138 514 läst · 1 243 svar
139k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Problemet är nog mest att "prislistor" från dylika stora grossister egentligen är ett internt arbetsverktyg för att få det att fungera med många olika kunder och köpvolymer. Har grossisten tusen olika leverantörer som i sin tur är olika stora och ger olika rabatter så är det ju omöjligt att göra en prislista som fungerar för alla. Man kanske måste ha ett högt låtsaspris på den där grejen som kostar 20kr för att de tio största kunderna ska kunna få 80% rabatt rakt över en produktgrupp. osv osv.
Den som sen köper av Ahlsells skulle istället behöva göra en egen prislista från sina egna nettopriser. Då blir det mer rättvist ut mot slutkund. Då kan denne lägga på lämplig marginal för sin egen verksamhet och köpkrets vilket antagligen är så typ elbutik.se arbetar.
Så felet många gör är ju att de använder grossistens prislista ut mot kund vilket såklart genererar pengar och de har nåt att visa det på men det är ju i grunden fel. Många chansar ju och det som oftast gör att det går till rättssak är väl dom där ytterligheterna där en grej för 50kr kostar 3000kr.
Den som sen köper av Ahlsells skulle istället behöva göra en egen prislista från sina egna nettopriser. Då blir det mer rättvist ut mot slutkund. Då kan denne lägga på lämplig marginal för sin egen verksamhet och köpkrets vilket antagligen är så typ elbutik.se arbetar.
Så felet många gör är ju att de använder grossistens prislista ut mot kund vilket såklart genererar pengar och de har nåt att visa det på men det är ju i grunden fel. Många chansar ju och det som oftast gör att det går till rättssak är väl dom där ytterligheterna där en grej för 50kr kostar 3000kr.
det rimliga vore ju att grossisterna gjorde en rekommenderad kundprislista som helt enkelt var i nivå med byggvaruhus o elbutik.se. Så alla småhantverkare får hjälp….S Stefan1972 skrev:Problemet är nog mest att "prislistor" från dylika stora grossister egentligen är ett internt arbetsverktyg för att få det att fungera med många olika kunder och köpvolymer. Har grossisten tusen olika leverantörer som i sin tur är olika stora och ger olika rabatter så är det ju omöjligt att göra en prislista som fungerar för alla. Man kanske måste ha ett högt låtsaspris på den där grejen som kostar 20kr för att de tio största kunderna ska kunna få 80% rabatt rakt över en produktgrupp. osv osv.
Den som sen köper av Ahlsells skulle istället behöva göra en egen prislista från sina egna nettopriser. Då blir det mer rättvist ut mot slutkund. Då kan denne lägga på lämplig marginal för sin egen verksamhet och köpkrets vilket antagligen är så typ elbutik.se arbetar.
Så felet många gör är ju att de använder grossistens prislista ut mot kund vilket såklart genererar pengar och de har nåt att visa det på men det är ju i grunden fel. Många chansar ju och det som oftast gör att det går till rättssak är väl dom där ytterligheterna där en grej för 50kr kostar 3000kr.
Redigerat:
Jag har mycket svårt att se den logiken. De kan lägga sin prislista på den nivån som småkunder med lägst rabatt i dag betalar. Sedan lägger man rabatter från den nivån för stora kunder som handlar mycket i förhållande till fikakonsumtion och konsultation i materialval. Dagens upplägg har ingen rimlig förklaring.
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
menar du min logik? Jag antar att det blir så här om man har generella rabatter. Annars måste man ju in och styra varje artikel individuellt och avtalen blir nog oerhört krångliga. Då skulle man ju behöva tusentals olika rabattsatser.D Daniel 109 skrev:Jag har mycket svårt att se den logiken. De kan lägga sin prislista på den nivån som småkunder med lägst rabatt i dag betalar. Sedan lägger man rabatter från den nivån för stora kunder som handlar mycket i förhållande till fikakonsumtion och konsultation i materialval. Dagens upplägg har ingen rimlig förklaring.
Nej, det måste du inte. Kan du ta ett exempel där det inte funkar att ha ett lägre listpris?
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
svårt att förklara men om en jättegrossist köper in en lågvolymgrej med liten marginal på som de lägger i en kategori där en kund har 20% rabatt och nästa har 80% rabatt enligt avtal. Hur prissätter man den? Man kan ju knappast sälja grejer med förlust.D Daniel 109 skrev:
Det är väl lite därför som att läsk oftast kan vara dyrare hos grossist än på ica. Grossisten säljer enligt deras prislista för att de ska fungera med olika stora kunder men det drabbar den lilla kunden som köper lite och får dåligt avtal. Då lönar det sig oftast att köpa i butik hur lustigt det än kan låta för då har butiken skippat sina jättemarginaler på dylikt och lägger bara på lite.
Hur blir det då om grossisten skulle sälja sina inköpta 6kr burkdricka för 7kr för att matcha handeln?
Man prissätter den 20% lägre och ger storkunden 75% rabatt. Det blir exakt samma sak.
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Ja fast då får man som sagt ha en förskräckligt massa olika rabattsatser och kanske unika sådana på varje enskild produkt. Blir jobbiga avtal och jobbiga samtal med köparna då..........vatusan jag fick 23,2 % rabatt på den klammern men 33,95% rabatt på den. varför då?D Daniel 109 skrev:
Det blir väl inte mer än i dag. De blir bara justerade.
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Jo men grejen är ju inte bara priser och rabatter. En prislista kan ju vara uppbyggd i tex 20 olika produktgrupper där rabatterna är lika inom hela gruppen. vilket gör det lättare att skriva avtal. Annars skulle man ju behöva skriva avtal om varenda artikel...........D Daniel 109 skrev:
En grossist arbetar inte mot slutkund och behöver inte förhålla sig till denne.
En burkdricka kan mycket väl listas till 20kr st hos en grossist. Det är inget unikt och förklara då varför en del pizzerior köper dricka i vanliga butiker?
Är ju precis samma grej. Annars är man ju i ett läge där grossisterna kan öppna butik och sälja direkt till slutkund från lager. Då är det samma pris för alla, inga problem. Inga avtal ingenting.
Är det så svårt att förstå?
Du kan ha 20 produktgrupper med olika rabatter även utan uppblåsta priser. Sätt bara listpriset på samma nivå som de kunder med minst rabatt betalar.
Att pizzeriorna handlar hos alternativa leverantörer när det lönar sig visar väl att de är bättre inköpare än elektriker….
Du kan ha 20 produktgrupper med olika rabatter även utan uppblåsta priser. Sätt bara listpriset på samma nivå som de kunder med minst rabatt betalar.
Att pizzeriorna handlar hos alternativa leverantörer när det lönar sig visar väl att de är bättre inköpare än elektriker….
Spannet är inte så stort mellan bästa och sämsta rabatt. Om man inte räknar med en och annan avtalslös kund som betalar listpris. Men det går knappast att motivera hela systemet med dessa fåtalet affärer.S Stefan1972 skrev: