Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jättebra grejer. Inga problem att få in i Ajax. Har ställt in så kamerorna spelar in i 1080p 12 fps, för att spara lite bandbredd. Håller på att justera "motion detection" just nu (spela bara in när något rör sig), svårt med massor av skuggor och barnens uppblåsbara måltavla...

Kan ta upp kamerorna på tv:n också, har en Philips med Android TV och använder appen TinyCam. Lite kul gren så där...

[media]

Hej! Om din kamera ser något och börjar filma, får du det till dig då i form av notis eller sms via Ajax. Hur fungerar det? Ha de gott. David

Miskusi Miskusi skrev:
Hej! Om din kamera ser något och börjar filma, får du det till dig då i form av notis eller sms via Ajax. Hur fungerar det? Ha de gott. David
Ja den kan skicka mail, har stängt av det just nu för jag har svårt att få till motion detection faktiskt. Jäkligt mycket inspelat men om jag sänker den för lågt börjar den spela in för sent när det verkligen hade behövts märker jag... Knepigt är det...

(Den reagerar bl.a. på när strålkastaren på parkeringen går igång, och den är ju helt värdelös och går igång på det mesta typ snö eller regn.)

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Såhär har vi lagt upp vår larmlösning:

Nattläge (skalskydd) som du själv definerar precis som du vill ha det. Ingen risk vid nattpissning såvida du inte öppnar en larmad dörr, men toalettdörren är ju dumt att larma... I vår lösning innebär detta att bara magnetkontakter är aktiva, förrutom i garaget där allt är på.

[bild]

Fullskydd med allt när man ej är hemma. Allt aktivt.

[bild]

Normalläge när vi är hemma (men ej är i garaget).

[bild]

I övrigt har vi också brandvarnare i tak samt vattendetektorer under diskbänkar/vattenberedare, dessa är alltid på oavsett larmläge. Sirener inne samt ute.

Vi har öppen planlösning i vardagsrum/kök med mycket fönster mm. Därför valde vi MotionProtect Plus (som har två typer av detektorer) för att minska risken för falsklarm. I mer slutna utrymmen som t ex vår hall kör vi vanliga MotionProtect. Samt en central CombiProtect med glaskross för att täcka så mycket som möjligt.

Detta är som sagt vårt upplägg som vi tycker fungerar riktigt bra. Detta tycker jag är en av styrkorna med Ajax, dvs att manej måste kompromissa med innehåll i standardpaket utan anpassar/byggar ut för att passa ens behov. Även ett plus att man ser temperaturen i varje definerat rum. Vi har knappsatsen men använder den bara för utpassage, annars styr vi allt med appen. Nyckelringen ligger gömd ifall om att.

Mvh Andreas

Nu har jag monterat larmet och försöker klura ut hur jag ska konfigurera det. Just nu tänker jag så här…

Jag vill ha fyra stycken zoner:
  1. Skalskydd utan entredörr (ett gäng DoorProtectPlus)
  2. Entredörr (DoorProtectPlus)
  3. Garage (DoorProtectPlus och IR-kross)
  4. Volymskydd (ett gäng IR-kross)
Nattläget är i praktiken att zon 1,2,3 är inkopplade.

I systemet har jag både inomhus-siren plus utomhussiren.

När vi är hemma och vi kanske använder Nattläget (när vi sover); eller t.ex. när en eller flera av zonerna 1,2,3 är inkopplade, så vill jag att bara den lilla inomhus-siren ska gå på vid larm (eller framförallt vid fellarm:))

När vi åker hemifrån, och vi kopplar på hela larmet, så vill vi att alla sirener ska tjuta vid larm.

Är det någon som gjort något liknande med olika sirener vid olika larm? Tips och trix?

Mvh/romerome

Varför vill man ha larmklocka inne som ska tjuta mitt i natten? Förstår inte att ha larm på när man är hemma riktigt..

Jag förstår inte varför det är så konstigt? Skulle inte du vilja veta om någon försökte bryta sig in i t ex rummet dina barn sover i? Om du dessutom redan har larmlösningen för det?

