138 512 läst · 1 243 svar
139k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Jag har 90%, men ordinarie pris är 129kr/liter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Eh ja, det är en rätt stor skillnad om man vet innan vad man betalar jämfört med om man knäsätts med ett pris man inte kan bedöma rimligheten i.N Nils82 skrev:
Av nedanstående två offertexempel kan de flesta av oss se att det ena är lättare att bedöma än det andra. Det ändrar dock inte det faktum att en oinsatt kund kan luras att tro att det andra är en bra deal när de i själva verket blir uppskörtade.
A
Arbete på löpande räkning á X kr/timme plus servicebil á Y kr/dag.
Material, inköpspris hos grossist plus Z %.
B
Arbete på löpande räkning á X kr/timme plus servicebil á Y kr/dag.
Material, grossistpris enligt prislista med Z % rabatt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Ett av problemen som man också får påminna om är att det inte alltid är så lätt att få offert, ibland får man vara glad att man ens hittar någon som vill göra jobbet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Ja, hur ska jag begära offert om ingen ens vill ha jobbet? Och om man får tag på någon så vill de köra löpande och säger att du får bra pris på materialet av oss.
Sen när fakturan dyker upp är det 15% på listpriset som är ett "bra pris"...
Detta inom ett område där jag inte får göra jobbet själv lagligt...
Att ingen hantis vill ta jobbet (det sk mysteriet) skulle kunna bero på den sortens kund som vill sätta priset själv. Mitt tips är att skaffa sig några egna polacker. De kan inte ens skaffa konto på Ahlsell så det blir ju billig på alla sätt å vis.13th Marine skrev:Ja, hur ska jag begära offert om ingen ens vill ha jobbet? Och om man får tag på någon så vill de köra löpande och säger att du får bra pris på materialet av oss.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Nej, jag vill inte sätta priset själv... Jag vill veta ungefär vad det kommer kosta mig innan...
Om hantverkaren ger mig en grov tidsuppfattning och anger sin timpenning samt säger att du får bra rabatt förväntar jag mig inga tillkommande priser (servicebil, verktygshyra ) och priser på material som är minst lika bra som de jag kan köpa sakerna själv för...
Om hantverkaren ger mig en grov tidsuppfattning och anger sin timpenning samt säger att du får bra rabatt förväntar jag mig inga tillkommande priser (servicebil, verktygshyra ) och priser på material som är minst lika bra som de jag kan köpa sakerna själv för...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Suck... ¨
Om jag ska få ett "bra pris" så förväntar jag mig inte priser som är dyrare än vad jag kan köpa själv för...
I så fall får man antigen lämna över en faktiskt prislista, eller säga "materialet kommer kosta ungefär tre gånger mer via oss än om du köper det själv"...
Som sagt, jag vill veta vad slutpriset blir, inte sätta det.
Om jag ska få ett "bra pris" så förväntar jag mig inte priser som är dyrare än vad jag kan köpa själv för...
I så fall får man antigen lämna över en faktiskt prislista, eller säga "materialet kommer kosta ungefär tre gånger mer via oss än om du köper det själv"...
Som sagt, jag vill veta vad slutpriset blir, inte sätta det.
Men va i........just denna fras är väl precis som att sätta priset själv. Det ska helt enkelt kosta lika mycket som det du själv hittar i någon butik eller webshop. Du har alltså bestämt vad materialet ska kosta, enligt dig. Du vill alltså sätta priset själv med hjälp av en jämförelse.13th Marine skrev:
Skulle du kunna fundera över ditt resonemang innan du svarar igen?
Skogsägare
· 18 664 inlägg
Så du menar att det är ok att hävda att någon får ett bra pris när det i själva verket är högre än vad andra tar för samma sak?
Ahlsell-systemet hjälper den typ av hantverkare som vill ta ett icke-marknadsmässigt pris för det material de förmedlar genom att tillhandahålla låtsasprislistor. Att det finns en vilja att skydda detta system med trixande med priser har du med ackuratess bevisat.
Ahlsell-systemet hjälper den typ av hantverkare som vill ta ett icke-marknadsmässigt pris för det material de förmedlar genom att tillhandahålla låtsasprislistor. Att det finns en vilja att skydda detta system med trixande med priser har du med ackuratess bevisat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Nej, jag menar att utsagan "ett bra pris" inte är någon fjuttig rabatt på ett listpris, då ska det bannemig vara ett bättre pris än vad jag själv kan köpa det för...
Eller du tycker det på allvar är "ett bra pris"? De flesta andra skulle kalla det vilseledande...
Min poäng var att jag vill veta vad projektet kostar mig i slutändan innan jag beställer det, oavsett om jag eller hantverkaren köper materialet...
Varför ska jag köpa materialet av en hantverkare för hur många gånger högre pris än vad jag kan införskaffa det för?
Sen är det lite trevligare om man försöker förstå varandra på ett forum istället för att sätta dit varandra...
Eller du tycker det på allvar är "ett bra pris"? De flesta andra skulle kalla det vilseledande...
Min poäng var att jag vill veta vad projektet kostar mig i slutändan innan jag beställer det, oavsett om jag eller hantverkaren köper materialet...
Varför ska jag köpa materialet av en hantverkare för hur många gånger högre pris än vad jag kan införskaffa det för?
Sen är det lite trevligare om man försöker förstå varandra på ett forum istället för att sätta dit varandra...
Har du läst inlägg 344?Nötegårdsgubben skrev:Så du menar att det är ok att hävda att någon får ett bra pris när det i själva verket är högre än vad andra tar för samma sak?
Skogsägare
· 18 664 inlägg
Jodå, men utöver ditt skenbara försvar för ärliga priser dryper det inlägget också av förakt för dina kollegor och du verkar också hysa en uppfattning om att alla blåser alla, så varför skulle just hantverkare och grossister inte få vara med på den båten. Så nja, det inlägget imponerade föga.
De flesta av oss andra uppfattar inte att vi lever i ett samhälle där flertalet har affärsmodeller som går ut på att blåsa sina kunder. Det står dig förstås fritt att tycka att vi är lättlurade idioter för det.
De flesta av oss andra uppfattar inte att vi lever i ett samhälle där flertalet har affärsmodeller som går ut på att blåsa sina kunder. Det står dig förstås fritt att tycka att vi är lättlurade idioter för det.