mattiasp mattiasp skrev:
Ja, precis. Om någon inte kan komma på någon annan anledning till att man skulle vilja ha Ahlsells bruttoprislista i sitt faktureringssystem. Jag kan inte komma på något. Någon med bättre fantasi?
Karin Larsson har säkerligen ett bra svar. Dags att anlita Janne Josefsson.
 
301 inlägg och 28639 läsare.

Ahlsell kan försvara sig hur mycket de vill med sin logik men de HAR ett problem. Och att förneka det genom att sklylla från sig skadar deras anseende. Oavsett vad deras kunder gör så tycker ju de flesta att Ahlsell är en del av problemet och inte lösningen.

Så det skulle vara roligt höra hur Ahlsell ser på att vara så hatade. Tycker de att detta är bra? Att en stor del av de som renoverar tycker att just Ahlsell är ett tecken på blufferier och båg istället för seriösa företag med seriösa priser.
Redaktionen får gärna följa upp efter semestrarna :)
 
  • Gilla
Nefrums och 7 till
  • Laddar…
J
Ahlsell: "- Bruttoprislistan är endast relevant i relation till våra köpande proffskunder."

Ni som är proffskunder: hur är priset på markrör för 3250sek relevant för dig? Väldigt tacksam för svar. Förstår verkligen inte Ahlsells svar.
 
Appendix Appendix skrev:
301 inlägg och 28639 läsare.

Ahlsell kan försvara sig hur mycket de vill med sin logik men de HAR ett problem. Och att förneka det genom att sklylla från sig skadar deras anseende. Oavsett vad deras kunder gör så tycker ju de flesta att Ahlsell är en del av problemet och inte lösningen.

Så det skulle vara roligt höra hur Ahlsell ser på att vara så hatade. Tycker de att detta är bra? Att en stor del av de som renoverar tycker att just Ahlsell är ett tecken på blufferier och båg istället för seriösa företag med seriösa priser.
Redaktionen får gärna följa upp efter semestrarna :)
Jag håller med, men samtidigt så säljer de ju inte till privatpersoner, så vad vi tycker kan de strunta i utan större konsekvenser...
 
S Strontus skrev:
Jag håller med, men samtidigt så säljer de ju inte till privatpersoner, så vad vi tycker kan de strunta i utan större konsekvenser...
till slut spelar det ju roll. När kunderna säger till hantverkarna "Jahaja. ni köper av Ahlsell, det skitbolaget".
Eller när hantverkarnas vänner och familj säger "Hur kan du jobba med dem. De blåser ju bara pensionärer som inte förstår bättre har jag hört"

Dåligt rykte har ingen råd med i slutändan. Oavsett om det är kunderna eller vanligt folk.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
Appendix Appendix skrev:
till slut spelar det ju roll. När kunderna säger till hantverkarna "Jahaja. ni köper av Ahlsell, det skitbolaget".
Fast även om ämnet för tråden är just Ahlsell så jobbar de på exakt samma sätt som nästan alla övriga VVS- och elgrossister. Så väl medvetna om det så tror jag inte de är oroliga för att de skulle tappa affärer till någon annan grossist pga GNP. De är ju lika mycket "skitbolag" i det avseendet.
 
C cpalm skrev:
Fast även om ämnet för tråden är just Ahlsell så jobbar de på exakt samma sätt som nästan alla övriga VVS- och elgrossister. Så väl medvetna om det så tror jag inte de är oroliga för att de skulle tappa affärer till någon annan grossist pga GNP. De är ju lika mycket "skitbolag" i det avseendet.
Jag kan rekommendera dig att läsa en kurs i marknadsföring.
Det är länge sen ett företag kunde gå omrking med dåligt rykte "för det rör inte oss".

Lika lite som du kan gå runt oberörd om folk tycker att du är ett svin. Även om din familj och vänner gillar dig så kommer till slut svin"åsikten" färga allas åsikter.
 
C
Appendix Appendix skrev:
Det är länge sen ett företag kunde gå omrking med dåligt rykte "för det rör inte oss".
Du missar min poäng, vilket var att det inte finns något som pekar på att just specifikt Ahlsell eller någon annan enskild aktör i branschen skulle drabbas av dåligt rykte pga GNP-systemet.
 
C cpalm skrev:
Du missar min poäng, vilket var att det inte finns något som pekar på att just specifikt Ahlsell eller någon annan enskild aktör i branschen skulle drabbas av dåligt rykte pga GNP-systemet.
Och du missar att här handlar det om att folk blir blåsta på pengar. Det gör att man tänker på både företagsnamn med mera.

Visst finns det fler leverantörer men Ahlsell är den största och den som denna tråd handlar om. Det är även Ahlsell som är den mest kritiserade. Och jag hävdar att den här skitstormen ÄR försvårande och pinsam för Ahlsell. Framförallt när de sticker huvudet i sanden och mer eller mindre försvarar systemet.

Hade det hänvisat till systemet och att det är dåligt hade jag kunnat köpa att du verkar jobba där. Men nu spelar de ju med och försvarar systemet.
Varför?
För att de tjänar på det.
Och i förlängningen på att folk blir blåsta på pengar.

Hur försvarar du det?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Vadå ... Har de dåligt rykte?
Är de hatade?
Appendix Appendix skrev:
Så det skulle vara roligt höra hur Ahlsell ser på att vara så hatade.
Jag skulle nog tro att absoluta majoriteten av befolkningen inte ens har en aning om att det finns ett företag som heter Ahlsell.

Och Ahlsells kunder tycker nog om dom, man går knappast och handlar hos någon man hatar.



Nä det jag tror är att i framtiden kommer vi få se någon slags förändring i denna materialförsörjningsmarknad.
Det har redan börjat, det syns och hörs i branschen. Men det mumlas och talas tyst om det, det verkar ju lite märkligt att den där EKK-kabeln som i alla tider har kostat 80kr/meter och man kunnat ge 20% rabatt till kunden, nu kostar 15kr / meter hos Bauhaus, Classe osv och att elfirman inte längre tar mer än 25kr/meter för.
Det är som sagt svårmotiverat utan att samtidigt avslöja att man i alla år "lurats", tjänat multum på materialet, så det är ingen som slår på stora trumman och berättar om det.
Utan det försvinner i tysthet alltmer ur alla firmors fakturor att det står något högt ord pris och sen en fet rabatt, det funkar inte längre. Och priserna pressas alltmer ned mot elbutik.se's priser.

Denna trend drivs av att det blivit pristransparens.


Och sen från andra sidan pressas det också, ifrån de stora beställarna, de stora aktörerna, som helt kan skita i elfirmans materialleverens. De kan i kraft av sin storlek köpa materialet ännu billigare själv, men så länge elfirman ligger tillräckligt nära i pris så kan de däremot skippa den hanteringen själva och inte behöva lägga tid och hantera även elmaterialet. Men jag har som sagt varit på ett nybygge där PEAB själva hade införskaffat allt material, så byggdrakarna testar nog konceptet. Även andra stora beställare, typ akademiska hus, fastighetsverket, stora fastighetsbolag, vasakronan osv, kan också testa egen materialförsörjning.
Om dessa inte själva tar hem materialet så pressar de åtminstone på med hårda villkor för vad elfirmorna max får ta betalt, ty det finns hela tiden massor med elfirmor som slåss om avtal och kontrakt med dessa stora kunder.



Så här ligger landet just nu, enligt min mening, och de som pressas där mitt i mellan är el och vvs-firmorna och deras grossister.
De där fina materialvinsterna man förut kunde tälja som guld är ett minne blott, och båda parter kommer att få förändra sina affärsmodeller, håller redan på.
 
  • Gilla
civilingenjören och 10 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och du missar att här handlar det om att folk blir blåsta på pengar. Det gör att man tänker på både företagsnamn med mera.

