Varning: humorbrist

Jag tycker egentligen att dina frukostobservationer är roliga @Mikael_L så är missnöjd med min egen tråkighet här, men: Grossistfrukostarna är förstås inget jätteproblem i sig. Det är när folk upplever att de utöver att bli lurade att betala icketransparenta ockerpriser också betalar för att hantverkaren ”måste” svänga förbi grossisten på morgonen och man tror att denna sväng görs eller förlängs – på betald kundtid – pga. frukosten.

Jag tror att det är ett rätt litet problem, men små personbundna förmåner från säljare är i allmänhet något som är på väg ned (om än inte ut), så visst kan det sticka i ögonen på att mellanhanden får ytterligare en bit av kakan som därtill emellanåt avnjuts på debiterad tid.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elektroskandia i Uppsala brukar ha två sorts bröd - frukostbullar och något lite mer grovt.
Sen finns det som regel smör, ost, kaviar och kanske skinost, typ
Åsså kaffeautomaten.
Dvs en ganska frugal frukostbuffé


Meab i uppsala brukar vara något lyxigare, typ en eller två sorters bröd till, och kanske skinka också som pålägg.
Jag har lite dålig koll, när jag var och flängde där hade jag nästan slutat att käka frukost på grossarna.


Ahlsell har jag fått för mig är den lyxigaste.
Men under den korta tid jag var tvungen att handla där så har jag inget minne av att jag någonsin åt frukost där.
Eller tja, på Ahlsells nord i Uppsala har jag faktiskt kastat i mig en macka och en kaffe när jag tänker efter, men det var inte speciellt lyxigt där.


Nu börjar jag själv bli riktigt nyfiken. Jag tror jag ska smyga mig in på Ahlsell syd någon dag och proväta lite.
Får väl se om de hamnar i guide Michelin sen. :D :crysmile:

Det låter som att jag borde handla mer på Ahlsell.. :D

För transparensens skull kan jag säga att jag nästan bara har avtalskunder som betalar en fast summa per år för min tid och sen faktureras materialer löpande, så tar jag en långfrukost hos grossisten drabbat det enbart mig genom att jag kommer hem senare..
 
Ja men det är ju lite så det ska fungera. Det ska ju inte vara kunden som drabbas av att hantverkaren käkar frukost på Ahlsell, kunden ska bara behöva står för kostnader som är direkt orsakade av arbetet. Kostnader som orsakas av hantverkarens dåliga planer, hantverkarens dåliga inköpsrutiner, hantverkarens bristfälliga lagerhållning etc får hantverkaren försöka täcka upp med marginalen på timpenningen. Annars har ju hantverkaren ingen motivation för att bli effektivare.

Hur många skulle acceptera att betala mer för maten på en restaurang bara för att kocken tar längre tid på sig att laga den? Eller behöva betala ännu mer för att kocken måste åka iväg och köpa ingredienser som saknas?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja men det är ju lite så det ska fungera. Det ska ju inte vara kunden som drabbas av att hantverkaren käkar frukost på Ahlsell, kunden ska bara behöva står för kostnader som är direkt orsakade av arbetet. Kostnader som orsakas av hantverkarens dåliga planer, hantverkarens dåliga inköpsrutiner, hantverkarens bristfälliga lagerhållning etc får hantverkaren försöka täcka upp med marginalen på timpenningen. Annars har ju hantverkaren ingen motivation för att bli effektivare.

Hur många skulle acceptera att betala mer för maten på en restaurang bara för att kocken tar längre tid på sig att laga den? Eller behöva betala ännu mer för att kocken måste åka iväg och köpa ingredienser som saknas?
Att du inte sadlar om till hantverkare. Du har ju koll på läget. Skulle nog bli väldigt effektiv och omtyckt av kunderna. Med tanke på hur rik du skulle bli kunde du äta av kockens mat varenda dag på resturangen.
När du ändå sitter vid bordet kan du passa på att fråga om inte kocken kunde jobba lite bättre så att dagens vart 10:- billigare nästa gång du ska käka.
 
  • Arg
Jockebanan
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Inte för att jag vill försvara ahlsells korkade prislistor och rabattsystem, men jobbar man på ett större företag så har man nog ofta ett inköpssystem som i sin tur är kopplade mot de större aktörerna (ahlsell, elektroscandia, solar osv) med kraftiga rabatter pga höga inköp.

När jag ska beställa saker på jobbet så skapar jag en order i inköpssystemet, sen söker jag fram det jag behöver (helst med E-nummer man systemet är rätt bra på att matcha ändå), jag klickar i vilka varor jag vill ha och sen när jag är klar klickar jag på "prisoptimering", varvid jag får fram en lista på var varje pryl är billigast, jag accepterar i normalfallet systemets förslag (i undantagsfall kan man forcera annan leverantör pga leveranstid elelr lagerstatus osv) och sen kommer prylarna kasnke från fem leverantörer som var billigast på varje pryl.
Det här är något jag saknat på mitt jobb! Vad är det för system ni har?
 
Frecor Frecor skrev:
Det här är något jag saknat på mitt jobb! Vad är det för system ni har?
Kan inte svara på vad GlennB kör för system men vi har ett liknande på firman som heter Symbrio.
 
N Nils82 skrev:
Att du inte sadlar om till hantverkare.
Då ska man helst kunna nåt hantverk också, och jag har aldrig varit riktigt bra på det.

Jag har istället sett till att bli expert på mitt område. Ni vet den där "veta var man ska slå med hammaren"-typen.
 
N Nerre skrev:
Då ska man helst kunna nåt hantverk också, och jag har aldrig varit riktigt bra på det.
Äh lägg av med bortförklaringarna. Världen är full med hantverkare som knappt kan ett smack om hantverk. Det enda de gör riktigt bra är att käka grossefrukost och lura kunder. ;):p
 
  • Haha
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Jag var inne på Ahlsells hemsida för att avsluta mitt konto, vilket för övrigt inte verkar låta sig göras så enkelt. Där hittade jag under "mina sidor" följande om bruttoprislistorna och faktureringssystem:
Skärmbild av Ahlsells hemsida med fokus på menyn "Mina sidor" och sektionen "Priser & villkor".
Jo, jag glömde nämna; det berömda avloppsröret kostade 398 kr +moms för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
arktos och 6 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag var inne på Ahlsells hemsida för att avsluta mitt konto, vilket för övrigt inte verkar låta sig göras så enkelt. Där hittade jag under "mina sidor" följande om bruttoprislistorna och faktureringssystem:
[bild]
Jo, jag glömde nämna; det berömda avloppsröret kostade 398 kr +moms för mig.
Då är väl den frågan utredd också, att hela upplägget syftar till att hjälpa sina företagskunder att använda bruttoprislistorna för att i sin tur blåsa sina kunder.
 
  • Gilla
Hammarfall och 4 till
  • Laddar…
T term skrev:
Då är väl den frågan utredd också, att hela upplägget syftar till att hjälpa sina företagskunder att använda bruttoprislistorna för att i sin tur blåsa sina kunder.
Ja, precis. Om någon inte kan komma på någon annan anledning till att man skulle vilja ha Ahlsells bruttoprislista i sitt faktureringssystem. Jag kan inte komma på något. Någon med bättre fantasi?
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
MultiMan
T term skrev:
Då är väl den frågan utredd också, att hela upplägget syftar till att hjälpa sina företagskunder att använda bruttoprislistorna för att i sin tur blåsa sina kunder.
"Nothing is over!" (från 1.18)


(Ja, dit gick min fantasi idag...)
 
  • Haha
term
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jo, jag glömde nämna; det berömda avloppsröret kostade 398 kr +moms för mig.
Vilket artikelnummer har det där röret?
 
2350007
 
useless useless skrev:
2350007
Då verkar vi vara lika goda rörkunder... :)
Prisdetaljer för byggmaterial med bruttopris, rabatt och slutsumma på 440,30 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.