136 230 läst · 1 243 svar
136k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Återigen, nej. Vill jag köpa en vara vill jag köpa den till ett skäligt (eller bra) pris.N Nils82 skrev:
Köper jag en kapitalvara jämför jag pris mellan olika jämförbara produkter och olika handlare om jag inte av erfarenhet vet att jag får vad jag vill ha till ett skäligt pris av handlare X.
Förekomsten av och populariteten hos prisjämförelsesajter talar för att jag här är som gemene man är mest.
Så för att återigen svara: nej, du har fel.
Men herregud, förstår du fortfarande inte vad tråden handlar om? Ikea / Ica m.fl. bedriver fösäljning av olika typer av grejer och givetvis ska de göra vinst på det de säljer, ingen har sagt något annat.N Nils82 skrev:Sluta skriv att folk blir blåsta på pengar. Det blir både du och jag dagligen, så fort vi handlar något. Det är du väl medveten om, likväl jag, men vi skiter i det. Det är hiskliga påslag hit å dit, REA pågår ständigt, köp nu betala sen osv osv.
Kanske är det för att kunden ofta möter den som tjänar på påslaget som gör att hantisar är extra hatade. Lite lättare att hata dessa också.
Tänk vad pinsamt det vore om jag började gapa på den lokala ICA handlaren om dennes jävla påslag ute på butiksgolvet. Nä....skiter i det.
Du som elektriker säljer en tjänst där du har ett timpris på x antal kronor. Varför ska du behöva ha ytterligare påslag på ibland flera hundra procent på materialet också?
Dessutom förser grossisten dig med en fejkad prislista som absolut ingen betalar som du glatt kan visa för kunden.
Sälj för ditt inköpspris plus 10-15% så kommer INGEN klaga, men folk kommer klaga när dom får får betala 500 spänn för ett uttag när exakt samma uttag kostar 90 spänn på clas ohlson.
Om du fortfarande inte förstår så går det nog inte göra så mycket mer för att du ska kunna ta in det huvudet, ledsen.
Åter en som inte förstått alls vad tråden handlar om.S Saipala skrev:
På riktigt, låtsas du bara eller förstår du verkligen inte vad som diskuterats i denna ganska långa tråd?
Är det helt upp till dem? Mig veterligen är det förbjudet enligt marknadsföringslagen att skylta med falska priser, såväl rekomenderat pris som cirkapris. En jämförelse med ett rekommenderat cirkapris är endast tillåtet om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden.S Stefan1972 skrev:
Finns det någon som får betala 2600 kr för ett markrör i det välkända exemplet?
Eftersom grossisten inte vänder sig till konsumenter så är det andra lagar som styr deras prissättning. Det borde dock vara olagligt för hantverkaren att använda grossisten listpris mot kund eller om grossisten aktivt hjälper till att presentera sina listpriser till slutkunden.
Jodå, jag är helt på banan när det gäller detta. Listan är fejkad, systemet lägger upp alla möjliga slags bluffar "på volley", rabatter är egentligen vinster och kunderna luras lätt bort i sifferdjungeln. T om vissa företagare förstår sig inte på upplägget.E eddiw skrev:Men herregud, förstår du fortfarande inte vad tråden handlar om? Ikea / Ica m.fl. bedriver fösäljning av olika typer av grejer och givetvis ska de göra vinst på det de säljer, ingen har sagt något annat.
Du som elektriker säljer en tjänst där du har ett timpris på x antal kronor. Varför ska du behöva ha ytterligare påslag på ibland flera hundra procent på materialet också?
Dessutom förser grossisten dig med en fejkad prislista som absolut ingen betalar som du glatt kan visa för kunden.
Sälj för ditt inköpspris plus 10-15% så kommer INGEN klaga, men folk kommer klaga när dom får får betala 500 spänn för ett uttag när exakt samma uttag kostar 90 spänn på clas ohlson.
Om du fortfarande inte förstår så går det nog inte göra så mycket mer för att du ska kunna ta in det huvudet, ledsen.
MEN blåsningen sker överallt där varor byts mot pengar. Enda skillnaden är att du inte vet om att du blivit blåst förrän du får fakturan från hantis. I de flesta andra fall kan du "se" blåsningen genom att kolla på prislappen.
Ska man dra statistik via BH verkar det som om 75-80% av Sveriges befolkning är fintade upp på läktaren......de vet dessutom om det men skiter i det ändå. Frustrationen tas lämpligen ut mot några yrkesgrupper på lämpligt forum. Löjligt!
Den som är löjlig här är du som försvarar detta puckade upplägg.N Nils82 skrev:Jodå, jag är helt på banan när det gäller detta. Listan är fejkad, systemet lägger upp alla möjliga slags bluffar "på volley", rabatter är egentligen vinster och kunderna luras lätt bort i sifferdjungeln. T om vissa företagare förstår sig inte på upplägget.
MEN blåsningen sker överallt där varor byts mot pengar. Enda skillnaden är att du inte vet om att du blivit blåst förrän du får fakturan från hantis. I de flesta andra fall kan du "se" blåsningen genom att kolla på prislappen.
Ska man dra statistik via BH verkar det som om 75-80% av Sveriges befolkning är fintade upp på läktaren......de vet dessutom om det men skiter i det ändå. Frustrationen tas lämpligen ut mot några yrkesgrupper på lämpligt forum. Löjligt!
Det kusliga är här även att branschen genom sina otydliga prislistor lever på att kunden är okunnig eller hålls ovetande.
Som den lysrörsarmatör på Ahlsell som (de flesta) bolag har 90% rabatt på.
Med 90% rabatt är det samma pris som en privatperson kan köpa i den vettiga bygghandeln för. Och få tre års reklamationsrätt på.
Sen skyller branschen på att det är garantierna som kostar.
Men det handlar återigen om att Ahlsell genom prislistesystemet bidrar till att blåsa kunder.
Det är som att ICA centralt säger "Listpris på mjölk är 110 kr". Och sen kommer handlaren "EXTRA EXTRA 90% RABATT! Mjölk enbart 11 kr liter med vårat superduperdrabattpaket för dig som konsument"
SÅ ser det ut om ICA var som Ahlsell.
Som den lysrörsarmatör på Ahlsell som (de flesta) bolag har 90% rabatt på.
Med 90% rabatt är det samma pris som en privatperson kan köpa i den vettiga bygghandeln för. Och få tre års reklamationsrätt på.
Sen skyller branschen på att det är garantierna som kostar.
Men det handlar återigen om att Ahlsell genom prislistesystemet bidrar till att blåsa kunder.
Det är som att ICA centralt säger "Listpris på mjölk är 110 kr". Och sen kommer handlaren "EXTRA EXTRA 90% RABATT! Mjölk enbart 11 kr liter med vårat superduperdrabattpaket för dig som konsument"
SÅ ser det ut om ICA var som Ahlsell.
Nej, där har du och X antal andra fel! Jag försvarar inte fulspel på något sätt. Oseriösa småskuttar å andra halmtrampare kan dra åt he-vete!!E eddiw skrev:
Jag kommer in med en annan synvinkel som visat sig vara minst sagt svår att få fram. Uppblåsta priser, fejkade rabatter, massiva påslag osv förekommer ju i all handel. Dagligen. Men det verkar som att om priset presenteras INNAN vi låter oss luras så är det helt plötsligt OK. För mig är det totalt skrattretande att man går till attack mot vissa delar i dessa system som man samtidigt säger att t ex ICA inte är relevant. Är det för att dölja sin egen dumhet, månne?