richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänkte som såhär:
En vanlig hub är absolut billigast, och jag behövde inte mer funktionalitet än så.
Så jag byter helt enkelt hub när 2G-nätet försvinner
Så tänkte jag också, men tog Hub2 om jag skulle få för mig att skaffa kameradetektor, men tänkte även att det var en fördel att den var ”nyare” med avseende på uppdateringar. Prisskillnaden var rätt liten :)

Lucky2015
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänkte som såhär:
En vanlig hub är absolut billigast, och jag behövde inte mer funktionalitet än så.
Så jag byter helt enkelt hub när 2G-nätet försvinner
Läste på ett annat forum, minns inte vilket men att Ajax skulle ta fram nån slags dongle/uppgradering ifall 2g nätet försvinner. Detta så att äldre hubbar kommer att kunna användas. Men vet inte hur det blev med det men var i vintras jag läste om det.

• Gilla
minitoy
  • Laddar…
C
Behöver man egentligen dörr/fönster-magneter? Syftet med sensorer är väl att upptäcka inbrott så fort som möjligt. De flesta inbrott sker genom att fönster slås sönder, och då hjälper en glaskross-sensor bättre. Visst, dörrar kan brytas upp utan att krossa glas, men då upptäcks tjuven av rörelsedetektor när de kommer in.

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Skydda husets skal, dvs. alla möjliga ingångar har sensorer. Då behövs dörrmagneter på alla dörrar och glaskross-sensorer på alla fönster. Alternativt kan man ha "curtains" på fönster och dörrväggar. I detta fall behövs inga rörelsedetektorer inomhus.

2. Skydda husets ytor, dvs. upptäck om någon befinner sig inomhus. Det här är motsatsen till alternativ 1, inga dörr/fönster-sensorer krävs, men alla viktiga ytor behöver rörelsesensorer.

3. En kombination av 1 och 2, dvs. hängslen och livrem. Min teori är att det är onödigt och dyrt.

I alla tre alternativ kan det vara bra att komplettera med kameror för att kunna verifiera att det är en obehörig person i huset.

Vad säger ni? Vilket skulle ni välja?

Magnetkontakt på svaga dörrar typ terrass el. dyl kan vara bra, sedan IR på strategiska platser som täcker gångvägar och större glaspartier.

C
E etompau skrev:
Magnetkontakt på svaga dörrar typ terrass el. dyl kan vara bra, sedan IR på strategiska platser som täcker gångvägar och större glaspartier.
Tack! Jag är nyfiken hur du tänker. Varför räcker det inte med att bara ha IR? När tjuven kommer in så blir den ju upptäckt då?

C capybara skrev:
Tack! Jag är nyfiken hur du tänker. Varför räcker det inte med att bara ha IR? När tjuven kommer in så blir den ju upptäckt då?
Det blir kanske en snabbare detektering av inbrott om magnetkontakten löser ut.
Men för detektering av ett fullbordat inbrott/intrång lär enbart IR fungera.

Kamera/kameradetektor inomhus tror jag är en god investering. Detta tillägg skapar ju möjlighet att få visuell bekräftelse på erhållet larm. Ger ju också viss möjlighet till identifiering av buset.
Strålkastare med rörelsedetektor vilka täcker omgivning inom egen tomt - har det en reell avskräckande effekt?
och samma fråga avseende yttre kameror med rörelsedetektor?

C capybara skrev:
Behöver man egentligen dörr/fönster-magneter? Syftet med sensorer är väl att upptäcka inbrott så fort som möjligt. De flesta inbrott sker genom att fönster slås sönder, och då hjälper en glaskross-sensor bättre. Visst, dörrar kan brytas upp utan att krossa glas, men då upptäcks tjuven av rörelsedetektor när de kommer in.

1. Skydda husets skal, dvs. alla möjliga ingångar har sensorer. Då behövs dörrmagneter på alla dörrar och glaskross-sensorer på alla fönster. Alternativt kan man ha "curtains" på fönster och dörrväggar. I detta fall behövs inga rörelsedetektorer inomhus.

2. Skydda husets ytor, dvs. upptäck om någon befinner sig inomhus. Det här är motsatsen till alternativ 1, inga dörr/fönster-sensorer krävs, men alla viktiga ytor behöver rörelsesensorer.

3. En kombination av 1 och 2, dvs. hängslen och livrem. Min teori är att det är onödigt och dyrt.

I alla tre alternativ kan det vara bra att komplettera med kameror för att kunna verifiera att det är en obehörig person i huset.

Jag gjorde både ock. DPP på samtliga fönster och dörrar samt rörelsedetektor på varje plan (bor i treplansvilla). DPP på alla fönster var främst sambons krav men har själv upptäckt att det är väldigt smutt att få en varning vilka fönster som är öppna när larmet slås på. Har även glaskross på väl valda ställen

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
C capybara skrev:

Fördelen med magnet är att du kan ha larmet på nattetid.

• Gilla
capybara och 1 till
  • Laddar…
Jobbar med IT och en hel del med säkerhet och MFA (Multi faktor autentisering). MFA är typiskt runt 3 delar (1) något du vet som lösenord, pinkod, (2) något du har t.ex. en nyckel eller mobil och (3) något du är t.ex. fingeravtryck.

Med hus så är utgångsläget ofta en fysisk nyckel, alltså något du har. Får någon tag nyckeln i nyckeln så låser man upp och går in, alltså svag säkerhet till huset.

Så man monterar larm för att vara trygg och här är ju oftast pin-kod använt dvs något du vet och därmed 2 faktorer krävs för att komma in i huset obemärkt och säkrare skydd.

De som då använder tag/fob för att larma av och denna troligen sitter i samma nyckelknippa så har man inte säkrat så mycket mer än innan larm. Visst tar man sig in med "kofot" så ger det ett skydd.

Hur resonerar ni?

• Gilla
n_sandstrom och 1 till
  • Laddar…
4integration jocke4u skrev:
Jobbar med IT och en hel del med säkerhet och MFA (Multi faktor autentisering). MFA är typiskt runt 3 delar (1) något du vet som lösenord, pinkod, (2) något du har t.ex. en nyckel eller mobil och (3) något du är t.ex. fingeravtryck.

Med hus så är utgångsläget ofta en fysisk nyckel, alltså något du har. Får någon tag nyckeln i nyckeln så låser man upp och går in, alltså svag säkerhet till huset.

Så man monterar larm för att vara trygg och här är ju oftast pin-kod använt dvs något du vet och därmed 2 faktorer krävs för att komma in i huset obemärkt och säkrare skydd.

De som då använder tag/fob för att larma av och denna troligen sitter i samma nyckelknippa så har man inte säkrat så mycket mer än innan larm. Visst tar man sig in med "kofot" så ger det ett skydd.

Hur resonerar ni?
Resonerar precis som du! Vill inte använda tag/fob av just den anledningen, får någon tag på nyckeln och vet adressen så är det fritt fram att kliva in i bostaden. Med Ajax app så känner jag inte heller något behov av det :)

• Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
4integration jocke4u skrev:

Hur resonerar ni?
En av anledningarna till att jag inte vill ha tex doorman, men den är också för fil (vet att man inte behöver koppla ihop den med larmet, kanske inte går med Ajax heller).

Har dock funderat på motorlås för att kunna fortsätta med nyckel också.

Av samma anledning får inte Ajax styra garageporten, det enda Ajax får göra är att bryta strömmen till motorn när vi larmar på.

• Gilla
4integration
  • Laddar…
Hej på er!
Jag har en fråga gällande mitt ajax-system.
För att kunna skapa zoner (ville ha skalskydd och skalskydd plus rörelsevakter) så var man tvungen att lägga in ALLA enheter i egna zoner. Så jag har då, enligt min bild nedan, gjort tre grupperingar. Skalskydd där mina magnetkontakter och glaskross ligger, rörelse där alla rörelsevakter ligger och Sensorer där alla brandlarm, vattenläckage, siren, knappsats ligger.

På natten aktiverar jag skalskydd och dagtid när vi är borta så aktiveras skalskydd och rörelse.

Zonen "Sensorer" aktiveras aldrig via appen utan sker bara när man larmar på via knappsatsen (vilket vi aldrig gör).
Min fråga är egentligen, är sensorerna aktiva även om zonen "sensorer" inte är aktiv? Brandlarmet är väl aktivt ändå hoppas jag?

Eller finns det något annat smart sätt att lägga upp det jag eftersträvar?

Mvh Tobias.

Skärmdump av säkerhetssystemapp som visar zoner för Skalskydd, Sensorer och Rörelse med knappar för nattläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lucky2015
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Hej på er!
Jag har en fråga gällande mitt ajax-system.
För att kunna skapa zoner (ville ha skalskydd och skalskydd plus rörelsevakter) så var man tvungen att lägga in ALLA enheter i egna zoner. Så jag har då, enligt min bild nedan, gjort tre grupperingar. Skalskydd där mina magnetkontakter och glaskross ligger, rörelse där alla rörelsevakter ligger och Sensorer där alla brandlarm, vattenläckage, siren, knappsats ligger.

På natten aktiverar jag skalskydd och dagtid när vi är borta så aktiveras skalskydd och rörelse.

Zonen "Sensorer" aktiveras aldrig via appen utan sker bara när man larmar på via knappsatsen (vilket vi aldrig gör).
Min fråga är egentligen, är sensorerna aktiva även om zonen "sensorer" inte är aktiv? Brandlarmet är väl aktivt ändå hoppas jag?

Eller finns det något annat smart sätt att lägga upp det jag eftersträvar?

Mvh Tobias.

[bild]
Brandlarmet är alltid aktivt. Du ser det under enheter. De enheter som det står 24 i en blå ring betyder att dessa alltid är aktiva oavsett om larmet är aktiverat eller inaktiverat.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Brandlarmet är alltid aktivt. Du ser det under enheter. De enheter som det står 24 i en blå ring betyder att dessa alltid är aktiva oavsett om larmet är aktiverat eller inaktiverat.
Aha! Tack så mycket för hjälpen :)

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.