Krille-72 Krille-72 skrev:
Titta på tex. Bilförsäkringar. Inte ovanligt med i runda slängar 50% skillnad om man tittar runt lite. Klädbutiker. Ena dagen kostar jeansen 100 kr. Nästa dag 50kr.
Ja, men man får betala vad det står på prislappen.
 
C cpalm skrev:
Om man inte räknar med en och annan avtalslös kund som betalar listpris.
Kan man ens handla avtalslös på Ahlsell och betala listpris. Jag köpte ut några prylar till en kund som ännu inte fått ett eget konto hos Ahlsell nyligen och då sattes det upp på "kunden" "Ahlsell EL Diversekunder". Blev dock bara dryga 50 procent i rabatt...
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
H
När vi skulle flytta tog vi in hjälp med flyttstädning. En lokal firma kom och titta och tog på sig uppdraget och uppskattade jobbet till 16h. Vi fick ett timpris och beslutade att jobbet skulle göras löpande.

Första dagen dök 2 personer upp på vid kvart i åtta men drog igen efter 45min och kom tillbaka först vid halv tolv. Tydligen hade man varit tvungna att inhandla lite nödvändiga saker och sedan hade man fastnat i trafiken. Nästföljande dagar var det också tvungna att åka vid halv nio för att fixa ngt men arbetet genomfördes även om det verkade ta lite längre tid än jag förväntat.

När fakturan kom landade det på 30 h arbete men sedan tillkom också avgift för servicebil med 500kr kr per dag och milersättning 80kr milen totalt vilket blev totalt 3500kr.

Kostnad för städmaterialet tillkom med 5000 kr plus moms, fast då fick vi rabatt på 20% enligt fakturan.

Jag tyckte dock att materialkostnad var oväntat hög men fick efter en del tjat tillslut se kvittot på städmaterialet. Fakturaunderlaget som det visade sig vara var från en lokal grossisist för städmaterial och visade bland annat att rengöringsmedlet man köpt såldes i 10 liters dunk men hade ett literpris som var det dubbla det mot Icas 1liters dito. Det framkom dock tydligt ett jag fick 20 procent rabatt vilket kändes skönt. Jag ifrågasatte dock att det skulle kosta mer i storpack från grossisten än löspack på Ica men tydligen var det en annan slags Ajax än den som såldes i butik trots att innehållsförteckning var identiskt och mindre förpackningar fanns inte. Dessutom så lämnade man garantier på att göra om jobbet om städningen inte blev godkänd.

Jag frågade också hur det kunde bli så många mil i bil när firman bara ligger 3km bort men tydligen behövde man också åka och inhandla material och de var rätt säkra på att jag inte ville att de skulle ta bussen när de var tvungna att handla. Dessutom så ingick ju servicebussen som en bra service, här hade man ju all utrustning som kunde tänkas behövas med sig vilket blev smidigt för mig som kund.

Eftersom allt blev betydligt dyrare än förväntat ifrågasatte jag totalkostnaden. Det blev lite dålig stämning men tillslut så sa chefen för städfirman att han skulle vara lite schysst mot mig och kunde dra av materialkostnaden och istället lägga på fler timmar som man kunde dra Rut på.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man ens handla avtalslös på Ahlsell och betala listpris.
Just Ahlsell skall jag låta vara osagt, men på andra ställen har jag själv gjort det några gånger i butikerna. Men som du säger, om säljaren är på bra humör får man rabatt ändå. I synnerhet om man ber om ett bra pris.

Men de som betalar list kan inte vara annat än en parantes i sammanhanget.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
När vi skulle flytta tog vi in hjälp med flyttstädning. En lokal firma kom och titta och tog på sig uppdraget och uppskattade jobbet till 16h. Vi fick ett timpris och beslutade att jobbet skulle göras löpande.

Första dagen dök 2 personer upp på vid kvart i åtta men drog igen efter 45min och kom tillbaka först vid halv tolv. Tydligen hade man varit tvungna att inhandla lite nödvändiga saker och sedan hade man fastnat i trafiken. Nästföljande dagar var det också tvungna att åka vid halv nio för att fixa ngt men arbetet genomfördes även om det verkade ta lite längre tid än jag förväntat.

När fakturan kom landade det på 30 h arbete men sedan tillkom också avgift för servicebil med 500kr kr per dag och milersättning 80kr milen totalt vilket blev totalt 1500kr plus 2000kr xmoms.

Kostnad för städmaterialet tillkom med 5000 kr plus moms, fast då fick vi rabatt på 20% enligt fakturan.

