695 448 läst · 2 883 svar
695k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 984 inlägg
Samma här, inget att klaga på! Felfritt i snart 3 år (iOS)
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Kör iPhone och tanten också. Laggar vi på/av
Är i stadium att beställa ett Ajax larm i veckan och har några små funderingar:
Kör nu med Hub eller Hub 2? För som jag förstår det så är det bilder från rörelsesensorn som är skillnaden?
Är det något annat som man ska tänka på vid beställning? I nuläget så funderar jag på Ajax – Larmpaket Stor eller superstor då den har brandvarnarna från Safeland
Vilka andra enheter har ni köpt/kompletterat med som ni tycker är bra?
Kör nu med Hub eller Hub 2? För som jag förstår det så är det bilder från rörelsesensorn som är skillnaden?
Är det något annat som man ska tänka på vid beställning? I nuläget så funderar jag på Ajax – Larmpaket Stor eller superstor då den har brandvarnarna från Safeland
På länken nedan finns en jämförelse mellan de olika hubbarna. Personligen så valde jag en Hub 2 Plus för att få 4G-stöd. Finns risk för att både 2G & 3G-nätet släcks ner inom något år. Där jag bor har många leverantörer redan börjat med nedmonteringen. Helt plötsligt gick jag från bra täckning till dålig eller ingen täckning på mitt gamla larm som endast hade GSM. Ringde då Telia som efter många om och men meddelade att de släckt ner en 2G-mast i min närhet.Buuzzz skrev:Är i stadium att beställa ett Ajax larm i veckan och har några små funderingar:
https://ajax.systems/hub-compare/
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Generellt skulle jag säga att det är större risk att 3g/4g nätet släcks ner efter lansering av 5g sker på allvar. 2g är ju äldst och används i största utsträckning just för den här typen av av ändamål och kommer nog bli kvar ett bra tag.B Blaxtar skrev:På länken nedan finns en jämförelse mellan de olika hubbarna. Personligen så valde jag en Hub 2 Plus för att få 4G-stöd. Finns risk för att både 2G & 3G-nätet släcks ner inom något år. Där jag bor har många leverantörer redan börjat med nedmonteringen. Helt plötsligt gick jag från bra täckning till dålig eller ingen täckning på mitt gamla larm som endast hade GSM. Ringde då Telia som efter många om och men meddelade att de släckt ner en 2G-mast i min närhet.
[länk]
2g är ju ett gsm nät främst för samtal och sms medan övriga är typ "surfnät".
5G kommer inte att ersätta 4G och du kan köra både samtal och SMS över både 3G & 4G. Anledningen att främst 2G kommer monteras ner är att licenserna löper ut 2025.es.suhaggyB skrev:Generellt skulle jag säga att det är större risk att 3g/4g nätet släcks ner efter lansering av 5g sker på allvar. 2g är ju äldst och används i största utsträckning just för den här typen av av ändamål och kommer nog bli kvar ett bra tag.
2g är ju ett gsm nät främst för samtal och sms medan övriga är typ "surfnät".
Jag kör också med Hub 2 plus och det fungerar utmärkt. Den har även stöd för rörelsesensorer med kamera.B Blaxtar skrev:På länken nedan finns en jämförelse mellan de olika hubbarna. Personligen så valde jag en Hub 2 Plus för att få 4G-stöd. Finns risk för att både 2G & 3G-nätet släcks ner inom något år. Där jag bor har många leverantörer redan börjat med nedmonteringen. Helt plötsligt gick jag från bra täckning till dålig eller ingen täckning på mitt gamla larm som endast hade GSM. Ringde då Telia som efter många om och men meddelade att de släckt ner en 2G-mast i min närhet.
[länk]
Ni som har detta problem. Har ni sett att det finns en liten symbol som blinkar rött när appen håller på att koppla upp mot larmet? Om man larmar av/på eller försöker se statusen då så har appen inte fått rätt information ännu. Symbolen ska vara blå.richardtenggren skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Nej men 3g kommer försvinna före 2g och jag ställer mig väldigt frågande att 2g kommer försvinna 2025 eftersom en stor del iot kommunicerar just via 2g. Helt klart går utvecklingen mot 4g och 5g men jag tror 2g kommer finnas kvar säker 10 år till om ens det räcker.B Blaxtar skrev: