Känns litet overkill med både dörrkontakter och rörelsedäckare, måste vara otroligt många delar för att komma upp i 15-24’.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Även jag är på jakt efter kamera. Jag ska montera den i min hall och rikta den emot köket så jag täcker upp hela entréplan hyfsat bra.
Min önskelista:
* så diskret som möjligt (Vill slippa förklara för alla vad det är för något som kommer på besök)
* PoE (inget batteri)
* 1080P minst, gärna högre som exempelvis 2K eller 4K.
* Pris behöver inte vara lågt. Viktigare med funktion.
* har tänkt att stänga av den med Ajax Wallplugg när vi är hemma. Har en olustig känsla över ha en aktiv kamera igång inomhus när vi är där. :)
* Bra om den har stöd för Synology Surveillance Station.

Vad skulle ni rekommendera? Behöver som sagt inte vara billigt. Bara de är bra grejer.
Hej Kendobendo!

Du och jag har identisk kravlista på kameror. Jag är nyfiken på vad du kom fram till?

Mvh/romerome
 
R romerome skrev:
Hej Kendobendo!

Du och jag har identisk kravlista på kameror. Jag är nyfiken på vad du kom fram till?

Mvh/romerome
Blev inte riktigt som jag hade tänkt. Men hur som helst så landade de i att jag valde att prova Ubiquiti UniFi UVC-G3-AF. Den är relativt liten men inte så super diskret. Men den har faktiskt bra kvalitet på bilden och den stödjer ljudupptagning också över Surveillance station. Man får dock trixa en hel del när man ska få in den i SS. SS har inte direkt stöd för kameran utan man får välja att lägga kameran i RTSP-läge och sedan mata in URL och sånt manuellt. Sedan får man sänka bitraten för att själva konfigureringen ska gå igenom. Men efter detta kan man höja upp den igen något. Även om det blev krångligt så blev ändå slutresultatet bra. Den har varit stabil för mig åtminstone än så länge och bild och ljud känns bra.
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Lite kul nyhetern med Ajax och Dahua integration
[länk]
Trevligt med förbättringar. Jag hade nog dock helst sett att Ajax hubben pratade med kameran direkt och sedan skickade vidare streamen upp till ajax cloud. Som det är gjort nu (om jag förstår det rätt) så blir man beroende av Dahua's cloud också. Lägger Dahua ner sitt cloud eller uppgraderar de i framtiden där de väljer att plocka bort stöd för just den kameran man äger så blir man tvungen att köpa nytt eller konfigurera det old school.

Men detta är nog bara början. Får hoppas på fler trevlig förbättringar inom kort.

Erik, har du hört något om Ajax API förresten? Är sugen på att integrera in det med homeassistant på något sätt. Jag har hittat en person som hävdar att de går redan över någon extremt krånglig metod. Har dock inte provat själv ännu. Men vad är det officiella ordet? Är det släppt ännu?
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Trevligt med förbättringar. Jag hade nog dock helst sett att Ajax hubben pratade med kameran direkt och sedan skickade vidare streamen upp till ajax cloud. Som det är gjort nu (om jag förstår det rätt) så blir man beroende av Dahua's cloud också. Lägger Dahua ner sitt cloud eller uppgraderar de i framtiden där de väljer att plocka bort stöd för just den kameran man äger så blir man tvungen att köpa nytt eller konfigurera det old school.

Men detta är nog bara början. Får hoppas på fler trevlig förbättringar inom kort.

Erik, har du hört något om Ajax API förresten? Är sugen på att integrera in det med homeassistant på något sätt. Jag har hittat en person som hävdar att de går redan över någon extremt krånglig metod. Har dock inte provat själv ännu. Men vad är det officiella ordet? Är det släppt ännu?
Det här med Dahua är nog det första stapplande steget mot ett öppet API...som ni säkert minns skulle API't öppnas upp för corporate customers först
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Det här med Dahua är nog det första stapplande steget mot ett öppet API...som ni säkert minns skulle API't öppnas upp för corporate customers först
Hör du något som är intressant gällande apiet får du gärna lägga en kommentar här i tråden framöver.
 
