1 076 464 läst · 12 966 svar
1076k läst
13,0k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Bra jägare , men vid mer än en mus inne skulle jag börja bli nervös över va fasiken de kom ifrån?! Sju stycken är ju inte direkt vardag inne.. antar jag????Microkatten skrev:Kom precis hem. Tre högar av f.d. möss låg på golvet. En "presentmus" (ej uppäten, smakar dåligt) låg också på golvet. En katt sprang ut från toa med en pipande mus i munnen. Nu uppäten. Tio minuter senare, dags igen:
[bild]
Vid frukost släpade de två också in en levande mus.
Sju (7!) möss insläpade hittills idag. Och dagen är inte över...
Ja, de är fantastiska jägare! Jag har försökt säga till dem att de inte behöver komma in och visa upp varje mus de tar, men de verkar inte lyssna så mycket på det örat. Normalt släpar de in 2-4 möss om dagen som de ofta hittar ute på fältet. Som tur är så finns det inte så mycket möss inomhus, förutom de som släpas in då, ibland levande...
Våra katter lärde jag så att de lämnade sina möss och sorkar i carporten.Microkatten skrev:Ja, de är fantastiska jägare! Jag har försökt säga till dem att de inte behöver komma in och visa upp varje mus de tar, men de verkar inte lyssna så mycket på det örat. Normalt släpar de in 2-4 möss om dagen som de ofta hittar ute på fältet. Som tur är så finns det inte så mycket möss inomhus, förutom de som släpas in då, ibland levande...
Tog ett tag innan katterna fattade men varje gång de kom in med en död mus eller sork så tog jag bytet och la det i carporten. Levde bytet så lyfte jag ut både katt och byte till carporten.
Slängde varje dag iväg bytet uppåt skogen. Men oftast låg där ett nytt byte i carporten nästa dag.
Katterna lydde väl inte alltid till 100%. De gånger de inte lydde la de alltid bytet bredvid min, bara min, säng. Gissa vad som hände på morgonen när jag satte fötterna på golvet. Jo, just det, trampade alltid på nån äcklig mus. Och DÅ var det aldrig någon katt i närheten minsann (de brukade oftast sova i sängen) när detta hände. Fick aldrig reda på om alla katterna var i maskopi med varandra eller om det bara var en kattsyndare. Kattskrällen!
Vi gjorde på liknande sätt det första året, slängde ut både mus och katt så fort det gick. Ibland slängdes samma mus ut 3-4 gånger, så vi lärde oss att samtidigt låsa kattluckan en stund. Ambitionen numera är att se till att de håller mössen borta från mattorna så de inte blir nedsölade. Ibland får man helt enkelt erkänna sig besegrad. Det är ju trots allt inte vi som bestämmer i huset.
Ett trick som fortfarande kan funka, speciellt om de tar in en stackars fågel, är att öppna en ytterdörr så fort de rusar in genom kattluckan med bytet i munnen. Då kan de glatt direkt trava ut genom den öppna dörren, fortfarande med bytet i munnen. Sedan gäller det att snabbt låsa kattluckan!
Ett trick som fortfarande kan funka, speciellt om de tar in en stackars fågel, är att öppna en ytterdörr så fort de rusar in genom kattluckan med bytet i munnen. Då kan de glatt direkt trava ut genom den öppna dörren, fortfarande med bytet i munnen. Sedan gäller det att snabbt låsa kattluckan!
Jag sölade själv ner en matta en gång då en katt lyckats "installera" en ännu levande mus under mattan. Min sömniga fot råkade åtgärdad det misstaget, med tråkiga konsekvenser för mattan.Microkatten skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Ytterligare en bild på sötnosen Julia som jag adopterat från ett katthem efter att hon blivit omhändertagen av Länsstyrelsen. Visar att man kan få en helt underbar katt trots att de gått igenom massa tråkigheter, om de får en ny och stabil miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder