Karlia
Och jag har en olycklig innekatt, hon vill vara där jag och stora kissen är. Nu har hon i och för sig ingen aning om hur blött och kallt det är ute. Grå innekatt tittar längtansfullt ut genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Hemmakatten och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Oj, såg så längtande och ledsen ut.

Varför får ena katten vara ute, men inte hon på bilden?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Därför att hon är supersocial och älskar alla. Följt med främlingar hem varpå jag hittat på hemsida Facebook - upphittad katt, jag tog hand om henne över natten.
Inte konstigt att hon inte kommer hem när hon blir instängd hos någon:oops: Efter att det hänt tre gånger gav jag upp och låter henne vara inne - för det mesta är hon nöjd och glad.
Att hon första gången hon gick ut fick syn på den stora sandlådan på gården full med barn, snabbt galopperade dit och började gräva.. Det må vara hänt, många andra som har katter här, någon lyfte upp henne och konstaterade att det lika gärna kunde ha varit deras.

Och det är stora katten hon tittar längtande efter, inte mig.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Just nu är livet ganska bra igen, jag lovar! Grå katt som ser uppåt och tassar i luften på en röd soffa, med en bokhylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är helt övertygad om att väldigt många katter har ett utmärkt liv såsom innekatter, visst kan de kolla ut och se längtande ut, men det är ju mest naturligt för en katt att vara nyfiken på "det bortom".

Men det är nog också en hel del personlighet. Frasse som vi köpte, nästan 9 månader gammal, var tänkt som innekatt (och hon har haft andra katter tidigare) men det visade sig att Frasse inte verkade må så bra av det, han var rätt stressad, väldigt på, på alla sätt och vis, och alldeles för energirik och ostimulerad.
Så hon ville få tag i någon som kunde ha honom som utekatt.

Och vi hade han först en vecka inomhus, väldigt trevlig och lugn och bra de första dagarna (för nu var det ju en helt ny miljö) men i slutet av veckan började vi inse vad som var problemet. :)
Och nu när han går ut och in som han vill så är han helt klart mycket lugnare och stabilare. Ja han sover ju sina 19 timmar inne ... ;)

Och jag kan väl passa på och skicka en bild när Frasse leker med sin julklapp, ... eller är det tvärtom?
Grå katt inne som tittar nedåt med en leksak i form av en snigel på huvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Precis, katter är personligheter och olika! Stora kissen är van att vara ute, mår bra av att få gå ut och in som hon vill. Bestämmer det mesta här hemma med bestämd men vänlig tass. Lilla katten accepterar tillvaron på ett helt annat sätt.
 
Mikael_L
Mmmm, mums med oxfilé, men då är det ju nyår ändå. (y) :cool:
(Inte mycket, jag vet inte hur mycket man vågar ge katten av olika slags mat)
Grå katt äter ur en matskål märkt med "Boss".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, mums med oxfilé, men då är det ju nyår ändå. (y) :cool:
(Inte mycket, jag vet inte hur mycket man vågar ge katten av olika slags mat)
[bild]
Ottillagat kan du ge i princip vad som helst till katten. Kött, fisk, skaldjur, fågel. Inga problem. Otillagade ben mm är inga bekymmer heller. Tillagade ben är big no-no. Dom splittrar sig och blir väldigt vassa flisor som kan riva upp tarm och mage. Det mjukgörande ämne som finns i ben försvinner nämligen vid upphettning.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Fast en katt som inte är van att äta rått kött kan bli lös i magen, så det är bra att ta det lite lugnt i början. ;)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Mina små kräsna blev självklart erbjudna oxfilé, både rå och stekta små bitar. De sniffade men ansåg inte att det dög som mat :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Här är det prosciutto till han och carpaccio till hon som är std..
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Ok vankas det anka är hon där.. direkt! Närbild på en katts ansikte suddigt i förgrunden med anka på en tallrik i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Fast en katt som inte är van att äta rått kött kan bli lös i magen, så det är bra att ta det lite lugnt i början. ;)
Nja de vetefaen. Min MCO Ymer hade lös mage, blev bra i magen (över en natt) när jag började servera råfoder och tog bort torrfodret. Råfoder är skonkost jämfört med torrfoder iom det inte är processat, tillsatt onödiga vegetabilier och koncentrerat som torrisarna är. I många fall är torrfoder orsak till dåliga magar...
 
Jodå, visst är överkänslighet mot foder ett problem för många av våra sällskapsdjur. Men rått nötkött är inte lättsmält och ingår inte normalt i katters diet. Men det är ju individuellt. Då här på nyår kan det ju vara dumt att testa bara. Trist att torka upp efter katten eller hunden i morgon. ;)
 
En svartvit katt sitter på en gräsmatta och tittar bort, bredvid buskar och en solcellslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dhle och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.