683 380 läst · 2 879 svar
683k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Fortfarande inte bestämt mig än mellan Ajax och Ksenia. Tror inte jag bryr mig om trådat vs trådlöst, hade kanske varit skönt med trådlöst för att skippa all kabeldragning och planering nu när tiden bara tickar och man har massa annat att göra. Batteribyte kan inte vara det jävligaste som finns och verkar ju hålla ett bra tag.
Tycker nog att Ajax prylar är snyggare än Ksenias, vilket är viktigt i ett hem kan man ju tycka.
Men man kan alltså inte integrera Ajax med belysningen via Plejd på något sett? Mest ute efter i så fall när man larmar på och av att det tänds och släcks. Även vid t ex utlöst brandlarm eller larm att belysningen tänds upp eller blinkar. Fungerar det att lösa smidigt på något sett?
Tycker nog att Ajax prylar är snyggare än Ksenias, vilket är viktigt i ett hem kan man ju tycka.
Men man kan alltså inte integrera Ajax med belysningen via Plejd på något sett? Mest ute efter i så fall när man larmar på och av att det tänds och släcks. Även vid t ex utlöst brandlarm eller larm att belysningen tänds upp eller blinkar. Fungerar det att lösa smidigt på något sett?
Med Ajax Relay och Fibaro Implant kan du få fram status (tillkopplat/frånkopplat/nattillkopplat) samt om larmet löser ut. Krävs dock lite egen uppfinningsrikedom och en gateway som snackar Z-wave.Matteandersen skrev:Fortfarande inte bestämt mig än mellan Ajax och Ksenia. Tror inte jag bryr mig om trådat vs trådlöst, hade kanske varit skönt med trådlöst för att skippa all kabeldragning och planering nu när tiden bara tickar och man har massa annat att göra. Batteribyte kan inte vara det jävligaste som finns och verkar ju hålla ett bra tag.
Okej, så det går alltså att lösa med lite pyssel. Hade varit roligt att sätta sig in i det lite mer kanske.B Blaxtar skrev:
Jag har ett Ajax relä som styr 230VAC och man kan sätta upp många olika scenarion då relät ska öppna eller sluta. Jag har det så att det triggar extern enhet vid brand eller vattenlarm.Matteandersen skrev:Fortfarande inte bestämt mig än mellan Ajax och Ksenia. Tror inte jag bryr mig om trådat vs trådlöst, hade kanske varit skönt med trådlöst för att skippa all kabeldragning och planering nu när tiden bara tickar och man har massa annat att göra. Batteribyte kan inte vara det jävligaste som finns och verkar ju hålla ett bra tag.
Ajax har reläer både för 230 och 12v. De passar i dosor (precis som Plejd) eller hållare för din skenor. Du kan styra dem med scenarior, timer, larm på/av etc. Jag kör ett gäng sådana, så när jag larmar kopplar jag ut el i ett antal uttag, kaffemaskin, tv, stänger av inkommande vatten med motorventil mm. Jag har även kopplat ett till värme systemet så jag kan växla mellan 10 och 21c i larm appen.Matteandersen skrev:Fortfarande inte bestämt mig än mellan Ajax och Ksenia. Tror inte jag bryr mig om trådat vs trådlöst, hade kanske varit skönt med trådlöst för att skippa all kabeldragning och planering nu när tiden bara tickar och man har massa annat att göra. Batteribyte kan inte vara det jävligaste som finns och verkar ju hålla ett bra tag.
Alltid bra kolla var ryck utgår från. Sthlm är stort och har du otur utgår väktaren från 45 minuter bort.J Joe Bräck skrev:
Så det är rätt bra säga var i Sthlm man bor om man frågar
Med det sagt. Kolla runt och se var de utgår från. Fria utryckningar brukar snarare betyda att de inte vill åka ut om de slipper. Men om man har en kostnad per ryck kan man ge sig fan på att de står där 1 minut efter man råkat falsklarma
Iss inte läsa bakåt så kanske framgår att larmcentralkoppling och åtgärd av väktare önskas, något som jag dock finner helt ointressant för de fastigheter jag skyddar med larm, då utvalda personer garanterat är snabbare på plats för observation och/eller åtgärd. Skulle aldrig förlita mig på extern part (brand/vattenläckage/inbrott)Appendix skrev:Alltid bra kolla var ryck utgår från. Sthlm är stort och har du otur utgår väktaren från 45 minuter bort.
Så det är rätt bra säga var i Sthlm man bor om man frågar
Med det sagt. Kolla runt och se var de utgår från. Fria utryckningar brukar snarare betyda att de inte vill åka ut om de slipper. Men om man har en kostnad per ryck kan man ge sig fan på att de står där 1 minut efter man råkat falsklarma
För dig ja. Men de flesta andra som kopplar larm till larmcentral för dyra pengar vill ju att de får ett ryck med.T Träkåk skrev:Iss inte läsa bakåt så kanske framgår att larmcentralkoppling och åtgärd av väktare önskas, något som jag dock finner helt ointressant för de fastigheter jag skyddar med larm, då utvalda personer garanterat är snabbare på plats för observation och/eller åtgärd. Skulle aldrig förlita mig på extern part (brand/vattenläckage/inbrott)
Så det var väl bra att du svarade på mitt inlägg med "nä för mig gäller det där inte" när jag inte svarade dig
Kan dina vänner åka ut till "Joe Bräck" med?
Mitt primära syfte är återställning. Bor inom 1 mil från centrala Stockholm, så räknar med att det inte ska vara särskilt långt att åka.Appendix skrev:
Att förlita sig på att ett antal vänner är hemma och beredda är inte ett alternativ utan mer som ett komplement.
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Har en Fireprotect som larmar för dammnivå, "rengöring behövs". Har rengjort, men den vägrar släppa sin varning.
Den sitter monterad i taket i hallen och var kliniskt ren vad jag kunde se när jag tagit isär den.
Tips?
Den sitter monterad i taket i hallen och var kliniskt ren vad jag kunde se när jag tagit isär den.
Tips?