Ja precis så! Börjar tjuta inomhus mitt i natten! Nä tack

Så då larmar du säkert inte bilen på uppfarten när du är hemma heller? Och stänger av brandlarmet? Tänk om något/någon skulle störa din nattsömn...

Jag tror de flesta främst tänker på tryggheten med att ha ett larm installerat. Både för person och egendom, men alla är ju olika.

• Gilla
Wicke666 och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Så då larmar du säkert inte bilen på uppfarten när du är hemma heller? Och stänger av brandlarmet? Tänk om något/någon skulle störa din nattsömn...

Jag tror de flesta främst tänker på tryggheten med att ha ett larm installerat. Både för person och egendom, men alla är ju olika.
Jag larmar på natten i huset för tycker det är bra som du säger! Men bilen låser/larmar gör jag aldrig hemma. Tog frugan 3 år att lära att sluta låsa bilen! Bor på landet och vill häldre att dom kollar runt i bilen och ser att inget finns än att dom slår sönder rutan och märker det

• Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Jag har förresten ett tips för att slippa pipandet av fördröjningen när man aktiverar nattläget! Om du har flera zoner definerade, börja med att aktivera nattläget (då piper larmet under fötdröjningen) men aktivera då direkt en zon, så piper det bara en gång (förutsatt att den zonen ej har någon fördröjning)!

Om ni förstår hur jag menar...

Är inte så rädd av mig, vi har ny bil, ibland låser vi och ibland inte, kan inte vara rädd för allt, häromkring aldrig varit ett inbrott eller stöld, ändå stad med 120’ invånare, var lite sugen på nåt larm, mest för att övervaka tex brand och att alla faser finns, annars får de väl gå in och titta och säga hej..

H Husqvarna220Ac skrev:
Är inte så rädd av mig, vi har ny bil, ibland låser vi och ibland inte, kan inte vara rädd för allt, häromkring aldrig varit ett inbrott eller stöld, ändå stad med 120’ invånare, var lite sugen på nåt larm, mest för att övervaka tex brand och att alla faser finns, annars får de väl gå in och titta och säga hej..
Du är inte rädd så varför skaffar du ett larm när du egentligen behöver hemautomations lösning?

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Larm är ju även skönt att ha så vet frugan och barnen att det inte är eller har varit någon i huset. Om dom inte kommer dit samtidigt så klar:rofl: och man vet att barnen har komitt hem från skolan.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Har inte skaffat nåt larm..
Uppfattade det så med tanke på dina kommentarer och aktivitet här. Men du kanske är mer aktiv i forum med automation eftersom det är det som du verkar behöva.

R romerome skrev:
Nu har jag monterat larmet och försöker klura ut hur jag ska konfigurera det. Just nu tänker jag så här…

Jag vill ha fyra stycken zoner:
  1. Skalskydd utan entredörr (ett gäng DoorProtectPlus)
  2. Entredörr (DoorProtectPlus)
  3. Garage (DoorProtectPlus och IR-kross)
  4. Volymskydd (ett gäng IR-kross)
Nattläget är i praktiken att zon 1,2,3 är inkopplade.

I systemet har jag både inomhus-siren plus utomhussiren.

När vi är hemma och vi kanske använder Nattläget (när vi sover); eller t.ex. när en eller flera av zonerna 1,2,3 är inkopplade, så vill jag att bara den lilla inomhus-siren ska gå på vid larm (eller framförallt vid fellarm:))

När vi åker hemifrån, och vi kopplar på hela larmet, så vill vi att alla sirener ska tjuta vid larm.

Är det någon som gjort något liknande med olika sirener vid olika larm? Tips och trix?

Mvh/romerome
Jag tog kontakt med Ajax Support igår och fick svar samma dag:
"At the moment such possibility is not provided. But we will transfer your wishes to our R&D team.
Also, you can leave all your ideas on our website: https://ajax.systems/support/features/
The most popular ideas are usually implemented by our developers."

Mvh/romerome

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.