Vill man inte att ens barn, eller någon annan, ska ärva något när man dör finns det en enkel sak att göra, vilket jag redan tipsat TS om:

Be ditt barn, eller vem nu den presumtiva arvtagaren kan vara, att avsäga sig sitt arv.

Det finns dock en hake. Vederbörande kan vägra att avsäga sig sitt eventuella arv och har då rätt till sin laglott, förutsatt då att dödsboet har några tillgångar, vilket leder in på ett ännu enklare sätt att inte låta någon ärva:

Innan man dör sätter man sprätt på varenda öre man lyckats gneta ihop.
Inga tillgångar - inget arv.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du menar givetvis otur, det är ju trots allt rätt stört att ens sista vilja i livet måste styras av staten.

jag älskar min dotter o gör allt för henne, inkl. Säkerställer att hon får en bra grund att stå på om jag går bort.

men jag tycker att det borde vara min självklara rätt att bestämma att hon inte ska få ett öre om jag så skulle vilja, vad som händer med mina tillgångar om jag dör borde vara min ensak och ingen annans efter det att mitt barn kan försörja sig självt.
Det är ganska intressant faktiskt att arvsrätten finns. Även om ens barn inte bemödat sig höra av sig på något nångång på flera år då borde man inte få ärva alls. Då borde man kunna testamentera allt till det barn som inte är ens biologiska.

Keiller Keiller skrev:
Vill man inte att ens barn, eller någon annan, ska ärva något när man dör finns det en enkel sak att göra, vilket jag redan tipsat TS om:

Be ditt barn, eller vem nu den presumtiva arvtagaren kan vara, att avsäga sig sitt arv.

Det finns dock en hake. Vederbörande kan vägra att avsäga sig sitt eventuella arv och har då rätt till sin laglott, förutsatt då att dödsboet har några tillgångar, vilket leder in på ett ännu enklare sätt att inte låta någon ärva:

Innan man dör sätter man sprätt på varenda öre man lyckats gneta ihop.
Inga tillgångar - inget arv.
Givet att folk numera verkar dö när deras barn själva gått i pension tycker jag det låter helt rätt att sätta guldkant på livets slutskede!

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Givet att folk numera verkar dö när deras barn själva gått i pension tycker jag det låter helt rätt att sätta guldkant på livets slutskede!
Ja, det är väl det bästa. Man kan ju ändå inte ta med sig nåt in i döden.
Då kan man ju även, innan man dör, passa på att ge bort en slant eller annat av värde, till de man verkligen vill ska ha något, utan att de man inte vill ska ha något får veta det.

L Lolle333 skrev:
Något vi också är rädda för är att om vårat halvsyskon ska få ut ett antal hundratusen kronor från bostadsrätten när vår pappa går bort så kanske inte mamma har råd att bo kvar.
Ni som dömmer TS och Pappan, vad säger ni om mamman är tvungen att sälja sin bostad och flytta för att kunna lösa ut halvsyskonet?
Är det då moraliskt riktigt av halvsyskonet att hävda sin rätt och kräva sin del av arvet och tvinga änkan att sälja sin bostad och flytta??

Min fråga blir:
Har särkullbarn så "stor" rätt till sitt arv att dom kan tvinga fram en försäljning av bostaden för att få fram sitt arv? (Om den efterlevande inte har möjlighet att få loss pengar till att lösa ut barnet? )

Och vad vet ni om bakgrunden till det hela? Kan ju vara som så att Fadern verkligen försökt hålla kontakt, men blivit motarbetad av modern och därför valt att hålla sig frånvarande, Och verkligen försökt att få kontakt med barnet när barnet blivit vuxen, men inte fått någon kontakt alls, barnet kanske till och med har betett sig riktigt illa mot fadern. Jag vet inte, ni vet troligen inte vad som ligger bakom!? Kanske inte ens TS vet?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
S
Men det är väl inte så självklart att du ska få bestämma någonting alls när du slutat existera? Det angår ju, så att säga, inte dig.
Tankevurpa, ta o läs på vad ett testamente är och så låtsas vi som om du inte skrev detta :)

J Juthstrand skrev:
TS var är du?
Ts känner sig nog inte så värst manad av att ta sig hit. När folk skäller ut en å kallar en för svin
Utan att svara på frågan.
Där har vi nog ett problem.

• Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Ts känner sig nog inte så värst manad av att ta sig hit. När folk skäller ut en å kallar en för svin
Utan att svara på frågan.
Där har vi nog ett problem.
TS har nog inte läst de senaste 100 kommentarerna i tråden så han eller hon har lite att ta i fatt innan han eller hon skriver nåt mer, om ens då.

harry73
P pelob22 skrev:
Kom igen Harry73. Dumt att kalla en människa man aldrig träffat för svin.
Läs mitt inlägg igen :) Jag medger att det inte är jättetydligt och skillnaden är hårfin. Men jag skriver att OM ts far behandlade sitt barn så som ts beskrev, DÅ är han ett svin.
Och det är något jag fortfarande står bakom. Det finns såklart situationer där fadern blir motarbetat att ha kontakt med barnet, men det var inte vad ts beskrev.
Ts beskrev inte heller att fadern skickade födelsedagskort, ringde eller bjöd in på jul eller sommarlov.
Det som ts beskriver är att fadern på inget sätt underhåll kontakt med barnet, och då är man ett svin.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tankevurpa, ta o läs på vad ett testamente är och så låtsas vi som om du inte skrev detta :)
Haha, jag säger ju inte att det inte finns. Jag tycker bara att skriver man testamente så bör det vara för att de efterlevande vill det. Nästan lite barnsligt att "vilja bestämma" över andra när man inte har någon del i det (eftervärlden i det här fallet)

harry73 harry73 skrev:
Läs mitt inlägg igen :) Jag medger att det inte är jättetydligt och skillnaden är hårfin. Men jag skriver att OM ts far behandlade sitt barn så som ts beskrev, DÅ är han ett svin.
Och det är något jag fortfarande står bakom. Det finns såklart situationer där fadern blir motarbetat att ha kontakt med barnet, men det var inte vad ts beskrev.
Ts beskrev inte heller att fadern skickade födelsedagskort, ringde eller bjöd in på jul eller sommarlov.
Det som ts beskriver är att fadern på inget sätt underhåll kontakt med barnet, och då är man ett svin.
Du har fortfarande inte träffat människan. Hade du kallat honom ett svin om du träffat ts irl?

S
Haha, jag säger ju inte att det inte finns. Jag tycker bara att skriver man testamente så bör det vara för att de efterlevande vill det. Nästan lite barnsligt att "vilja bestämma" över andra när man inte har någon del i det (eftervärlden i det här fallet)
Barnsligt att vilja styra över vart det man jobbar för i kanske 70 år tar vägen? Njae, snarare oansvarigt att inte göra det.

T
Laglotten infördes för 150 år sedan , då var arv viktig för efterlevande , men nu har vi ett socialsystem och en välfärd.

Man vet aldrig hur relationen varit till särkullbarnet , barnet kanske har varit ett riktigt svin under hela uppväxten, kanske vägrat att ha kontakt.
Varför inte avskaffa laglotten, varför inte respektera den avlidne persons sista önskan?
Ska pengar bekräfta eller utgöra ett bevis på existens? eller ännu bättre om den nya familjen måste flytta för att lösa ut laglotten , ska särkullbarnet då få någon vinst känsla?
När föräldrar har planerat sitt arv och gjort särkullbarnet arvlöst , då blir personen så besviken och förnedrad, där dom då i frågar sätter sin existens och betydelse blir detta helt plötsligt viktigt.

I grund o botten handlar det bara om pengar, som plockar fram girigheten hos många, där dom använder arvet som ett vapen ,om dom kan skada den nya familjen, stå på sig och kräva dessa pengar direkt.
I regel lever vi till 80 år drygt, barnet som kräver arvet är då i 40-60 års ålder, där dom då borde ha en relativt trygg ekonomi själva , men girigheten tar över om det finns pengar o hämta, men finns det inga pengar o hämta så skiter dom nästan fullständigt i den avlidne.

Så avskaffa laglotten. många kommer ändå ärva sina föräldrar, men dom som vill ska få rikta arvet dit dom vill.

• Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag blir förvånad av inläggen i denna tråden...

tycker folk verkligen att en man ska ge upp hela sitt liv om en kvinna väljer att behålla ett oönskat barn? Ska pappan isåfall tvingas stanna kvar i barnets närhet och ge upp alla sina drömmar för att vadå? Ha ett varannan vecka liv med ett barn som symboliserar övergreppet han blivit utsatt för? :O
Hur tänker du här? Det är väl ändå två personer som bär ansvaret för att barnet blir till? Vill man inte riskera att hamna i den situationen rekommenderar jag avhållsamhet

• Gilla
brfbo och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.