Jag tyckte dock att det lät lite mycket i materialkostnadmen fick efter en del tjat fick jag tillslut kvitto på städmaterialet. Fakturaunderlaget från en lokal grossisist för städmaterial visade bland annat att rengöringsmedlet man köpt såldes i 10 liters dunk men hade ett literpris som var det dubbla det mot Icas 1liters dito. Jag ifrågasatte detta men tydligen var det en annan slags Ajax än den som såldes i butik trots att innehållsförteckning var identiskt och mindre förpackningar fanns inte.

Jag frågade hur det kunde bli så många mil i bil när firman bara ligger 3km bort men tydligen behövde man också åka och inhandla material och de var rätt säkra på att jag inte ville att de skulle ta bussen när de var tvungna att handla. Dessutom så ingick ju servicebussen som en bra service, här hade man ju all utrustning vilket blev smidigt för mig som kund.

Eftersom allt blev betydligt dyrare än förväntat ifrågasatte jag totalkostnaden. Det blev lite dålig stämning men tillslut så kom sa chefen att han skulle vara lite schysst mot mig och drog av materialkostnaden men la på fler timmar som man drog Rut på.
5000 kr + moms för städmaterial för en flyttstädning? Det låter ju helt osannolikt?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
5000 kr + moms för städmaterial för en flyttstädning? Det låter ju helt osannolikt?
Ja det borde vara ungefär vad en "normal" flyttstädning totalt kostar.
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
H
Precis. Det finns mycket som är osannolikt i denna text, om du inte byter ut städfirma mot el/vvs.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
5000 kr + moms för städmaterial för en flyttstädning? Det låter ju helt osannolikt?
 
  • Gilla
  • Haha
pappel och 9 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Precis. Det finns mycket som är osannolikt i denna text, om du inte byter ut städfirma mot el/vvs.
Du menar att du hittade på en historia som skulle vara tagen från el/vvs-branschen och böt yrkeskategori för att påvisa nån slags orimlighet?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det så svårt att förstå?

Du kan ha 20 produktgrupper med olika rabatter även utan uppblåsta priser. Sätt bara listpriset på samma nivå som de kunder med minst rabatt betalar.

Att pizzeriorna handlar hos alternativa leverantörer när det lönar sig visar väl att de är bättre inköpare än elektriker….
Kan du inte bara förklara då varför det är som det är med tex läsken hos matgrossister? Det är ju ändå ett likartat exempel på ett uppblåst pris som ändå ingen betalar i slutändan men ändå drabbar den som har dåligt avtal? Eller att någon säljer läsken med grossistens prislista. Finns det någon som gör det?
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Hos vilken grossist listas läsken på 20kr/burk?
Det låter inte heller rimligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Hos vilken grossist listas läsken på 20kr/burk?
Det låter inte heller rimligt.
Det var bara ett exempel, inte fakta. Det var bara en grej som många känner till som är likadan. Om den kostar 15 eller 25 spelar ingen roll. Finns säkert många andra exempel om man handlar på grossistnivå.
Det med läsken och ibland annat har ju till och med varit i tidningarna och vissa handlare har portat restaurangägare som handlar i konsumentbutiker. För dessa är inte anpassade för de kvantiteterna.
 
Okej, så du hittade på ett uppblåst grossistpris i en annan bransch för att legitimera uppblåsta prislistor hos fackdetaljister inom el som kallar sig grossister?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du menar att du hittade på en historia som skulle vara tagen från el/vvs-branschen och böt yrkeskategori för att påvisa nån slags orimlighet?
Precis. Och om jag ska sammanfatta vad jag tror de flesta kan skriva under så är det helt ok att tjäna pengar på materialet men då får man 1. öppet säga att nu är jag butik och 2. inte samtidigt ta betalt för tiden man åker och handlar. Ett mindre påslag, som exempelvis de flesta snickare lägger på, kan nog de flesta acceptera vid kortare jobb men problemet jag illustrerar ovan är de el/vvs firmor som försöker både äta kakan, behålla kakan och samtidigt sälja kakan till falskt reapris.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, så du hittade på ett uppblåst grossistpris i en annan bransch för att legitimera uppblåsta prislistor hos fackdetaljister inom el som kallar sig grossister?
nu kringår du ju bara frågan...........jag har inte försvarat nånting. Jag pekar bara på att man kan inte använda jättegrossisters "prislistor" mot slutkund. Det är inte det dom är avsedda för. Det är såklart ett otyg men jag försöker bara beskriva varför fiktiva priser troligen finns. Och jag har inte hittat på nåt. Det med läsken är väl är ingen nyhet.
 
Det misslyckas du med. Jag lyckas inte se någon som helst nytta med dem. Mer än för att lura slutkunder genom att hänvisa till dem.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.