade Bärroristen!

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 13 till
  • Laddar…
Karlia
Med Signe borta bestämde sig Smilla för att hon är kompis med Svea. Jag hörde ett litet morr när hon hoppade upp, det var allt från Svea. Nu får dammsugningen vänta.

Två katter sover tätt intill varandra, en på en färgglad dyna och den andra på en svart matta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fadai och 10 till
  • Laddar…
En orangevit katt som vilar på en soffa framför en öppen spis med brinnande eld.
Skapa konto

Vissa eldar för kråkorna.
Andra för katten :giggle:

• Gilla
  • Älska
fribygg och 14 till
  • Laddar…
Vet inte hur många gånger jag önskat att jag var en katt då väckarklockan ringer.
En katt som ligger och sover ihopkurad på en grå filt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
lenalo och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.