kisumisu kisumisu skrev:
Jag har dock placerat vattenskålen inne i toaletten.
Vi har också kattvattnet på toa. Dels är det golvet tåligt mot dräll och dels "påstås det" att det kan vara bra att ha mat och vatten åtskilt. Jag har egentligen ingen aning om varför.

Katter, alltså vilda kattdjur dricker inte på samma ställe som de äter. Så det är väl en nedärvd instinkt. Men som alltid väldigt olika på individnivå.
Hemma dricker vår katt ur akvariet och kranen i handfatet. På landet fick vi köpa en dricksfontän för han drack inte ordentligt när det var stillastående vatten. Vi har inte indraget vatten på landet och det blev sjukt jobbigt att stå med kåsa och hälla åt honom ;).

Att hankatter dricker för lite kan leda till urinsten.
Nu har han en ful dricksfontän som står på ett diskbänksunderlag och han är nöjd. Jag funderade på att starta ett akvarium på landet också men kände att det trots allt finns risk för läckage och vi är inte där varje helg ens på vintern. Jag får nöja mig med de akvarium jag har hemma ;)

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi har vattenskålen i köket och matskålarna i ett annat rum i grovköket. Fungerar bra, ser båda katterna där och dricker nu som då. Vi hade fontän men det är för mycket jobb att hålla på med den (plockas isär och rengöras behövs typ en gång i veckan och det var för ofta) så vi använder istället den stora underdelen i porslin som skål, byter vatten en gång om dagen.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Huvudsaken är ju att de dricker tillräckligt. Hur och var spelar ju ingen roll.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Jiji Jiji skrev:
Huvudsaken är ju att de dricker tillräckligt. Hur och var spelar ju ingen roll.
Nä det spelar ju ingen roll.

Men blir problem om katten är kinkig.
Ena av mina katter fick problem med urinstenar för att han drack för lite.

Katten har något gammalt i naturen att man kan inte dricka vattnet som är nära bytet pga att den kontaminerad.

Lustigt nog kan mina katter dricka i badrummet fast deras kattlåda är där som jag anser är mer en kontamineringsfråga :thinking:

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Ja precis om de inte dricker blir det ett problem - och just därför tycker jag att det är viktigt att hitta det sätt som passar katten bäst. Och ja, gillar de att dricka vid lådan så varför inte. En jag känner har ställt en vattenskål i en låda i vardagsrummet. Jag prövade att hälla vatten i en ugnsform och lägga i lite stenar och det funkade först men sen tappade katten intresse för det och då fick det bli ful fontän.

Min ena katt dricker ur en vanlig vattenskål, men man får inte titta på honom, då går ha därifrån. Den andra vill helst ha rinnande vatten ur kranen.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Såg min katt (Oskar) idag på nån annans instagram, han tycker ju om att vara vid lekparken om det är folk där.

Katten Oskar som nosar på en bortglömd handske i en snötäckt lekpark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden beskärd för anonymitet

• Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Såg min katt (Oskar) idag på nån annans instagram, han tycker ju om att vara vid lekparken om det är folk där.

[bild]

Bilden beskärd för anonymitet
Vår katt hade också hängt vid lekplatsen om han hade fått gå ut. :D

Intressant med vattnet. Har vattnet vid matskålen och det verkar fungera.
Dock noterade jag igår att direkt när jag släppte ut henne så gick hon direkt till baljan som står under värmepumpens uteaggregat och drack en hel del.
Ska göra ett vetenskapligt experiment med ytterligare vattenskål :)

4integration jocke4u skrev:
Intressant med vattnet. Har vattnet vid matskålen och det verkar fungera.
Dock noterade jag igår att direkt när jag släppte ut henne så gick hon direkt till baljan som står under värmepumpens uteaggregat och drack en hel del.
Ska göra ett vetenskapligt experiment med ytterligare vattenskål :)
Ja testa.
För honkatter, som har ett vidare urinrör än hankatter blir det inte riktigt lika illa om de dricker lite för lite. Kristallerna som bildas kan oftast passera hos honkatter. Men även honkatter kan drabbas av urinsten.
Många utekatter dricker säkert ute och kanske äter en och annan saftig mus så att de får i sig tillräckligt med vätska.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Mina älsklingar ;):love:
Det känns som att det fattas en baby?

Jiji Jiji skrev:
Vår katt hade också hängt vid lekplatsen om han hade fått gå ut. :D
Självklart, sandlådan är världens största kattoalett ju!

• Arg
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Självklart, sandlådan är världens största kattoalett ju!
Aaah, tänkte mer på gosiga, mjälla barn.

• Haha
Maria T
  • Laddar…
I våra katters fall är det bokstavligen att det finns folk där. Har sett dom ligga inne och sen märka folk vid lekplatsen, ögonen blir stora, dom hoppar ner från soffan och springer ut genom kattluckan och springer över gården och skogsremsan till lekplatsen.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.