K krester skrev:
Jag är inne på att skaffa ett Ajax larm till villan och har läst igenom större delen av tråden men kan ha missat något. Just nu sitter jag och räknar ihop vad för komponenter jag ska ha. Jag har dock en fråga:

Går larmet om någon passerar framför en kamera (förutsatt att det är larmat) eller måste det sitta något annan detektor som först känner av inkräktaren så att kameran sedan kan filma?
Kamerorna är bara för bildvisning (live) så de kan inte själva lösa ett larm utan det krävs detektorer för det.

L Lund skrev:
Se bifogad bild. När Main channel är ikryssad enligt mitt första inlägg visas denna notifieringar och den går inte att svepa bort.
Denna dök upp hos mig också vid en uppdatering för några veckor sedan.
Det är sannolikt en bug som de kommer städa bort i kommande versioner.

G guggen skrev:
Denna dök upp hos mig också vid en uppdatering för några veckor sedan.
Det är sannolikt en bug som de kommer städa bort i kommande versioner.
Okej, hoppas på det. vet andra appar som visar en notifiering för att hålla appen och bakgrundstjänsten vid liv så trodde det var det som var anledningen.

Frågan är ju dock vad det innebär om man klickar ur notifieringar för "Main channel" enligt min skärmdump.

P
Då får du inga notiser vid tex. På och avlarmning.

P Peter_K skrev:
Då får du inga notiser vid tex. På och avlarmning.
Ok, men enligt deras artikel nedan så ska jag ju egentligen kunna avaktivera "Background connection” och “Keep-Alive Service" vilket då medför att Androids eget notifieringssystem används och jag slipper då notifieringen som inte går att svepa bort. Enligt Ajax är Androids notifieringssystem lite mindre pålitligt, men eftersom jag får SMS vid inbrott så påverkas jag ju inte av det annat än att notifieringar för när någon larmat av/på kanske inte kommer riktigt lika snabbt.

https://ajax.systems/blog/ajax-alerts/

På min telefon så har notifieringarna fungerat lite sådär. Nackdelen med att förlita sig på bara SMS är att det är hyfsat lätt att störa ut.

Nyfniken Nyfniken skrev:
På min telefon så har notifieringarna fungerat lite sådär. Nackdelen med att förlita sig på bara SMS är att det är hyfsat lätt att störa ut.
Kan man inte få SMSen att skickas via internet? Mobilnr@operatör typ.

D D_a_g_g skrev:
Kan man inte få SMSen att skickas via internet? Mobilnr@operatör typ.
Det är det som är notifieringar.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är det som är notifieringar.
Inte riktigt det jag menar. Det är ett sms som kommer fram inte en notifiering i systemet, iaf inte som jag tänker notifiering (app som notifierar och i detta fall Ajax appen). Vet att jag i förra smarta gemet jag hade (Vera3) kunde ställa in så det från systemet gick ut som ett mail men kom fram som SMS.

Hej. Är ny på detta. Har testat i några dagar utan siren. Använder Android. Appen brukar vibrerar till någon gång och längst uppe i hörnet. Brukar det vara förbindelse symbol i rött. När jag uppdaterar i appen blir den blå.

Behöver jag oroa mig? Är det att jag kan ha dålig nätverk?

L Lund skrev:
Hur framtidssäkert skulle ni säga att Ajax system är? Jag tänker om de av någon anledning skulle lägga ner eller bli uppköpta och appen försvinner, var står man då? Antar att appen är beroende av deras servrar för att kommunicera?
Det här är jag också fundersam på. Finns det någon möjlighet att använda larmet utan deras servrar? Något api för att drifta sin egen larm-server? Är ju tyvärr inte orealistiskt att de droppar stödet för den nuvarande hårdvaran när de släpper nyare version om något år. Tråkigt att sitta med oanvändbar (men egentligen fullt fungerande hårdvara.

P PerAndersson skrev:
Det här är jag också fundersam på. Finns det någon möjlighet att använda larmet utan deras servrar? Något api för att drifta sin egen larm-server? Är ju tyvärr inte orealistiskt att de droppar stödet för den nuvarande hårdvaran när de släpper nyare version om något år. Tråkigt att sitta med oanvändbar (men egentligen fullt fungerande hårdvara.
1. Ja, man är beroende av deras servrar.

2. Det larmföretag som gör sina kunders hårdvara obrukbara efter ett år kommer inte bli långvariga.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Ägnat kvällen till att få igång allt och förutom lite strul med aktiveringen av SIM-kortet har det gått smidigt. Enda besvikelsen är kanske att sirenen på högsta volym inte är extremt hög.

En fråga, går det inte att lägga in så att tex grannen får SMS vid larm utan att han har ett konto och appen installerad?

Inga konstigheter att placera keypaden väl synlig i hallen, synlig från utsidan etc? Antar att sabotageskyddet aktiveras om nån försöker rycka bort den?

A
Nyfniken Nyfniken skrev:
1. Ja, man är beroende av deras servrar.
Varför måste man kopplas upp mot Ajax servrar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.