Visst finns det fler leverantörer men Ahlsell är den största och den som denna tråd handlar om. Det är även Ahlsell som är den mest kritiserade. Och jag hävdar att den här skitstormen ÄR försvårande och pinsam för Ahlsell. Framförallt när de sticker huvudet i sanden och mer eller mindre försvarar systemet.

Hade det hänvisat till systemet och att det är dåligt hade jag kunnat köpa att du verkar jobba där. Men nu spelar de ju med och försvarar systemet.
Varför?
För att de tjänar på det.
Och i förlängningen på att folk blir blåsta på pengar.

Hur försvarar du det?
Sluta skriv att folk blir blåsta på pengar. Det blir både du och jag dagligen, så fort vi handlar något. Det är du väl medveten om, likväl jag, men vi skiter i det. Det är hiskliga påslag hit å dit, REA pågår ständigt, köp nu betala sen osv osv.
Kanske är det för att kunden ofta möter den som tjänar på påslaget som gör att hantisar är extra hatade. Lite lättare att hata dessa också.
Tänk vad pinsamt det vore om jag började gapa på den lokala ICA handlaren om dennes jävla påslag ute på butiksgolvet. Nä....skiter i det.
 
Ica-jämförelsen igen?

Skillnaden är att ICA har en prislapp på hyllkanten som är väldigt snarlik den du hittar på både COOP, Willys mfl. Inte att "du får ett bra pris" och så är det ett antal gånger dyrare...
 
  • Gilla
SaabNiklas och 7 till
  • Laddar…
tommib
Ja, allvarligt talat får du komma med något bättre Nils82, vi har tröskat detta rätt många gånger nu.

Förutom att ICA/Coop/Willys/m.fl. har prislappar som är snarlika så är det så att prislapparna är de som gäller. Det som står på kvittot är det som faktiskt betalades. Det finns inga hemliga rabatter. Om sådana finns (t.ex. Willys plus) så är de tydligt skyltade i butiken när de gäller och för vem (alla/endast pluskunder).

Det är inte påslagen i sig som är problemet, det är att systemet är ogenomskinligt och riggat för att lura ovetande.
 
  • Gilla
KarroZoo och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ica-jämförelsen igen?

Skillnaden är att ICA har en prislapp på hyllkanten som är väldigt snarlik den du hittar på både COOP, Willys mfl. Inte att "du får ett bra pris" och så är det ett antal gånger dyrare...
Jag skiter fullständigt i "ICA jämförelsen" eller prislapp på hyllkant. Blåsningen är ju total lik förbaskat. Enda skillnaden är att på ICA är det helt klarlagt att du blir blåst innan affären, priset står ju på lappen. Ändå struttar vi runt där å flinar, köper mer än vi behöver och när vi kommer hem blippar vi varukorgarna fulla med "billiga" varor från detaljhandeln. Skor, smycken, kläder, leksaker.
När det är stor-rea på nån elektronikkedja är vi villiga att sitta i bilen och köa i 2-3h innan vi får tag på TV,n som ska ersätta den som suttit på väggen i 2 år. Vi är såååå jävla blåsta.

Handlar tråden om en ofattbar prislista eller handlar den om grossar och hantisar som blåser folk??
 
N Nils82 skrev:
Sluta skriv att folk blir blåsta på pengar. Det blir både du och jag dagligen, så fort vi handlar något. Det är du väl medveten om, likväl jag, men vi skiter i det. Det är hiskliga påslag hit å dit, REA pågår ständigt, köp nu betala sen osv osv.
Kanske är det för att kunden ofta möter den som tjänar på påslaget som gör att hantisar är extra hatade. Lite lättare att hata dessa också.
Tänk vad pinsamt det vore om jag började gapa på den lokala ICA handlaren om dennes jävla påslag ute på butiksgolvet. Nä....skiter i det.
Hahaha jag håller med, skulle vilja se alla ahlsell/hantverkarhatare här på byggahus försöka få samma priser på mjölken som ica själva får. Fantastiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.