  • Gilla
Erik Hellgren och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet om det finns gräns hur mycket temperatur sensoren får diffa på enheterna?


Edit: nu diffar det bara 1 grad så det duger åt mig i alla fall (y)
 
Redigerat:
L LordTTK skrev:
Någon som vet om det finns gräns hur mycket temperatur sensoren får diffa på enheterna?


Edit: nu diffar det bara 1 grad så det duger åt mig i alla fall (y)
Svårt att säga, den visar enhetens temp i kretsen/processorn. Ofta kan den diffa 1-2 grader mot omgivningen, men om man tex "hetsar" en enhet kan man ofta se att den går upp lite till.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Någon som har erfarenhet av Ajax i kombination med robotdammsugare? Funkar det bra utan en massa falsklarm? Jag har en kombination av MotionProtect, MotionProtect Plus & CombiProtect installerat.

Någon som vet eller har tips?
Funkar bra här, både med Roomba och Xiaomi
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Googlat som en dåre nu utan framgång, går det att koppla ihop Ajax-systemet med ett Yale doorman-lås?
 
S Svedis skrev:
Googlat som en dåre nu utan framgång, går det att koppla ihop Ajax-systemet med ett Yale doorman-lås?
Inte i dagsläget, Det finns önskemål om att detta skall implementeras. Dock inget klart om eller när, Verisure har väl i stort sett ensamrätt på integration med Yale Doorman i dagsläget...
 
Hej någon mer som får notiser om att larmet är frånkopplaf från kodpanelen (men larmet är på) och sedan några timmar senare så säger den att larmet är påslaget från kodpanelen?
 
Hej,
testar här innan jag skriver på supporten på Ajax sida.

Vi har precis byggt hus och jag förbredde för trådat larm (DCS Neo). Ville ha trådlösa dörrmagneter/fönsterkross.

Men samtidigt så drog jag och monterade 6 st 230V branddeckare som är sammankopplade med Fas, nolla, jord och en "tändtråd" som blir spänningsatt (230V) vid brandlarm så att det tjuter i alla rökdeckare.

Min fråga blir nu om jag kan använda Ajax Transmitter för att göra den här "tändtråden" trådlös och haka in på Ajax systemet? Hittar inget på hemsidan om max volt eller ström för terminalerna?

Någon som vet eller kanske till och med provat?

Kanske någon som kan urläsa mer än jag ur manualen?
https://support.ajax.systems/en-us/...5.1727606139.1546895553-1613543474.1546895553

Mvh
Daniel
 
Jag funderar runt skalskydd.
Jag ska sätta magnetkontakter på några öppningsbara vridfönster och altandörrar. Som jag ser det finns det tre sätt att ta sig in (olovligen):
1) lossa de yttre trälisterna i bågen och ta ut hela glaskassetten
2) bryta upp låsning på båge/karm med kofot och öppna fönstret
3) krascha rutan och kliva igenom

Att sätta DoorProtect mellan karm och båge fångar 2)

Att sätta DoorProtect Plus mellan karm och båge fångar 2) och kanske vibration på 1) och kanske vibration på 3)

Att sätta DoorProtect mellan båge och glasruta fångar 1)

Att sätta DoorProtect Plus mellan båge och glasruta fångar 1), kanske tilt på 2) och kanske vibration på 3).

Vilken placering skull du ha valt?

Eller är enda sättet att få ett heltäckande skalskydd att ha DoorProtect Plus mellan karm och båge för att fånga 2);
att sedan kabla varje DoorProtect (Plus) med ännu en magnetkontakt mellan båge och glasruta för att fånga 1);
och slutligen komplettera med glaskross-sensor för att fånga 3)
???

Mvh/romerome
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.