690 967 läst · 2 883 svar
691k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Verkar vara extremt korkat larmsystem om de kräver att man måste vara uppkopplad mot deras server. Vad händer om man inte kan koppla upp mot Ajax servern? Går det då inte att konfigurera, larma på och av via appen?G guggen skrev:
Att uppdatering inte fungerar spelar mindre roll i fallet att Ajax har konkat eller lagt ner utvecklingen av larmsystemet som man har köpt.
Säg 5 år istället då. De tjänar inga pengar på att folk använder deras larm, utan snarare kostar driften för dem. Rimligen räknar de med att kunder köper mer tillbehör/nytt larm med jämna mellanrum för att bekosta driften.Nyfniken skrev:
Ju mer populära de blir desto större belastning på deras servrar, med stabilitetsproblem som följd. Är viss skillnad på att drifta ett system för 1000 användare och 100 000. De lär dessutom bli ett attraktivare mål för överbelastningsattacker och liknande när fler börjar använda deras produkter.
Kalla mig pessimist, men det vore oerhört tråkigt att sitta med dyr och fungerande hårdvara som av någon anledning inte går att använda.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
100.000 användare/system har de passerat, var någon gång runt årsskiftet.
Pengar in kommer förutom via produkterna även via licenser av säkerhetsföretagen/larmcentralerna som vill kunna finnas med i listan
Ajax har blivit så stort nu (finns i runt 60 länder) så jag tror risken för att de lägger ner programmet är väldigt liten. Skulle de få ekonomiska bekymmer finns det nog intressenter både som köpare och investerare i dagsläget.
Lätt att glömma att Ajax faktiskt kom ut på marknaden 2015/16. I Sverige dock Q2 2017. De är representerade i bl.a. Ryssland, England, USA och flera stora europeiska länder.
Det första systemet jag satte upp har rullat snart ett år nu utan några driftstörningar. Vilket iaf jag anser vara en bedrift iom att de både uppdaterat mjukvara och cloud ett par gånger under tiden.
Pengar in kommer förutom via produkterna även via licenser av säkerhetsföretagen/larmcentralerna som vill kunna finnas med i listan
Ajax har blivit så stort nu (finns i runt 60 länder) så jag tror risken för att de lägger ner programmet är väldigt liten. Skulle de få ekonomiska bekymmer finns det nog intressenter både som köpare och investerare i dagsläget.
Lätt att glömma att Ajax faktiskt kom ut på marknaden 2015/16. I Sverige dock Q2 2017. De är representerade i bl.a. Ryssland, England, USA och flera stora europeiska länder.
Det första systemet jag satte upp har rullat snart ett år nu utan några driftstörningar. Vilket iaf jag anser vara en bedrift iom att de både uppdaterat mjukvara och cloud ett par gånger under tiden.
Ah, de tar betalt av larmbolagen också. Det är ju bra. Missförstå mig rätt. Jag är väldigt intresserad av att köpa ett larm från dem, men det tighta beroendet till en extern part är något jag har väldigt svårt för.Erik Hellgren skrev:100.000 användare/system har de passerat, var någon gång runt årsskiftet.
Måste säga att jag är riktigt besviken på sirenen. Ljudnivån är ju näst intill löjlig även på högsta nivån. Att hålla den i handen när den tjuter för fullt är ju inte på något sätt jobbigt eller obehagligt. Betydligt lägre än brandvarnarna hemma.
Vad tycker ni om volymen? Avskräcker ju inte direkt vid inbrott.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
En inomhussirens uppgift är snarare än att avskräcka med sin volym att avskräcka genom att ljuda o på så sätt meddela busen att den är "upptäckt".L Lund skrev:Måste säga att jag är riktigt besviken på sirenen. Ljudnivån är ju näst intill löjlig även på högsta nivån. Att hålla den i handen när den tjuter för fullt är ju inte på något sätt jobbigt eller obehagligt. Betydligt lägre än brandvarnarna hemma.
Utöver det ska den varna de som ev lovligen är i byggnaden att ett intrång sker.
Så om det är 105dB eller 110dB gör nog varken till eller från.
Den inomhussirenen som kan vara avskräckande genom sin volym är väl i så fall inferno ljudbarriär med sina 125-127dB.
Fast då kostar den också som ett medelstort Ajax system.
Håller med dig i sak men tycker att en siren för 895 kr kunde varit starkare, speciellt eftersom man kan välja tre olika nivåer i appen. En siren för 79 kr på Kjell.com låter t.ex. högre. Läste på Alarmshoppen att volymen uppgår till 97 dB vilket jag tyckte var väl lågt men ser nu i manualen att det faktiskt är 105 dB vilket mer är i linje med andra system.Erik Hellgren skrev:En inomhussirens uppgift är snarare än att avskräcka med sin volym att avskräcka genom att ljuda o på så sätt meddela busen att den är "upptäckt".
Utöver det ska den varna de som ev lovligen är i byggnaden att ett intrång sker.
Så om det är 105dB eller 110dB gör nog varken till eller från.
Den inomhussirenen som kan vara avskräckande genom sin volym är väl i så fall inferno ljudbarriär med sina 125-127dB.
Fast då kostar den också som ett medelstort Ajax system.
Appropå sirenen, vet du vad kontakten under sirenen är tillför? Följer med en liten sladd man kan koppla in där.
Finns nog knappt ngt system av någon art som i dagsläget ej är beroende av ett servet system idag. Iaf inte om man vill ha ngn form av app.CapsLock skrev:Verkar vara extremt korkat larmsystem om de kräver att man måste vara uppkopplad mot deras server. Vad händer om man inte kan koppla upp mot Ajax servern? Går det då inte att konfigurera, larma på och av via appen?
Att uppdatering inte fungerar spelar mindre roll i fallet att Ajax har konkat eller lagt ner utvecklingen av larmsystemet som man har köpt.
Så korkat... Knappast, utan helt enkelt standard för moderna system.
Det kommer ju ändå att använda larmet även utan tillgång till server, eller missar jag något?G guggen skrev:
Jodå men man får då ingen tillgång till appen och tex larm via den.Nyfniken skrev:
Men det skall vara så, en bra design kräver en server, på detta sätt talar samtliga enheter ut och det finns ingen standard väg in i centralenheten. När det gäller appar måste man nornalt göra så av säkerhetsskäl. Om folk bara fattade vilka beroenden all form av teknik har idag så inser de nog att Ajax central server är det minsta )
Jag förstår fortfarande inte varför appen måste kopplas mot en server hos Ajax i stället för direkt mot ens egen Ajax hub i hemmet? Slipper gärna beroendet mot Ajax.G guggen skrev:Jodå men man får då ingen tillgång till appen och tex larm via den.
Men det skall vara så, en bra design kräver en server, på detta sätt talar samtliga enheter ut och det finns ingen standard väg in i centralenheten. När det gäller appar måste man nornalt göra så av säkerhetsskäl. Om folk bara fattade vilka beroenden all form av teknik har idag så inser de nog att Ajax central server är det minsta )